Apua! Mä en oikeasti jaksa 12-vuotiastani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanan empaattista ja asiallista sakkia täällä tosiaan, oiskin ehkä pitänyt tehdä tämä aloitus mustana ja katsoa saako vakkarinimimerkki samanlaisen röykyytyksen päälleen ;)
Ymmärtänette myös itsekin murrosiän kokeneena että tämä lapsi osaa myös olla aivan ihana ja asiallinen.
Mä en koe että hän tai meidän perheemme minkään ammattiavun tarpeessa olemme...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja missä kunnioitus?:
Kuinka lapsi uskaltaa haistatella vanhemmille?? Millainen kielenkäyttö teillä on kotona muilla? Haistatteletko itse esim. miehellesi? Teillä on auktoriteettiongelma! Otapa yhteyttä perheneuvolaan heti, turha tuota on katella, kun apua on saatavilla!

Perheneuvolalle ei kiitos, ollaan perheenä pienemmän sisaruksen asioista siellä aikoinaan käyty (ei samantyyppistä ongelmaa, pienempi sisarus on erityislapsi ja hänen koulu- yms, asioista juteltiin). En kokenut auttavan yhtään, kemiat työntekijöiden kanssa ei toiminut ja yrittivät väenvängällä tehdä perheestämme moniongelmaista... Jouduin vakuuttelemaan että ei, meillä ei käytetä alkoholia edes kuukausittain ja kyllä, molemmilla vanhemmilla ihan oikeasti on vakiyuinen työpaikka. Ihan huuhaa-paikka.

AP: katso mielipiteitäsi. Vaikka kemiat ei kohtaa, voi muukin taho auttaa kuin perheneuvola. On olemassa perhetyöntekijöitä, jotka ovat terveyspalvelun puolella ns. psykiatriaan erikoistuneita ihmisiä. Sinä tyrmäät avun pois, huomaatko? Etkö tajua, että sun on haettava ulkopuolisen apua, ellette saa lastanne "kuriin". Entä sitten yksityisellä psykologin palvelut? Joa minun lapseni olisi ajautumassa tuolle tielle, tekisin kaikkeni, että asioihin tulee muutos!!

Lapsesi tulee vielä kiittämään sinua! siihen voi mennä 20 vuotta, muttaa kiittää kyllä!

Alkuperäinen kirjoittaja yep:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Mun lapsi kun kerrankin haistattais mulle noin niin tietäis tehneensä viimeisen kerran. :o

sama täällä. Yksikin haistatus niin tietäis olla koskaan enää sanomatta niin...

Ja miten te sen estätte?!? Tämän haluaisin todellakin tietää, ei auta uhkailut rahan tulon loppumisesta, tietokone- tai pelikiellot!

Kyllä mun muksu tietää tehneensä väärin jo pelkästään siitä miten äiti häntä katsoo. Koskaan ei olla fyysisesti kuritettu, aina menty lapsen tasolle ja sanottu s-e-l-v-ä-l-l-ä suomen kielellä mitä teki väärin jne. En tiedä, onko mulla sitte niin pelottava ja vakuuttava ääni :D Arestiakin on käytetty ahkerasti. Poika kohta 11vee ja ei koskaan kiroile mun kuullen ja tottelee ihmeellisen tehokkkaasti. Tää on niin siitä vanhempien tavasta kiinni.

Kuinka lapsi uskaltaa haistatella vanhemmille?? Millainen kielenkäyttö teillä on kotona muilla? Haistatteletko itse esim. miehellesi? Teillä on auktoriteettiongelma! Otapa yhteyttä perheneuvolaan heti, turha tuota on katella, kun apua on saatavilla!

Perheneuvolalle ei kiitos, ollaan perheenä pienemmän sisaruksen asioista siellä aikoinaan käyty (ei samantyyppistä ongelmaa, pienempi sisarus on erityislapsi ja hänen koulu- yms, asioista juteltiin). En kokenut auttavan yhtään, kemiat työntekijöiden kanssa ei toiminut ja yrittivät väenvängällä tehdä perheestämme moniongelmaista... Jouduin vakuuttelemaan että ei, meillä ei käytetä alkoholia edes kuukausittain ja kyllä, molemmilla vanhemmilla ihan oikeasti on vakiyuinen työpaikka. Ihan huuhaa-paikka.

