APUA kaivataan!!

miten saisin juuri 3 vuotta täyttäneen pojan ymmärtämään, että pikkusiskoa ei saa satuttaa????
pikkusisko on oppinut nousemaan pystyyn ja veli menee ja tönäisee hänet vauhdilla maahan, niin että kaatuu suoriltaan ja lyö päänsä tosi kovin. tekee muutakin pikku kiusaa, mut tää on se mistä pitäis päästä eroon.
3 vuotiaan ei edes kuulu ymmärtää jos joku kysyy miksi?? on tosi vaikeaa saada hänet ymmärtämään että niin vaan ei voi toiselle tehdä. olen yrittänyt vaikka mitä ja nyt tuntuu että olen menettänyt otteeni vallan :(
olen lapsien kanssa yksin kotona ja minun on pakko käydä vessassa ja tehdä ruokaa yms. niin en voi olla vieressä vahtimassa ihan koko ajan. onko jollain hyviä käytännön vinkkejä?? kokemuksia?? jotain apua??

Jos kiellot perusteluineen eivät mene ymmärrykseen, niinkuin tuossa vaiheessa yleensä ei, niin ottaisin rangaistuksen käyttöön. Rangaistus voisi olla jonkun mieleisen lelun takavarikoiminen. Lelun saa takaisin kun on ollut tietyn ajan (päivä ) tönimättä. Ja taas lelu jemmaan kun on tottelematon ja satuttaa toista. Näin olen tehnyt ja toimii ainakin meillä lapsilla jotka ovat kovin tarkkoja omista leluistaan.

Yhteistyössä