Apua! Koira on alkanut ärisemään ruoastaan!

• Viestiketjun aloittaja neuvoja!
  • Ensimmäinen viesti
neuvoja!
Ei ole ennen millään tavalla osoittanut olevansa vihainen. Nyt on parikertaa ärissyt, jos on mennyt liian lähelle ruokakuppia sen syödessä, tai jos se on kalunnut luuta.
Mitä kannattaa tehdä, että saan tuon kitkettyä pois?

Keittiönoita
Meillä kasvattaja kehoitti jo heti pennun saavuttua kotiin tehdä niin, että koiralle antaa ruokakupin, mutta ottaa sen pienen hetken päästä koiralta pois ja lisää siihen jonkin herkkupalan. Auttaisikohan tuo aikuiselle koirallekin?

elä ainakaan peräänny jos koira murisee. Kuten susilaumoissakin, johtaja kun on antanut muiden ruokailla, ei se enää vie niiltä ruokaa. Eli pysyttele vaan koiran luona ja silitä rauhassa eläkä lopeta vaikka koira murisee. PIan se huomaa, ettei mitään vaaraa ole, että hältä herkut pois vietäisiin, ni loppuu murinakin. Siitä sitten pikkuhiljaa lähemmäs päätä käden kanssa ja sama homma. Lopulta voit hetkeksi ottaa ruuan pois, mutta anna se pian takaisin.

vieras
Minkä ikäinen koira kyseessä? Koiraahan ei saisi häiritä syödessä. Edes johtaja ei mene ottamaan kastissa alemmalta ruokaa, herkkua pois, vaan syö itse ensin ja sen jälkeen muut saavat syödä rauhassa. Järjestäkää koiralle ruokailut niin, että ei tarvitse murista.

Olen opettanut meidän koirille jo pennusta käskyn "jätä", mikä toimii myös niitten ollessa kupillaan. Kuppeihin on aina saanut sitten jätä-käskyn jälkeen jotain herkkua. Sitä kannattaa vaan treenata ensin jollain muulla kuin ruokakupilla, koska sieltä koira on vaikea saada pois. Ja palkan täytyy olla jotain tosi kivaa tai tosi herkullista.

En hyväksy sitä murinaa ollenkaan ja meillä koirista pienempi (mutta vanhempi) tottelee käskyä kyllä, mutta poistuu paikalta muristen. Se on raivostuttvaa: ihan kuin se haistattelis mulle mennessään ja multa meinaa palaa hihat :)

palma
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
elä ainakaan peräänny jos koira murisee. Kuten susilaumoissakin, johtaja kun on antanut muiden ruokailla, ei se enää vie niiltä ruokaa. Eli pysyttele vaan koiran luona ja silitä rauhassa eläkä lopeta vaikka koira murisee. PIan se huomaa, ettei mitään vaaraa ole, että hältä herkut pois vietäisiin, ni loppuu murinakin. Siitä sitten pikkuhiljaa lähemmäs päätä käden kanssa ja sama homma. Lopulta voit hetkeksi ottaa ruuan pois, mutta anna se pian takaisin.
Näin. Ei kannata antaa koiralle puolustamisen aihetta ottamalla siltä ruokia mielivaltaisesti palauttamatta niitä. Mitkään "pöläyttämiset" ei todellakaan luottamusta lisää, joten unohda ne, sillä luottamuspula on nyt teidän ongelma. Hitaasti edeten saat luottamuksen takaisin. Vai onko koira muutenkin alkanut dominoimaan teitä? Onko tuo ainoa ongelma?

nii ja tottahan teillä koira saa mennä kupille/luulle vasta luvan kanssa esim. kontaktin otettuaan? Se on nimittäin yksi lähtökohta sille, että koira tietää sun määräävän siitä ruuasta...

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
no on se jumalauta jos ei toinen saa rauhassa syödä. eihän kukaan sultakaan tulee ruokaa poijes ottamaan ..
Joo ei normaalisti mennäkkään, mutta tässä onkin tarkoitus näyttää koiralle kuka on kuka, ei meilläkään oteta ruokaa kesken pois, korkeintaan laitan sinne jotain lisää, mutta senkin teen koskematta kippoon.
Muksutkin on ihan pienestä opetettu, että ruokarauha ja se pätee myös koiriin.

Minustakin pääsääntöisesti pitää järjestää koiralle ruokarauha, ettei tarvitse murista. Nuo alistuskeinot eivät joka koiralla johda mihinkään hyvään, riippuu ihan siitä kuinka pehmeä koira on kyseessä. Meillä on pikkukoiralla oma häkki, jossa ruokakippo on, ja sinne lapset eivät mene häiritsemään.

Tuo on hyvä vinkki, että laittaa sinne kuppiin kesken ruokailun jonkun herkkupalan, niin että koira huomaa väliinmenemisen olevan kiva asia. Mutta minusta ihmisen ei tarvitse häiritä koiran ruokailua.

Kuten susilaumoissakin, johtaja kun on antanut muiden ruokailla, ei se enää vie niiltä ruokaa. Eli pysyttele vaan koiran luona ja silitä rauhassa eläkä lopeta vaikka koira murisee. PIan se huomaa, ettei mitään vaaraa ole, että hältä herkut pois vietäisiin, ni loppuu murinakin. Siitä sitten pikkuhiljaa lähemmäs päätä käden kanssa ja sama homma. Lopulta voit hetkeksi ottaa ruuan pois, mutta anna se pian takaisin.[/quote]

mutta eikö tässä ole sun mielestä selvä epäkohta?

palma
Alkuperäinen kirjoittaja starfish:
Olen opettanut meidän koirille jo pennusta käskyn "jätä", mikä toimii myös niitten ollessa kupillaan. Kuppeihin on aina saanut sitten jätä-käskyn jälkeen jotain herkkua. Sitä kannattaa vaan treenata ensin jollain muulla kuin ruokakupilla, koska sieltä koira on vaikea saada pois. Ja palkan täytyy olla jotain tosi kivaa tai tosi herkullista.