No jospa te oikeasti olettekin moniongelmainen perhe, kävikö se mielessä? Edes nyt kun on toisenkin lapsen kanssa ongelmia. Kemiat ei työntekijöiden kanssa toiminut eikä perheneuvola sopinut teille koska TE ette niin halunneet tapahtuvan! Asenneongelma siis heti alkujaan.
Ette kykene myöntämään, että teillä olisi ongelmia tai teidän "kasvatus" (paremmin kasvatuksen puute) olisi heikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Katse peiliin!:
Niinpä niin. Olisko kannattanut kasvattaa se lapsi eikä antaa elää kuin pellossa. Sitä niittää mitä kylvää.
Ja kyllä, menee vielä pahemmaksi. Pistä navigaattoriin jo valmiiksi reitti kotoa poliiasemalle jne. Tuleva sosiaalihuollon ja poliisin vakioasiakas..

Ompas empatikykyä tällä äidillä!! Etpä voi tietää, mitä itelläs on vielä lapsien kanssa edessä, vaikka olisit mielestäs NIIN hyvin kasvattanut.

Pysy ap vain yhden nimimerkin takana, jooko?

Ihanan empaattista ja asiallista sakkia täällä tosiaan, oiskin ehkä pitänyt tehdä tämä aloitus mustana ja katsoa saako vakkarinimimerkki samanlaisen röykyytyksen päälleen ;)
Ymmärtänette myös itsekin murrosiän kokeneena että tämä lapsi osaa myös olla aivan ihana ja asiallinen.

Mulla täällä uhmaiässä painiva 4 vuotias ja vääntöä rajoista on lähes joka päivä. Mutta lopulta asia aina menee perille. Until next time.... joten mä voin vaan kuvitella millasta teillä on 12 vuotiaan kanssa. Mullakin tulee vaan mieleen, että onko jokin oikeesti huonosti, että on niin paha olla ja purkautuu turvallisille ihmisille?? Ottaisin kouluun yhteyttä sen jälkeen, kun olisin istuttanut 12 vuotiaan ja saanut kertomaan voinnistaan....ehkä.

AP: Itse samanlaisen tilanteen kokeneena voisin myös ehdottaa perhetyöntekijää. Sosiaalitoimistosta. Perheneuvola oli meidänkin kohdalla aivan helvetillinen paikka, koitettiin väen vängällä saada MINUSTA syyllistä ihan kaikkiin ongelmiin. Joka ikinen kerta tuli paha mieli. Soitinkin sitten sossuun, sieltä saatiin aivan ihana täti joka sitten auttoi vaikeimman ylitse. Rohkeasti vain. Tuo teidän tilanne tulehtuu entisestään koska poika on murrosiän kynnyksellä! haleja, voimia.

Meillä homma menee niin, että kun lapsi mokaa, niin TIETÄÄ samantien, että tulee rangaistusta. Lapsi ei siis edes luule, että päivästä riippuen voisi päästä tilanteesta kuin koira veräjästä. Olemme tehneet paljon töitä sen eteen, että meillä on säännöt ja niistä pidetään johdonmukaisesti kiinni. Tässä muutamia pääkohtia:

1) Säännöt laadittiin yhdessä. Lapsi ja me vanhemmat istuimme yhdessä pöydän ääreen ja sovimme säännöt. Kukin taho esitti oman näkemyksensä esim. kotiintuloajasta ja yhdessä sovittiin mikä linja otettiin.

2) Rangaistuksista sovittiin yhdessä. Yhdessä mietittiin sopivat rangaistukset, esim. kotiaresti, peliajan menettäminen jne.

3) Sopimukset kirjattiin paperille.

4) Sovituista säännöistä pidetään kiinni puolin ja toisin.

5) Tilanteista keskustellaan. Esim. kiroilu sopimattomassa tilanteessa -> jutellaan heti siitä, miksi kirosana (tai juuri tuo kirosana) ei ollut hyvä valinta tähän tilanteeseen.

Mulla on kaksi teiniä, ihan muutaman jutun sanon.
Meillä ei haistatella päin naamaa, ei kenellekään, eikä varsinkaan äidille tai isälle.
Epäasiallisesta käytöksestä tai mokailuista seuraa vahingonkorvaus, etuuden menetys ja anteeksipyyntö.
Jurputuksesta huolimatta jokaisella on omat vastuualueensa jotka hoidetaan, esim. koulutyö, oman huoneen siivous ja vanhemman pyytäessä mm. pihatöitä, mattojen tamppausta, roskien viemistä, pyykkihuoltoa, ruuanlaittoa jne.
Teinit on erilaisia, toinen tekee mukisematta ja mahdollisimman pian ikävät työt, että pääsee tekemään jotain kivempaa, toinen venyttää tekemistä ja joutuu sanomaan asioista useamman kerran.
Sisarusten välisiin riitoihin jne. puututaan, mutta tietty määrä nahistelua varmaan kuuluu n. 90% lapsiperheisiin. Pääsääntöisesti yhteiselon pitäisi kuitenkin sujua, edes jotenkin.
Onko lapsella kaverereita, kiusataanko, kun on lähes kaikki illat kotona? Paha olo voi ilmetä noin.
Murrosikä on lapsellasi vasta enimmäkseen edessä, että nyt viimeistään sopikaa pelisäännöt uusiksi (ei haistattelua jne. ).

