Apua lapsen toistuvaan päänsärkyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmen äiti"

Vieras
Onko kohtalotovereita / hyviä vinkkejä avuksi pojalle?

Meidän 9v pojalla on ollut migreeniä 6v saakka. Migreeni on vahvasti suvussani periytyvää, itsekin kärsin sekä siitä että jännityspäänsärystä erittäin usein.
Lapsen kohdalla tilanne on kuitenkin nyt todella väsyttävä ja arkea kuormittava, koska pojan päätä särkee keskimäärin 2pv / viikossa niin, että hän ei esim pääse aamulla kouluun. Koulussa kaikki on ok, koulu menee hyvin ja kavereita on. Särky alkaa useasti yöllä, joten aamulla kun ottaa lääkkeen särkyyn herätessään, ei se usein enää auta.
Tällöin poika vain vetäytyy pimeään nukkumaan kylmä kauratyyny otsallaan. Joskus särky päättyy oksentamiseen, ei kuitenkaan aina.

Olemme käyneet päänsäryn takia muutamaan otteeseen lastenlääkärillä, verikokeet on otettu ja poskiontelot kuvattu. Ei mitään. Lääkäri on sitä mieltä, että pojalla on loppuiän taipumus päänsärkyyn ja kuten minulla, osa on migreeniä ja osa johtuu jostain muusta, kenties hampaista (odotamme kutsua oikomishammaslääkärille) tai silmistä (pojalla leikattu karsastusta ja on hajataittoa). Poika on ollut aina huono syömään, mutta koetamme huolehtia ravinnosta, juomisesta ja unesta.

Onko jollain jotain vinkkejä tai kokemuksia miten vastaavassa tilanteessa oman lapsen kohdalla on toimittu, onko saanut estolääkitystä tms? Meille on kirjoitettu vain resepti parasetamoliin (ei auta), estolääkitystä ei kuulemma kirjoiteta vielä. Itse kokisin estolääkkeet kokeilun arvoiseksi, arki on tosi raskasta ainaisen päänsäryn vuoksi ja poika itse alkaa väsyä siihen.

Viime ajan säryt: poika joutui olemaan viimeisellä kouluviikolla ennen joululomaa kaksi päivää kotona kun särki aamulla jo niin kovasti päätä (jännitti varmaan joulua / lomaa ja pientä reissua jonka teimme) ja sama loman päättyessä; viimeinen lomapäivä meni migreenistä kärsiessä, samoin taas tänä aamuna :/

Kannattanee varmaan hakeutua vaikka yksityisesti lastenneurologin vastaanotolle. Hän kartoittaa tilanteen ja määrännee estolääkityksen, koska poikasi särkytilanne kuulostaa tällä hetkellä hankalalta.

Ei ole lapsen päänsärystä varsinaisesti kokemusta, mutta jos asia ei kouluterveys/terveyskeskus -linjalla etene niin varaisin ajan jonnekin yksityiselle lastenlääkäriasemalle. Täytyyhän tuohon nyt joku apu saada lapselle. Ai kamala jos olis itselle migreeniin vain parasetamolia tarjolla.. En tiedä sinun tilannettasi, mutta itsellä olisi hankalaa olla töistä pois noin paljon jatkuvasti.

Kyllä estolääkitys voidaan tuon ikäisellekin kirjoittaa, sen tekee lasten neurologi. Me kävimme juuri sellaisen vastaanotolla viime keväänä oman 7v lapseni migreenin vuoksi ja hän sanoi, että jos migreeniä on kerran viikossa tai useammin, niin yhteys heille vaan niin aloitetaan estolääkitys.

Meillä vanhimmalla pojalla migreenikohtaukset alkoivat jo päiväkodissa. Kohtauksiin liittyi melkein aina oksentaminen. Kävimme monta kertaa lääkärillä sekä tk että yksityinen, mutta mitään lääkitystä ei saatu ennen kuin nyt pojan ollessa 15v. Kohtaukset ovat viime vuosina vähentyneet, mutta 9-11 vuotiaana niitä oli pahimmillaan useampia viikossa. Oli turhauttavaa, kun lääkärit eivät oikeen tuntuneet ottavan niitä todesta, ja ajattelivat aina, että koulussa tapahtuu jotain sellaista, jonka takia sinne ei haluaisi mennä, ja siksi kohtaukset olisivat keksittyjä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti vol2;29407875:
Ei ole lapsen päänsärystä varsinaisesti kokemusta, mutta jos asia ei kouluterveys/terveyskeskus -linjalla etene niin varaisin ajan jonnekin yksityiselle lastenlääkäriasemalle. Täytyyhän tuohon nyt joku apu saada lapselle. Ai kamala jos olis itselle migreeniin vain parasetamolia tarjolla.. En tiedä sinun tilannettasi, mutta itsellä olisi hankalaa olla töistä pois noin paljon jatkuvasti.

