Apua mahdolliseen alkolismiin!!

  • Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti
apuja
Eli siis mulla on tilanne se, että olen 2 lapsen yhksinhuoltaja (isolla yyllä), eli siis huolehdin lapsista täysin yksin.
Jonkin aikaa olen nyt juonut iltaisin silloin tällöin (yleensä viikonloppuina) "muutaman oluen "rentouttaakseni itseni ja olen kuitenkin koko ajan tietoinen siitä että se ei ole ns. normaalia, mutta kuitenkaan en juo itseäni sellaiseen känniin ettenkö pystyisi lapsistani huolehtimaan.
Avasin juuri viidennen olueni nyt illalla ja tiedän että minun ei todellakaan olisi pitänyt niin tehdä ( huominen vapaa) .... mutta.
Tahdon siis henkistä apua ongelmaani!!! Se että ilmoitat minulle että olet täysi paska, ei auta minua, tiedän sen sanomattakin, mutta vertaistuki tai jotain... se varmasti auttaa... sillä pystyn olemaan viikkojakin raittiina jos päätän, mutta miksi se on niin vaikeaa...????
 
apuja
Olen tehnyt monta kertaa sen päätöksen,mutta jostain syystä se ei vaan tunnu pitävän. oikeasti en pidä itseäni "alkolistina" joka juo päivittäin , mutta pikkuhiljaa alan itsekin uskoa olevani alkoholisti vaikka en juokaan päivittäin.
 
apuja
Siiis kyllä, en pysty olemaan viikkoja juomatta vaikka niin päätän.
Olgelmani ei ole se että kaverini olisi lähdössä ryyppäämään enkä pysty kieltäytymään, vaan se että olen aina yksin kun lapset ovat menneet nukkumaan ja minä haluan "rentoutua" , vaikkakin se on nykyään niin ettäjuon lapsilta salaa ja juomat on juotu jo silloin kun lapset nukkumaan.
 
Jaks
Tosi hyvä juttu, kun kirjoitit tänne. Olet jo askeleen lähempänä juomisen lopettamista. Minusta tuo " viides kalja" kuulosti jo pahalta. Ja etenkin jos se toistuu joka viikonloppu ja kumpanakin päivänä. Pian määrä kasvaa ja olet oikeasti pulassa. Mitäkö tekisit? Vaikea antaa neuvoja sen kummemmin sinua tuntematta, mutta tee jotain. Lapsesi kiittävät. Tuo oli paha juttu, kun sanoit, että juomat on jo juotu ennen lasten nukkumaan käymistä. Lapsesi ovat kai aika pieniä? Voisitko ottaa yhteyttä neuvolaan? Et menetä kasvojasi, koska neuvolat ja kouluterkkarit ym. ovat sitä varten, että auttavat ongelmissa. Ainakin ohjaavat saamaan apua. Ymmärrän kyllä, että haet kaljasta rentoutusta, mutta pian et sitä saa. Päivät muuttuvat väsymykseksi ja rupeat raivoamaan lapsillesi ja menetät hermosi pienestäkin asiasta. Tarvitset ystävän, jolle puhua asiasta. Jos sinulla on joku ihminen, niin osoita hänelle luottamustasi kertomalla ongelmastaan. Hänen reaktionsa voikin olla sinulle yllättävä ja sinua tukeva.
Hyvää vappua toivottaen.
 
apuja
musta jotenin tuntuu että jollekin täytyis saada purkautua. Joskus joku soittaa, ja sanoo että oot kännissä, mutta sanon aina että pari otin et saan rentoutua. En usko ettämua uskotaan, mutta niin mä "uskon"
 
"heissan"
Koeta kuunnella itseäsi, mihin tunteeseen juot. Väsymys, suru, yksinäisyys..?

Sitten ajatella, millä muilla keinoilla voit saada tunteisiisi tai arkesi "raskauteen" tukea.

Itse olen myös eronnut äiti, käyn esim päihdetyöntekijän juttusilla ja käytän lääkkeitäkin jotta saisin nukuttua.

Se ei tosissaan auta ett joku että sanoo että lopeta heti. Sinulla on varmasti joku syy miksi juot, niinkuin minullakin.

