Apua! Lohduttakaa, rauhoittakaa minua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sakky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sakky

Jäsen
24.11.2007
208
0
16
Minulla on rinnat tuntuneet jo pidemmän aikaa "täyteläisiltä"´, ihan kuin maito nousisi niihin, aroilta. Kokeillessa ne eivät ole kuitenkaan sen tuntuiset että niihin olisi noussut/nousemassa maito, ainoastaan kipeät ovat. Eilen huomasin että toisesta rinnasta tulee tummaa melkein mustaa nestettä? :o :o :o
toisesta rinnasta tulee puristaessa maitoa, mutta miksi toisesta tuota tummaa? Mitä se on? Mistä voi johtua?
Mun on pakko varata maanantaina gyne. Olen ihan paniikissa!

oletko raskaana, vai miksi maito nousee rintoihin? En kyllä osaa sanoa siitä mustasta nesteestä mitään, ite soittaisin varmaan ensiapuun varmuuden vuoksi niin sais tietää vähän mikä vois olla.

Alkuperäinen kirjoittaja keiju84:
oletko raskaana, vai miksi maito nousee rintoihin? En kyllä osaa sanoa siitä mustasta nesteestä mitään, ite soittaisin varmaan ensiapuun varmuuden vuoksi niin sais tietää vähän mikä vois olla.

en ole (tietääkseni) raskaana, minulla on hormoonikierukka

Alkuperäinen kirjoittaja sakky:
Tänään kun puristin niin se on ennemminkin tumman vihreää :o
Oikeasti pelottaa ihan kamalsati!
Tuskin ne mua päivystykseen huolii, pitää huomenna soittaa työterveyteen

voisit kyllä ainakin soittaa sinne päivystykseen, vaikka tuskin päivystys asia onkaan, mutta jos vähän osais rauhottaa sua?

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
:o Soita alueesi yliopistollisen sairaalan päivystykseen. ehkä osaavat auttaa siellä ja soittaa voi myös naistentautien osastolla, mitä tehdä? En odottaisi työterveyteen menoa.

Piti rauhoitella.... :whistle:

Niin no paniikki täällä on jo valloillaan ihan muutenkin...en kyllä ala soittelemaan mihinkään, hermostun vaan enemmän.

Kaikkien naisten rinnat erittävät enemmän tai vähemmän lähes koko aikuisiän, ilman imetystäkin. Yleensä nännin tiehyiden tulpat kuitenkin estävät eritteen ulostulon. Kuitenkin esim. rintoja itse tutkiessa jopa yli puolelta tulee rinnoista eritettä ja suurin osa rintaeritteen syistä on täysin hyvänlaatuisia.

"Tavallinen" rintaerite on yleensä maitomaista, valkeaa/vaalean vihertävää tai kellertävää eikä tahmaista. Huolestuttavampia piirteitä ovat verinen, vesimäinen punaiseen tai ruskeaan vivahtava, tumma tai tahmea erite ja jos eritettä tulee spontaanisti ilman puristelua, jos sitä tulee vain yhdeltä puolelta ja jatkuvasti.

Ja sitten niitä syitä: pelkkä mekaaninen stimulaatio (jopa vaatteiden hankaus) voi aiheuttaa rintaeritystä samoin kuin tietyt lääkkeet ja hormonaaliset tilat ja häiriöt. Rinnassa voi myös olla papillooma (niinkuin syylä rintatiehyessä) tai infektio. Myös syynä voi olla rinnan sidekudoskyhmyisyys, kystat tai tiehyiden laajeneminen ja kovettuminen erilaisten vaurioiden myötä.

Ja vielä: epäilyttävienkin (ks. yllä) rintaeritteiden taustalta löytyy syöpä vain 1 tapauksessa kymmenestä. Ja rintasyövän aiheuttama eritys on käytännössä aina yksipuoleista, kun taas hyvälaatuiset yleensä molemmista rinnoista. Mutta on siis myös paljon hyvänlaatuisia yhden rinnan syitä.

Tutkimusvaihtoehtoja ovat esim. mammografia, uä (+neulanäyte), rintaeritteen solukuvan tutkiminen (jos eritettä on enemmän), rintatiehyiden varjoainekuvaus...
Ja on kyllä erittäin epätodennäköistä, että patologi sekoittaisi rintasyövän metarin ja hodarin keskenään. Sen verran kaukaisia tauteja ovat.

Verinen erite vois viitata syöpään, mutta tod.näk. sekin viittaa ennemmin johonkin hyvälaatuiseen. Ellei ap:lla ole hormonihäiriö menossa, niin se voi olla vaikka kysta. Varaa lääkäri huomenna, mutta ei toi nyt päivystäjää kaipaa. Ihan rauhassa :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Verinen erite vois viitata syöpään, mutta tod.näk. sekin viittaa ennemmin johonkin hyvälaatuiseen. Ellei ap:lla ole hormonihäiriö menossa, niin se voi olla vaikka kysta. Varaa lääkäri huomenna, mutta ei toi nyt päivystäjää kaipaa. Ihan rauhassa :hug:

KIITTI!

Yhteistyössä