Mun lapsi kun kerrankin haistattais mulle noin niin tietäis tehneensä viimeisen kerran. :o

Kiinnostaa vaan tietää, että mitä tapahtuu,että sen jälkeen tietää olla enää koskaan niin sanomatta??

Hyvin painavasti keskusteltaisiin siitä miten vanhemmille puhutaan ja miten perheessä puhutaan yleisestikin. Mulla auktoriteetti lapsiin kunnossa ja lapset tietää että vanhempia kunnioitetaan. Todennäköisesti ei tarvitsisi muuta tehdä kuin keskustella erittäin painavasti. Tarpeen mukaan tietysti rangaistus käyttöön.

Tiedän että haet tällä sitä että sanoisin että minä pistäisin lapseni vaikka lyömällä kuriin jos ei muuta. Joo, ei!! Alusta asti olen lapseni kasvattanut niin että kuuntelevat ja kunnioittavat vanhempiaan, niin mekin heitä. Ja tiedän että lapsilleni riittäisi se että sanon että oli sitten viimeinen kerta kun kuulen tuollaista. Ja se loppuu silloin siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja NaN:

No jospa te oikeasti olettekin moniongelmainen perhe, kävikö se mielessä? Edes nyt kun on toisenkin lapsen kanssa ongelmia. Kemiat ei työntekijöiden kanssa toiminut eikä perheneuvola sopinut teille koska TE ette niin halunneet tapahtuvan! Asenneongelma siis heti alkujaan.
Ette kykene myöntämään, että teillä olisi ongelmia tai teidän "kasvatus" (paremmin kasvatuksen puute) olisi heikkoa.

Toisenkin lapsen kanssa ongelmia? Sekö tekee perheestä moniongelmaisen että on yksi (nähdäkseni kuitenkin suht normaali vaikkakin äidin hermojaraastava) murrosikäinen ja yksi erityislapsi? Salli mun naurahtaa.
Jos näkisit meidän perheen vaikka kaupungilla niin tuskin kuvaisit moniongelmaiseksi...

Alkuperäinen kirjoittaja hin:
toisaalta voi olla, että lapsen mieli on järkkynyt, kenties koulussa kiusataan tai jotain pahaa on tapahtunut

Näin meillä oli. 11-vuotiaan pojan käytös paheni pahenemistaan. Ajattelin syynä olevan murkkuikä, mutta selvisikin että häntä kiusataan. Poika muuttui täysin kun sai puhuttua ja sai vanhempien tuen, eikä jatkuvaa rankaisua kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Katse peiliin:
Alkuperäinen kirjoittaja Katse peiliin!:
Niinpä niin. Olisko kannattanut kasvattaa se lapsi eikä antaa elää kuin pellossa. Sitä niittää mitä kylvää.
Ja kyllä, menee vielä pahemmaksi. Pistä navigaattoriin jo valmiiksi reitti kotoa poliiasemalle jne. Tuleva sosiaalihuollon ja poliisin vakioasiakas..

Ompas empatikykyä tällä äidillä!! Etpä voi tietää, mitä itelläs on vielä lapsien kanssa edessä, vaikka olisit mielestäs NIIN hyvin kasvattanut.

Pysy ap vain yhden nimimerkin takana, jooko?

En ole aloittaja, aikuisten oikeesti toinen henkilö.

Kiinnostaa vaan tietää, että mitä tapahtuu,että sen jälkeen tietää olla enää koskaan niin sanomatta??

Lapsi tietää milloin tää äiti suuttuu. Saa kyllä olla pakkaamassa kamojaan ja muuttaa varastoon siksi aikaa ku myrsky laantuu :D Kaulin saattaa vähän heilua. Tätä muoria ei kuseteta eikä haistatella mitää päin naamaa.

Siis lue tuo sun aloitus. Ei se ihan kauhean hyvältä kuulosta. Ja lapsi on vasta murrosiän kynnyksellä. Kuohut tulee tuosta vain pahenemaan muutaman vuoden sisällä. Mitä sitten kun nyt jo teillä tuollaista?!