Tsemppiä
 
niinpä niin
tsemppi taitaa olla huonoin mahdollinen ohje, koska nimenomaan se hampaat irvessä yksin yrittäminen ajaa vähitellen siihen kuudenteen kaljaan, jne.

tekosyyt pois, ja sitten niitä oikeita syitä, seurauksia ja hoitoa hahmottelemaan. ammattilaisen kanssa, koska asian viivyttäminen ei auta mitään mutta heikentää tilannetta.

hyvä kun puhut täällä, veikkaan että todella moni on samassa tilanteessa, muttei kehtaa ilmoittautua. paheksunta voi olla niin rajua.
 
saunatonttu-sandra
juttele neuvolassa tuosta tai tk:ssa.. tai ota yhteys suoraan a-klinikalle. en epäile ettetkö pysty lapsiasi hoitamaan mutta jos sun tarttee muksu viedä lääkäriin ja oot kaljalle tuoksahtavana viemässä niin ehkä lääkäri vois hiukan kahtoo ja saattaapi tehä ilmotuksen
 
Kuten jo aikaisemmissa kommenteissa on kerrottu, hienoa että olet itse havahtunut asiaan. Ota yhteyttä vaikka suoraan a-klinikkaan tai aa-kerhoon, voit puhua asiasta luottamuksellisesti "tuntemattomalle" jos et halua työterveydenhuoltoon tai neuvolaan olla yhteydessä.

Mitäs jos pidät huolen siitä, ettei kotona ole kaljaa tai muuta alkoa rentoutusta varten? Se on jo ihan hyvä ensimmäinen askel
Tsemppiä!
 
"Vieras"
Ongelma alkoholin kanssa monesti on, että sen tajuaa ja uskoo vasta kun saattaa itsensä kunnolla kuseen. Esimerkiksi juo työpaikan, pudottaa lapsen kännissä tai ryyppää niin että sisuskaluissa alkaa kolottaa ja maksa-arvot ovat pilvissä.

kannattaa YMMÄRTÄÄ, että kerta riittää kun tohellat humalassa lapsen kanssa. Mieti jos pudotat lapsen ja siltä vääntyy niskat? Tai mieti sitä, että sulla on yksi maksa joka ON MAHDOLLISTA tuhota melko pienellä juomisella jos se lipsahtaa esim. jokailtaiseksi. Ei ole kiva ajatus, että vain niiden muutamien oluiden takia aiheutat itsellesi äärettömän nolon maksakirroosin tai haimatulehduksen jonka jälkeen kaikki alkoholi ja jopa rasva on myrkkyä!

Olen tehnyt monta kertaa sen päätöksen,mutta jostain syystä se ei vaan tunnu pitävän. oikeasti en pidä itseäni "alkolistina" joka juo päivittäin , mutta pikkuhiljaa alan itsekin uskoa olevani alkoholisti vaikka en juokaan päivittäin.
 
Jaks
(musta jotenin tuntuu että jollekin täytyis saada purkautua. Joskus joku soittaa, ja sanoo että oot kännissä, mutta sanon aina että pari otin et saan rentoutua. En usko ettämua uskotaan, mutta niin mä "uskon")

Et usko siis.
Olen täysin samaa mieltä kuin tuo kirjoittaja, joka peloitteli viinan vaaroista. Aika läheinen ystäväni kamppailee viinan kanssa ja uskon ettei hän kykene lopettamaan oikeastaan milloinkaan. Sen verran monta lopetusta olen nähnyt, vaikka olenkin tuntenut hänet vasta kuutisen vuotta. Hän nimenomaan " oli kertomatta", että juo niin paljon omalla ajallaan. Viina vie terveytesi ja rahasi ja lapsesi. Rohkeutta ja päättäväisyyttä tehdä jotakin asialle nyt, kun vielä voit, toivon sinulle.
 
Jaks
Ja vielä. Musta tuntuu, että tuo sinun " mahdollinen alkoholismi" ei pidä paikkaansa. Ainakin tällä hetkellä vaikutat juovan hälyttävän paljon ja siitä lapsesi aivan varmasti jo kärsivät. Jos lapsesi ovat pieniä, niin hiekkalaatikot reunalla ja puistossa tapaat muita vanhempia ja kaikki heistä eivät suinkaan ole täydellisiä. Lähesty heitä. Hiekkalaatikot reunalla voi solmia pitkäkestoisia ihmissuhteita, koska siellä tapaa samassa elämän tilanteessa olevia ihmisiä. Aloita vaikka etsimällä ystäviä lapsillesi. Sitten ystävystyt heidän vanhempiinsa jne.
 

Yhteistyössä