Apua, maito loppuu!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maija 79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maija 79

Vieras
Meillä neiti syntyi hieman ennen aikojaan ja oli sen verran pieni, ettei rintaa jaksanut imeä, joten rintamaitoa pullosta ollaan syöty koko ajan, eli pumpannut olen ahkerasti nyt kuusi viikkoa. Eilen ja tänään maitoa ei ole tullut juuri olenkaan ja olen joutunut antamaan korviketta ensimmäistä kertaa. Mikä ihme voisi olla maidontuotannon hiipumiseen syynä? Haluaisin vielä kuitenkin jatkaa pumppaamista ja pärjätä pelkällä rintamaidolla ainakin kuukauden. Tähän asti maitoa on tullut ihan kivasti, eikä ongelmia ole ollut. Rintaa en saa neitiä syömään enää, kun on pulloon jo oppinut. Rintakumin kanssa onnistuu, mutta on aika hankalaa. Millä ilveellä saisin maidontuotannon kiihtymään, ettei tarvitsisi siirtyä kokonaan korvikkeisiin? Auttakaa sisaret!!!

Syötä vaan sillä rintakumilla. Tiedän, että on tuskaisen työlästä, olen itse syöttänyt sillä tavalla puoli vuotta. Aina istualtaan yötä päivää ja kumien huuhtominen syömisen jälkeen ja kaupungilla hankalaa... mutta silti on mielestäni vaivan arvoista.

Ne perusjutut maidon tuotannon lisäämiseksi lienevät:
- anna vauvan imeä (tai pumppaa) niin usein kuin haluaa
- syö, juo ja lepää riittävästi (joo, lepo on kai jonkun mielestä hyvä vitsi :))
- imetä varsinkin öisin

Mun vinkit loppui tähän, ehkä joku tietää paremmin. Mustakin tuntui tuossa viiden kk kohdalla, että nyt se loppuu, mutta imetin vaan sitkeästi. Kyllä sitä sitten taas alkoi tulla reippaammin. Tsemppiä!

mulla ei oikein koskaan tullut kunnolla maitoa pumppaamalla, mutta muuten tuli kyllä.. ja vauva syö vieläkin rintaa ja on kohta 9kk. Jostain syystä pumppu ei aiheuttanut samaa herumisrefleksiä kuin oikea imeminen. Hyvä pumppu ainakin oli, avent isis. Eli imetä vaan vaavia, ja jos ei muuten onnistu niin rintakumi on hyvä! Ja juo paljon vettä!

Täällä toinen jolta ei tule pumppaamalla pisaraakaan. Muuten ryöpsähtelee vaavin nenästä ja pitkin sohvaa...
Meillä muös puklataan kovasti ja ohjeeksi sain nimenomaan lypsää vähän ennen tissinantoa, mutta kun ei tipu eikä lirise!!
Ongelman huomasin yhtenä lauantaiyönä, kun olin ollut tyttöjen kanssa tuulettumassa. Laskin että muutaman oluen jälkeen voin imettää kolmen aikoihin yöllä, ipana yleensä herää silloin. Illalla kotiin tullessa tissit olivat jo räjähdyspisteessä, salamana pumppu kouraan...mutta mitä hittoa, mitään ei tapahdu! Vartin lutkuttamisen jälkeen luovutin ja aamuyöstä väänsin jo itkua kun vaavi tuhisi tyytyväisenä punkassaan aamuun asti eli nukkui ekan kokonaisen yönsä juuri silloin kun olisi pitänyt olla hereillä auttamassa äitiä tyhjenemään!! :)
Kyllä tää on varsinaista touhua...

Älä loukkaannu, ethän... TT
Osaatkohan oikeasti lypsää? Pitää ensin heruttaa 5-6 erittäin nopealla imulla ja sitten muutenkin matkia vauvan tahtia. Lisäksi kannattaa lypsää ensin hieman käsin jos rinnat on ihan kovat, sitten tuleekin kohta jo tulvana. Ja ajatella - ei isänmaata - vaan vauvaa hempeästi :) Ajattelin vaan vinkata, enhän tiedä kuinka lypsät...

Pumppauksessa auttaa myös seuraavat niksit:
- pumpun pitää olla hyvä. Yleensä sähkökäyttöinen tai käsikäyttöisistä Avent Isis on parhaita.
- rentoudu!Heruminen ja pumppaus onnistuu vain, jos mielihyvähormonit lähtee toimimaan
- joskus säännöllinen kalkkkilisän nauttiminen auttaa herumista
- nuuhki vauvaa tai hänen vaatteitaan, katso lasta tai hänen kuvaansa
- lämmitä rintoja (fööni, kuuma suihku, kaurapussi) ennen pumppausta ja vaikka sen aikanakin
- voit koettaa seuraavia niksejä: ravistele, sivele ja hytkytä rintoja
- rentouta niskat ja hartiat
- hengitä rauhallisesti

Yhteistyössä