Tällä kans huonosti nukkuvan/nukkuvien lasten äiti.
1v on vauvasta asti ollut erittäin vaativa tapaus nukkumisen suhteen. 2v nukkuu melko hyvin jo.
Ei pitäisi ottaa turhaa stressiä isomman nukkumisesta omassa huoneessa varsinkin kun on vauva tulossa. Itse otin ja yritin saada isomman nukkumaan omassa huoneessa, mutta vaikeaa se ajoittain oli. Yksi yö meni hyvin, toinen ei. Olin aika väsynyt yörumbaan ja kaikkien kannalta oli sitten parempi että poika nukkui meidän huoneessa. Laitettiin hänen lastensänky meidän sängyn viereen ja siinä nukkui. Useinpa ryömi yöllä viereen nukkumaan. Ei tämä meitä haitannut yhtään. Hyvin mahduttiin samaan huoneeseen ja samaan sänkyyn vauvan ja taaperonkin kanssa. En voinut mitenkään pakottaa reilu 1vuotiasta yksin omaan huoneeseen kun vauva tuhisee minun kainalossa. Vaikka vauva heräili öisin ja itki, isompi nukkui hyvin, joskus heräsi mutta nukahti kun olin heti lähellä rauhoittelemassa.
Käytännössä muutenkin tämä ratkaisu toimin, koska vietin ja vietän öitä lastenkanssa yksin toisinaan kun mies on yön töissä tai jossain reissussa.
Välillä kun kokeiltiin että isompi, tällöin reilu 1v olisi omassa huoneessa ja vauva meidän. Kumpikin heräili itkemään öisin ja oli aika pomppimista huoneiden välillä.
Kyllä on monet itkut itkenyt itsekin. Ei pidä olla liian tiukka. Vaan jos kaikki nukkuvat edes suht koht hyvin samassa sängyssä, niin anataa mennä vaan. Ei ne lapset enää muutaman vuoden päästä vieressä nuku.
Kuopus, nyt 1v3kk on edelleen huono uninen... tällä hetkellä pojat käy samaan, omaan huoneeseen illalla nukkumaan (istun hetken siellä että rauhottuvat ja saavat unen, pienempi kaipaa enemmän vieressä oloa). Noin tunnin-parin päästä kuopus herää itkemään äitiä... otan suosiolla viereen. En jaksa ravata koko yötä hyssyttelemässä sängyn vieressä.
Toisinaan isompikin herää ja useimmiten tulee itse tyynyn kera meidän viereen.