No kertokaas että miten???? Mikä on se keino mikä tehoaa tollaiseen esiteiniin että jää haistattelu yhdestä kerrasta??

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulkaas:

No kertokaas että miten???? Mikä on se keino mikä tehoaa tollaiseen esiteiniin että jää haistattelu yhdestä kerrasta??

Ylempänä on vastattu moneen kertaan.

perhetyöntekijä tai psykologi uhkaus..kokeile

Ne keinot on tehty jo vuosia vuosia sitten!

Miten paljon tämä 12 vuotias saa vanhemmiltaan aikaa? Kirjoitat että on vakituiset työt molemmilla ja perheessä myös erityislapsi. Huomoidaanko tätä vanhempaa lasta tarpeeksi vai meneekö hän "siinä sivussa", kun on jo noin "isokin" että pitäisi pärjätä yksin? Ottakaa joko sinä tai mies omaa aikaa VAIN tämän yhden kanssa. Leffaan kahdestaan, tai syömään, tai mikä nyt vois olla jotain "omaa aikaa". Uimahalliin, laivalle, geokätköilyä. Mikroautoradalle tai mitä ikinä. Ulos, pois kotoa, omistaudu sille tenavalle, näytä teoin ja sanoin että se muksu on teoistaan huolimatta tärkeä. Yksi kerta pois kotoa tuulettumassa ei riitä, ottakaa tavaksi.
Teillä ei ole sellaista suhdetta, että voisi olettaa lapsen noin vain kertovan, mikä mättää, miksi hän käyttäytyy kuten käyttäytyy. Rakentakaa ensin sitä suhdetta, vielä sille ei ole myöhäistä. Ehkä se suhde on ollut olemassa, mutta se on jäänyt piiloon pahan olon alle.

Kunnioitus ansaitaan olemalla reilu ja rakastava, mutta myös rajat asettava Aikuinen. Nyt lapsi häilyy jossain välimaastossa. Lapsi tuntuu olettavan ettei aikuisia tarvitse kunnoittaa. Pyytääkö hän anteeksi haistatteluitaan? Pahaa oloa saa huutaa, kunhan sen myös "pui" loppuun. Anteeksi pitää pyytää.
Missään nimessä ei aleta vääntämään FYYSISESTI kenelle kaukosäädin kuuluu. Voitko kuvitella että tappelisit (niin, tuosta on enää hiuksenhieno askel nujakkaan) miehesi kanssa kaukosäätimestä?
Millainen on tyypillinen keskustelu teillä aikuisten välillä? Näytättekö miehen kanssa tunteita lasten nähden? Pyysitkö anteeksi kun kolhaisit lasta kaukosäätimellä?

Heittelen vain ajatuksia ilmaan. Kukaan ei voi näkemättä ja kuulematta lasta ja vanhempia auttaa teitä, hakeudu perheneuvolaan, tai seuraava osoite voi tosiaan olla sosiaalihuolto. Tästä vähän vanhempia lapsia tulee asiakkaaksi jatkuvasti.

Lapsi TARVITSEE nyt jotain, onko se aikuisen seuraa, olkapäätä, uudenlaisia toimintamalleja, vai tiukempia rajoja, sitä ei voi näin sanoa.

:hug: Jaksuja paljon.T: 12-v pojan äiti ja lisäksi pojalla vielä adhd ja asperger.Hermot on koetuksella kyllä koko aika.Ei haistattele,mutta kiroaa ja paiskoo ovia/tavaroita.Murjottaa ja ärsyttää ihan tahalleen + lisäksi nuo erityisen ongelmat,niin HUH!
Aamulla viimeksi levitti 5 jätesäkkiä tavaraa(kirppari menossa)eteiseen,kun ei löytänyt omia kumppareita,kun oli potkinut ne illalla makkariin.Pojalla alkaa kiva siivoaminen kun tulee koulusta.

Meillä on sanottu, että minä olen sun äitisi/isäsi ja minua kohtelet kunnioittavasti ja pyydät nyt anteeksi. Ei ole tarvinnut toiste sanoa. Joissakin asioissa meillä on alusta saakka vanhemman sana laki, toisista on voitu isompien lasten kanssa sitten tehdä ihan sopimukset, joista on pidetty kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja NaN:

Ne keinot on tehty jo vuosia vuosia sitten!

Anteeksi vaan mutta näyttää sädekehän kiillottamiselta, kunnei voi niitä hyviä keinojaan muka jakaa. Mahtaako sellasta oikeesti ollakkaan??

Yhteistyössä