APUA! Laiska kohtu, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raeli

Vieras
Löytyykö täältä synnyttäneitä naisia, joilla oma kohdun toiminta olisi "laiskaa".

Minulla raskausaikana supistelee paljon ja kivuliaasti, mutta supistukset eivät tee mitään. Muuta kun tuota kipua :D.

Esikoisen lähti syntymään rv41+1 ja kolmen päivän ajan ravasin sairaalalla kun supistuksia tuli koko ajan 3-5min. välein. Tämän kolmen vuorokauden jälkeen olin todella väsynyt ja kipeä, mutta paikat olivat auki vain sormelle.
Tipalla yritettiin vauhdittaa synnytystä, mutta senkin vaikutus oli olematon. Pääsin vain 4cm (8h tipassa) josta minut siirrettiin leikkaus saliin.

Tästä aikaa kolme vuotta. Nyt odotan toista lasta ja kaipaisin kokemuksia muilta vastaavaa kokeneilta. Onko minulla toivoakaan synnyttää ennen laskettua aikaa? Tai ylipäätään synnyttää alateitse? Lääkärit eivät suostu ottamaan kantaa viellä. Nyt menossa rv 30, ja kohdunkaulaa liki 6cm jäljellä. Voinko minä tehdä itse tilanteelle mitään?

Mullakin viissii laiska kohtu, tipallakaan ei päästy kun 5cm ja sitten lopahti kokonaan. Leikkuriin päädyttiin. Toista en oo edes yrittäny, sen verran helvettiä oli tuokin eka kierros.

Koitko supistuksia, varsinkin kivuliaita raskausaikana? Tai synnytyksessä? Yleensä laiskan.kohdunomaavat tuntuvat sanovan etteivät edes tunteneet supistuksia. Minä kyllä tunnen, mutta ne ovat tehottomia :(

raskausaikana ei koskaan mitään supisteluja. Kaksi ekaa käynnistetty, molemmat päätyneet kiireelliseen sektioon kun ei ole 7 senttiä pidemmälle auennut.

Kolmas leikattiin suoraan.

Kuopuksen synnytyksen yhteydessä mulla kohtu väsähti eikä jaksanut enää supistella.En muista miten kauan annettiin tilanteen vaan olla (kohtu sai levätä)ja laitettiin myöhemmin tippa uudestaan ja kohtu alkoi taas supistella, mutta ihan viime metreillä se taas väsähti ja mua alettiin valmistella leikkuriin.Leikkuriin pääsyä odotellessa alkoi sitten taas supistella ja laitettiin parin supistuksen ajaksi tippa ja sitten vauva syntyikin.

Koitko supistuksia, varsinkin kivuliaita raskausaikana? Tai synnytyksessä? Yleensä laiskan.kohdunomaavat tuntuvat sanovan etteivät edes tunteneet supistuksia. Minä kyllä tunnen, mutta ne ovat tehottomia :(

Todellakin tunsin ja kivuliaita sekä tiheesti. Tehottomia sitte vissiin. Kohtua ei meinattu saada supistumaan leikkurissa, oli niin lopussa.

Mulla ehkä vähän samanlaista, eli raskausaikana ei ollut yhtään suppareita, sitten ne alkoi rv 40+3 ja niitähän jatkui sitten useamman päivän, ihan 5min välein, mutta mitään edistystä ei tapahtunut. Olin ihan loppu kun varsinkin reidet jo kouristeli ja nukuttua ei saanut. Sain sitten osastolla kipupiikin ja nukahtamislääkettä et sain nukuttua yhden yön. Seuraavana päivänä alkoi taas supparit mut ei olleet tehokkaita.

Mutta sitten kun lopulta olin päässyt sinne 4cm niin sain epiduraalin, puhkaistiin kalvot ja laitettiin oksitosiinia ja sitten synnytys alkoi sentään edetä hitaasti mutta varmasti. Minä nukuin kyllä salissa useamman tunnin kun olin ihan rättiväsynyt... Ponnistusvaihekin oli aika pitkä 1,5h mutta mulla siis onnistui kuitenkin synnytys ihan hyvin alakautta. Mutta en tiiä kauako olis kestänyt ilman apuja ja olisinko enää jaksanut ponnistaa yhtään jos en ois lääkitystä saanut.

Oletteko käyttäneet vadelmanlehtiteetä? Olen kuullut sen vahvistavan kohtua, tuttavani ovat kovasti kehuneet, mutta toimiiko se laiskakohtuisen pelastuksena? Tämä on kamalaa kun kulaan hoitaja tai lääkäri ei ota tätä pitkittyneen synnytyksen pelkoa todesta. "vauva ei vain ole valmis syntymään". Väitetään ettei kukaan sinne ole jäänyt, mutta olen meljo varma että minun lapseni jäävät ilman veitseä!

Oletteko käyttäneet vadelmanlehtiteetä? Olen kuullut sen vahvistavan kohtua, tuttavani ovat kovasti kehuneet, mutta toimiiko se laiskakohtuisen pelastuksena? Tämä on kamalaa kun kulaan hoitaja tai lääkäri ei ota tätä pitkittyneen synnytyksen pelkoa todesta. "vauva ei vain ole valmis syntymään". Väitetään ettei kukaan sinne ole jäänyt, mutta olen meljo varma että minun lapseni jäävät ilman veitseä!

No kai se on valmis jos kerran synnytys käynnistyy kuitenkin kuten mullakin. Homma vaan ei menekään oikein. Kyllä se ois jääny mullakin kun mikään keino ei auttanut ja vauva alko jo stressaantua muttei päässyt ulos. Salissa tosiaan tajusivat vasta sen koko tilanteen.

Yhteistyössä