Apua, löysin Riisihäröjä keittiöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Yök, pari viikkoa sitten juoksi parvekkeen ovessapikku ötökkä. Tapion sen enkä miettinyt asiaa sen enempää. Eilen olin keräämässä roskis kaapista jätepapereita kun huomasin kaapin pohjalla kaksi pikku ötökkää. Tapion ne ja googlasin mitä ne mahtais olla.

Riisihäröjä. Keittiöstä lähti saman tien roskiin avatut snaksut jne. Jauhot ja hiutaleet meni tiiviisiin purkkeihin, kaapit tyhjennettiin, imurointiin ja pestiin. Missään mun kuiva-aineissa tai kuiva-aine kaapeissa ei ollut ötököitä. Mutta kun jatkoin keittiö ja ruokatilan siivousta, huomasin ruokapöydän viereisen jalkalistan alta vipeltävän parit ötökät.

Eli näyttää siltä, että ne tulevat jostain naapurista. Kämppää on tänään kuurattu, ja maanantaina otan yhteyttä isännöitsijään. Nyt kiinnostaakin, onko kellään kokemusta näistä ötököitä, kuin haitallisia ne on, voiko ne todella levitä naapurista?

Mun yläkerrasta muutti muutama viikko sitten perhe pois, ja siellä on nyt tehty remonttia ja paikka siis edelleen tyhjillään, epäilen, että voisivat sieltä tulla kun on "kotona" ruoka loppunut.

Ideoita mitä tällaiselle ongelmallista tulisi tehdä?

Meillä oli kersikämpässä hertsikanrannassa sama ongelma. KAIKKI kuiva-aineet roskiin, kaikki keittiön kaapit tyhjäksi. Astiat pesin ja laitoin muovipusseihin parvekkeelle pakkaseen ja mikron ym koneet saunotin +80C, pari tuntia. Hyllylevyt irti, kaappien imurointi ja erityisesti hyllylevyjen avoimien lastulevypäiden imurointi, ja sitten kaappeihin ja hyllylevyihin raid-käsittely. 2 viikkoa pidin tyhjillään ja raiditin lisää ja tarkkailin löytyykö lisää. Sitten kaikki uudet kuiva-aineet suljettaviin, tiiviisiin säilytysastioihin. Kaappien pesu vielä hyönteismyrkyistä ja ei ollut sen jälkeen.

Yhteistyössä