En hyväksy sitä murinaa ollenkaan ja meillä koirista pienempi (mutta vanhempi) tottelee käskyä kyllä, mutta poistuu paikalta muristen. Se on raivostuttvaa: ihan kuin se haistattelis mulle mennessään ja multa meinaa palaa hihat :)
Mun mielestäni protestimurina on ihan ok, kunhan se on sellaista mörmöttämistä eikä yhtään aggresiivista. Saahan sitä sanoa jos ärsyttää, mutta toteltava on. Eihän sudetkaan luovu saaliistaan iloisesti häntä huiskien, vaan vetäytyessään irvistelevät kuin aropirut.

ap
Siis en mene ottamaan pois. Jo siinä lähellä hääräminen saa aikaan ärinää. Koira on 1,5v nuori koira. Aikasemmin ei ole ollut mitään ongelmia. Olen saanut ottaa suusta mitä vaan pois. Eilen koira varasti lapselta leivän kädestä ja menin ottamaan sen takasin. Koira ärisi ja näytti hampaita. Otin leibän pois ja painoin maahan, niin kauan, kuin koira alistui. oliko tuo oikein tehty?

joo
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Näin. Ei kannata antaa koiralle puolustamisen aihetta ottamalla siltä ruokia mielivaltaisesti palauttamatta niitä. Mitkään "pöläyttämiset" ei todellakaan luottamusta lisää, joten unohda ne, sillä luottamuspula on nyt teidän ongelma. Hitaasti edeten saat luottamuksen takaisin. Vai onko koira muutenkin alkanut dominoimaan teitä? Onko tuo ainoa ongelma?
Positiivisella ohjaamisella ei kaikkiin koiriin vaikutusta tehdä, tässä on yksi syy minkä vuoksi täällä ei pitäisi käydä tämäntyyppisiä keskusteluja ollenkaan.

Keittiönoita
nii ja tottahan teillä koira saa mennä kupille/luulle vasta luvan kanssa esim. kontaktin otettuaan? Se on nimittäin yksi lähtökohta sille, että koira tietää sun määräävän siitä ruuasta...
Meillä koira saa järsiä puruluitaan ilman, että sen pitää ensin odottaa mun lupaani. Enhän mä ole aina paikallakaan. Mutta sen myös pitää antaa se puruluu mulle, jos niin haluan. Sen pitää myös antaa mun vaikka kaivaa makkaranpala sen nielusta.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis en mene ottamaan pois. Jo siinä lähellä hääräminen saa aikaan ärinää. Koira on 1,5v nuori koira. Aikasemmin ei ole ollut mitään ongelmia. Olen saanut ottaa suusta mitä vaan pois. Eilen koira varasti lapselta leivän kädestä ja menin ottamaan sen takasin. Koira ärisi ja näytti hampaita. Otin leibän pois ja painoin maahan, niin kauan, kuin koira alistui. oliko tuo oikein tehty?
Ai sulla on murkkukoira, otan osaa:D Juu, koira ei saa pitää varastamaansa ruokaa eli oikein teit. Nyt vaan luottamustreenejä ja yhteistä puuhaa kovasti. Se on mahtava tunne kun huomaa, että tuo elukkahan luottaa muhun ja tietää että mä hoidan hommat.

Meillä koira murisi kun kupin ohi vain kulettiin ilman tarkotustakaan ottaa sitä koiralta pois. Sen kokoinen koira ettei ole varaa olla epäselvyyttä kuka laumassa on se johtaja. Ei murise enää ja ruokarauha on ollut aina.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Positiivisella ohjaamisella ei kaikkiin koiriin vaikutusta tehdä, tässä on yksi syy minkä vuoksi täällä ei pitäisi käydä tämäntyyppisiä keskusteluja ollenkaan.
"Pöläyttely" alkaa liian usein silloin, kun taidot loppuu. Toki sen voi tehdä koiramaisesti niin että viesti menee perille, tai tavalla, jolla vain puretaan omat turhaumat eläimeen. Totta, että on vaikea neuvoa etänä...

jaah
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Meidän koiruudeltä hävis murinat kun ahkeraan kielsin murinat. Alistin ja näytin kaapin paikan. Minä se pomo olen ja saan ottaa kupin pois kun haluan ilman murinoita.
juuri näin !
koira ei saa päästä niskan päälle tai kohta on sunkin pomo ja sinä puremispelossa.. :(
vielä kitke pois kun on mahd.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä koira saa järsiä puruluitaan ilman, että sen pitää ensin odottaa mun lupaani. Enhän mä ole aina paikallakaan. Mutta sen myös pitää antaa se puruluu mulle, jos niin haluan. Sen pitää myös antaa mun vaikka kaivaa makkaranpala sen nielusta.
Meillä on sellainen käytäntö, ettei luut loju täällä lattioilla, vaan kerään ne pois kun niitä ei enää kiinnosta järsiä. Ja ihan vaan poissulkeakseni tilanteet, että koira päättää luustaan murista muksuille enkä ole paikalla. Tai että koirille tulee keskenään riitaa luista ja muksut on liian lähellä. Koirien "omalla puolella taloa" luut ovat vapaammin pitkin poikin, jotta saavat yksin ollessaan puuhastella, mutta noin muuten kun annan luun, vaadin katsekontaktin ennen kuin sen kimppuun saa mennä :)

Yhteistyössä