Apua kinkku/marjapiirakan tekoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei osaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei osaa

Vieras
Siis kertokaa mulle mitä teen väärin? Tein äskettäin kinkku/katkarapupiirakan. Paisto-ohje oli 200/30min ja paistoin sitä pelkkää pohjaa ensin 10 min ja sitten vielä itse piirakkaa 30 min (eli yht 40 min) ja silti AINA pohja tuntuu jäävän raa'aksi. Missä vika? Sama juttu kaikkien piirakoiden kanssa. Yritän niitä aina esipaistaa sen 10 min, mutta silti raakaa. Vai pitäiskö minun jättää se esipaisto pois? Tuohon piirakkaan laitoin "nesteeksi" 2 munaa, 2 dl kermaa, 1/2 dl tuorejuustoa. Oliko liikaa nestettä? Marjapiirakat erityisesti jää aina raa'oiksi, mutta en tiedä johtuuko se sitten siitä että teen niille aina kermaviilikastikkeen 2 dl, jonka kumoan tortun päälle.
Huono uuni (1/2 vuotta vanha AEG)? (tosin en ole muillakaan uuneilla onnistunut)
Väärä lämpötila?
Liian vähän paistoaikaa?
Liian nestemäinen täyte?

esim tällä pohjalla on tullu tosi hyviä marjapiirakoita: 150 g voita, 1 dl sokeria, 1 dl vehnäjauhoja, 1 dl leseitä, 1 dl kaurahiutaleita, 1 til leivinjauhetta. Ja ohje siis pyöreään vuokaan..ja pohja on aina ollu tosi herkullinen ja kypsä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mikä on keskilämpö?;23938555:
Mikä ihmeen keskilämpö? Ylä-ja alalämmöstä, sekä tasalämmöst olen kuullut mutten keskilämmöstä...

Mutta ap:lle, paista alimmalla tasolla, ja onko sulla liian paksu pohja? Ite en koskaan esipaista pohjia ja silti ne paistuu ihan kypsäksi asti.

Niin eihän voi samaa asiaa sanoa eri sanoilla, eihän :confused: Sähän voit kertoa sitten ap:lle hyvän ohjeen, kun onnistut pohjan kanssa.

Uuneissakin on eroja hei!

Väännä lämpötilaa vähän suuremmaksi ja paista kauemman, mä en ainakaan koskaan katso kellosta, vaan ulkonäöstä, että onko kypsää- on sellä sitten jokin paistos tai kakku, leipä tms.
(mä en sitäpaitsi koskaan muista katsoa kellonaikaa, eli sikäli on jäänyt mututuntuman varaan aina :D)

[QUOTE="sally";23938556]esim tällä pohjalla on tullu tosi hyviä marjapiirakoita: 150 g voita, 1 dl sokeria, 1 dl vehnäjauhoja, 1 dl leseitä, 1 dl kaurahiutaleita, 1 til leivinjauhetta. Ja ohje siis pyöreään vuokaan..ja pohja on aina ollu tosi herkullinen ja kypsä. :)[/QUOTE]

Just... täytyy koittaa, kiitos. Uskallankohan laittaa tuohon sitä kermaviilikastiketta, vai jättääköhän se just raakaksi piirakat? Missä lämpötilassa paistan ja kauanko?

Niin eihän voi samaa asiaa sanoa eri sanoilla, eihän :confused: Sähän voit kertoa sitten ap:lle hyvän ohjeen, kun onnistut pohjan kanssa.

Keskilämpöhän ois sellanen jos uunin lämpöptila heittelisi koka ajan esim. 175-250 asteen välillä, siitä laskettas sitten keskilämpö, tasalämpö on kun uunissa on joka kohdassa 200 astetta lämmintä...

Ja voinpa käydä ohjeen ettimässä ap:lle suolaseen piirakkaan, oottakaapa hetki.

