Apua KELLERTÄVÄT SILMÄT?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sairas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sairas

Vieras
Olen tosi huolissaan, sillä nyt muutamat tutut ovat itse tulleet sanomaan, että mulla on kellertävät silmät. Ja oon itekki huomannut että vähän kellertää nuo valkuaiset. Mulla myö muita oireita kuten tajuton väsymys, laihtuminen, huono olo ja välillä ripulia ym.

Kävin eilen lääkärillä kilpirauhassairauden takia ja sanoin silmistä lääkärille. Hänen mielestään ei ole kellertävät. Mutta miten kaverit itse huomauttaa, vaikka en itse puhu mitään? :(

Lääkäri laittoi silti mut maksa- ja munuaiskokeisiin. Pelottaa hirveesti. Onko täällä ketään jolla on maksasairaus ja mihin tää mulla vois liittyä.?

Alkoholia en oo käyttäny koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja t-06---p-08:
Käytätkö jotain lääkkeitä? Maksasairauteen mun tietojeni mukaan viittaa ainakin silmien kellertävyys.

Jopa E-pillerit saattavat nostaa maksa-arvoja. Onneksi sinulta ne maksa-arvot nyt tutkitaan, niin asia selviää.

Hepatiitti mullakin tuli mieleen, koska se on ainut tauti jonka MINÄ tiedän aiheuttavan keltaiset silmät. En tiedä siis mikä muu aiheuttaa, enkä tietenkään tarkoita että sulla se olisi. Niistä maksakokeistahan se selviäis..??

Keltaisuus tarkoittaa silmänvalkuaisten tai ihon keltaisuutta. Se johtuu bilirubiini-nimisen aineen (ks. bilirubiini «Bilirubiini (P-Bil)» 1) liiallisesta määrästä veressä. Bilirubiinia syntyy, kun elimistö hajottaa vanhentuneita veren punasoluja. Maksa poistaa bilirubiinia verestä, muokkaa sitä hieman ja erittää sapen mukana suoleen, josta se poistuu ulosteen mukana.
Syyt

Bilirubiinin liikamäärä johtuu melkein aina maksan sairaudesta. Monet eri maksasairaudet, kuten maksatulehdus «Maksatulehdus, hepatiitti» 2 tai sapen kulkua estävä kivi (ks. sappikivitauti «Sappikivet» 3), voivat häiritä bilirubiinin poistumista, jolloin sitä kertyy vereen. Joskus keltaisuus voi johtua siitä, että punasolut hajoavat liian nopeasti. Tällöin bilirubiinia syntyy niin suuria määriä, että maksa ei pysty kaikkea poistamaan.

Keltaisuus näkyy ensin silmänvalkuaisissa. Jos bilirubiinin määrä lisääntyy, myös iho alkaa näyttää keltaiselta. Keltaisuuteen voi liittyä muitakin oireita, kuten vatsakipuja, oksennuksia ja heikentynyt yleiskunto.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ymmärrä mistä oisin sen saanut?

No jos et ole käyttänyt suonen sisäisiä huumeita, tai harrastanut seksiä tai ollut veri kontakstissa narkomaanin kanssa, tai käynyt ulkomailla joihin suositellaan nuo rokotteet, tuskin sitä sulla on.

Lainaus Duodecim-kirjaston sivulta:

Maksakirroosin syyt
-------------------
Runsas ja jatkuva alkoholin käyttö aiheuttaa maksasolujen kroonista tulehdusta (alkoholihepatiitti), joka vuosien aikana johtaa sidekudoksen muodostumiseen ja kirroosiin. Miehillä kirroosin vaara on selvästi suurentunut, jos päivittäisen absoluuttisen alkoholin määrä on 60–80 grammaa tai enemmän. Määrä vastaa 4–5 ravintola-annosta. Naisilla jo pienempi määrä on vaarallinen. Suomessa maksakirrooseista enemmän kuin yhdeksän kymmenestä on alkoholin aiheuttama.