Täytyy tähän sanoa, että meilläkin on lapsilla kyllä ihan parasetamolia migreeniin ja se auttaa. Kyse on annoksesta, lääkitys on ihan neurologin määräämä mutta annostus on huomattavasti normaalia suurempi. Tämän lisäksi tarvittaessa naproksenia. Itsellänikin, kuusivuotiaasta lähtien migreenistä kärsittyäni olen todennut kaikkein tehokkaimmaksi lääkkeeksi ihan ibuprofeiinin. Sitä vaan pitää ottaa kerralla iso annos. Kaikki mahdolliset täsmälääkkeet kaikissa lääkemuodoissa on tätä ennen kokeiltu. Neurologit, sekä aikuisten että lasten, ovat minulle sanoneet että usein tehokkain kohtauslääktitys on nimenomaan joku perus tulehduskipulääke tai parin lääkkeen yhdistelmä. :)

Kiitos viesteistä! Olemme siis käyneet asian tiimoilta yksityisellä ja kokeneella lastenlääkärillä. Pitänee etsiä vielä lastenneurologi.

Ongelmia tulee jo siinä kun tuota särkyä on niin usein eikä särkylääkkeitä voi koko aikaa popsia. Pojalla särkyyn auttaisi paremmin burana, mutta sitä ei saisi kuulemma lääkärin mukaan antaa koska vatsa ei kestä. Alan jo pelätä särkylääkepäänsärkyä...

Voin onneksi tehdä välillä osan päivästä kotona jos poika on tosi kipeä ja menen töihin kun särky lapsella helpottaa. Ei tämä helppoa kuitenkaan ole. Tiedän mistä poika kärsii kun itsekin samassa kierteessä olen, en vain haluaisi lapselle samaa paskaa vaivaa ja haittaahan tämä jo kouluakin :/

[QUOTE="kolmen äiti";29407939]Kiitos viesteistä! Olemme siis käyneet asian tiimoilta yksityisellä ja kokeneella lastenlääkärillä. Pitänee etsiä vielä lastenneurologi.

Ongelmia tulee jo siinä kun tuota särkyä on niin usein eikä särkylääkkeitä voi koko aikaa popsia. Pojalla särkyyn auttaisi paremmin burana, mutta sitä ei saisi kuulemma lääkärin mukaan antaa koska vatsa ei kestä. Alan jo pelätä särkylääkepäänsärkyä...

Voin onneksi tehdä välillä osan päivästä kotona jos poika on tosi kipeä ja menen töihin kun särky lapsella helpottaa. Ei tämä helppoa kuitenkaan ole. Tiedän mistä poika kärsii kun itsekin samassa kierteessä olen, en vain haluaisi lapselle samaa paskaa vaivaa ja haittaahan tämä jo kouluakin :/[/QUOTE]

Särky PITÄÄ hoitaa kunnolla pelkäämättä mitään särkylääkepäänsärkyä, koska migreenikin voi tavallaan "kroonistua" ja pitkittyä. Jos lapsellasi on migreeni kaksi kertaa viikossa, ei siitä vielä mitään särkylääkepäänsärkyä kehity. Jos lapsesi vatsa kestää Buranan eikä RIITTÄVÄ annos parasetamolia auta, vaihtakaa Buranaan.

Lisään vielä, että kotona voitte antaa parasetamolia 15mg/kg kerta-annoksena ja Buranaa 10mg/kg kerta annoksena. Parasetamoli alkaa vaikuttaa nopeammin, mutta buranantyyppiset lopettavat migreenikohtauksen varmemmin.

Kurja ja hankala vaiva, johon ei ikävä kyllä aina löydy apua, mutta eipä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin etsiä parhaat lääkärit käsiin ja yrittää löytää sitä kautta oikeaa lääkitystä.

Onko ruokavalio kunnossa? Lisäaineeton ruoka käyttöön, joillakin "lisäainemömmöt" aiheuttaa migreeniä. Toki silloin pitää kouluruokakin järjestää jotenkin muuten, koska siinäkin on lisäaineita. Onko kohtausten tiheydellä ja määrällä eroa esim.loma-aikoina ja koulua käydessä? Voiko olla sisäilmaongelmia? Vaihtoehtoja syihin on monia..

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Sairastan itse hortonin neuralgiaa (vähän migreenintapainen sairaus, pidemmät ja rajummat kohtaukset) ja itse olen saanut apua akupunktiosta. Jos haluat, annan mielelläni yhteystiedot. Kannattaa kokeilla ennen kun lähtee estolääkkeiden kanssa leikkimään.