Just... täytyy koittaa, kiitos. Uskallankohan laittaa tuohon sitä kermaviilikastiketta, vai jättääköhän se just raakaksi piirakat? Missä lämpötilassa paistan ja kauanko?

pinnalle 2 dl kermaviiliä, 0.5 dl sokrua, muna, 1 tl vaniljasokeria ja sitten esm mustikoita, puolukoita tms... ite tein viimeksi mansikasta ja tuli ihan hirmu hyvä vaikka mansikasta sanotaanki ettei sovellu tommosiin. Paista alimmalla tasolla ja älä esipaista, kokeile onnistuuko!! 200 asteessa, oisko lähemmäs puolisen tuntia, niin kauan ku uskallat :D

Taikinaan siis voi ja sokeri vaahdotetaan ja sit lisätää kuivat aineet, tää on semmonen käsin levitettävä taikina. :) Onnea yritykseen! :D

[QUOTE="sally";23938605]pinnalle 2 dl kermaviiliä, 0.5 dl sokrua, muna, 1 tl vaniljasokeria ja sitten esm mustikoita, puolukoita tms... ite tein viimeksi mansikasta ja tuli ihan hirmu hyvä vaikka mansikasta sanotaanki ettei sovellu tommosiin. Paista alimmalla tasolla ja älä esipaista, kokeile onnistuuko!! 200 asteessa, oisko lähemmäs puolisen tuntia, niin kauan ku uskallat :D

Taikinaan siis voi ja sokeri vaahdotetaan ja sit lisätää kuivat aineet, tää on semmonen käsin levitettävä taikina. :) Onnea yritykseen! :D[/QUOTE]

Juu, tuon tyyppisillä taikinoilla olen tehnytkin. Varmaan vika siinä, etten ikinä ole pitänyt alhaalla peltiä/vuokaa. Kiitos kaikille

1 dl perunasosejauhetta
2 dl vehnäjauhoja
1/2 tl leivinjauhetta
100 g leivontamargariinia
1 dl kylmää vettä

Sekoita kuivat aineet, nypi sekaan rasva ja sekoita vesi nopeasti. Pellille taikana x 2.

Tuolla ohjeella onnistun aina suolaisen piirakan teossa.

Monet piiraspohjat on itsellänikin lämpöisenä raaan näköisiä mutta viilentyneenä ok. Käytätkö marjapiirakkaan pakastemarjoja?Niistä tulee nestettä aika paljon ja itse laitan pohjan päälle perunajauhoja reilusti nestettä sitomaan. Ja mä pidän pellin yleensä aina keskellä, meidän uuni paistaa niin huonosti että pitää peltiäkin välil kääntää et kypsäks saa joka kohdan:/

Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa;23938643:
Monet piiraspohjat on itsellänikin lämpöisenä raaan näköisiä mutta viilentyneenä ok. Käytätkö marjapiirakkaan pakastemarjoja?Niistä tulee nestettä aika paljon ja itse laitan pohjan päälle perunajauhoja reilusti nestettä sitomaan. Ja mä pidän pellin yleensä aina keskellä, meidän uuni paistaa niin huonosti että pitää peltiäkin välil kääntää et kypsäks saa joka kohdan:/

Pakastemarjoja on. Täytyy myöntää, etten aina jaksa niitä valuttaa kunnolla, mutta jos jaksan ja muistan, niin sitten valutan. Siinäkin voi olla vika. Ja joo, voi olla että olen käyttänyt pottujauhoja liian vähän.

Kiitos kaikille ihanille vinkeistä!

Itse esipaistan sen pohjan silleen että se lähtee jopa iiiihan pikkusen ruskettumaan. Sitä täytteen hyytymistä voi kuitenkin helpommin säädellä jättämällä piirakan vaikka ihan jäähtyvään uuniin :)

Alkuperäinen kirjoittaja mikä ihmeen keskilämpö;23938640:
1 dl perunasosejauhetta
2 dl vehnäjauhoja
1/2 tl leivinjauhetta
100 g leivontamargariinia
1 dl kylmää vettä

Sekoita kuivat aineet, nypi sekaan rasva ja sekoita vesi nopeasti. Pellille taikana x 2.

Tuolla ohjeella onnistun aina suolaisen piirakan teossa.

Mikäs se uunin lämpö tässä sitten on? Ja varo ettet lipsauta mitään keski- sanaa :xmas:

Yhteistyössä