Maksakirroosin oireet

Alkuvaiheessa maksakirroosi ei aiheuta mitään oireita. Siksi alkavaa ja keskivaikeaa kirroosia voi sairastaa pitkään ilman, että tietää sairaudesta. Jos tässä vaiheessa tutkitaan veren maksa-arvoja, voi niissä olla maksan häiriöön viittaavia muutoksia, mutta ei ole olemassa mitään maksakirroosille ominaista laboratoriotutkimusta, jolla se voitaisiin todeta. Maksakirroosissa näkyy muutoksia kaikututkimuksessa, mutta niidenkään perusteella sitä ei voi varmuudella todeta. Ainoa varma tapa todeta maksakirroosi ennen selviä oireita on näytepalan otto maksasta ja sen mikroskooppinen tutkimus.

Loppuvaiheessa maksakirroosiin liittyy monia oireita. Suurin osa aiheutuu siitä, että toimivaa maksakudosta on jäljellä liian vähän hoitamaan maksan monia tehtäviä. Keltaisuus johtuu siitä, että maksa ei pysty poistamaan verestä punasolujen hajoamistuotteena syntynyttä bilirubiinia. Väsymys ja lopuksi tajunnan häiriöt johtuvat siitä, että vereen kertyy aineenvaihduntatuotteita, joita maksasolut normaalisti käsittelevät. Kirroosimaksa ei pysty tuottamaan riittävästi valkuaisaineita ja hyytymistekijöitä, mistä seurauksena on turvotuksia ja vuototaipumusta.

Pitkälle edennyt maksakirroosi johtaa niin vaikeisiin aineenvaihdunnan häiriöihin, että ne vaikuttavat myös aivojen toimintaan. Tämä voi ilmetä tajunnan laskuna ja jopa syvänä tajuttomuutena, jota kutsutaan maksakoomaksi. Maksakooma on hyvin vakava hengenvaarallinen tila.

Maksakirroosin myöhäisvaiheessa vatsaontelon sisään kertyy nestettä eli askitesta. Sitä kehittyy muun muassa siksi, että vatsan elimistä maksaan johtavan porttilaskimon verenkierto maksassa on häiriintynyt. Askiteksen kertyminen on merkki vakavasta maksasairaudesta. Porttilaskimon kohonnut paine aiheuttaa ruokatorven suonikohjuja, jotka voivat puhjeta ja aiheuttaa hengenvaarallisen verenvuodon.

Alkoholin aiheuttama maksakirroosi on yleisin maksasyövän aiheuttaja.

Maksakirroosin hoito
-------------------
Maksan sidekudoistumista ei pystytä lääkkeillä eikä muilla hoidoilla palauttamaan. Hoidon tavoitteena on maksakirroosin eteneminen pysäyttäminen. Tällöin tärkein toimenpide on täydellinen pidättäytyminen alkoholijuomista.

Askitesta voidaan vähentää nesteenpoistolääkkeillä (diureeteilla) ja vaikeimmissa tapauksessa sairaalassa poistamalla nestettä onton neulan kautta.

Vaikeassa maksakirroosissa ainoa hoitokeino on maksansiirto. Jos maksakirroosin syynä on alkoholi, maksansiirtoa voidaan harkita vasta kun potilas on osoittanut pystyvänsä raittiuteen olemalla useita kuukausia raittiina.

Maksakirroosi on vakava sairaus. Siinä vaiheessa, kun vatsaonteloon on kehittynyt nestettä, kirroosipotilaista melkein puolet kuolee vuoden kuluessa.

Mnulla oli samankaltaiset oireet pari vuotta sitten, ja sillon todettiin maksatulehdus.
Hepatiittia ei löytynyt vaikka tietenki sitä ensin epäiltiin.
Minullakin lääkäri sanoi ettei silmät ole yhtään keltaiset, vaikka näkihän sen itse peilistä..

Yhteistyössä