apua! juhannusruuat ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Soita nyt hyvä ihminen vaikka sairaalaan jos et usko kaikkia ihmisiä... siis ihan oikeasti... Neuvolassa jos ei ole kerrottu,että kuumennettu ruoka on turvallista niin on kyllä ollut hieman hajamielinen täti...
Mä olin just alkuraskauden neuvolassa jossa nää asiat JÄLLEEN käytiin läpi... siis kaikkia noita voi syödä jos ne on kuumennettu...
Nauti ruoasta, nauti päivästä, nauti raskaudesta ja nautit elämästä =) :hug: :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Mirah21:
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
Alkuperäinen kirjoittaja riikka83:
Ja kohta ei voi juoda edes vettä :headwall:

nyt varmaan taas saatte aiheen nauraa ja pilkata, mutta tuolla anopilla on semmonen kaivo mistä vettä nostetaan. ei kai sitä oikeesti voi juoda?

ja kiitos vaan kun täällä yhessä mua haukutte. ei olis taas pitäny sanoa mitään...

Tiedän tunteen... Mut oikeesti ei niistä ruuista nautikkaan, jos tuntuu kokoajan siltä et listerian saa! vaikka kaikki vaahtoaakin hysteerisyydestä, niin todellakaan ei tartte syödä niitä, itekki välttelin kaikkea mitä ei suositella, kerran keskenmenon saaneena... :hug:

en mä nauti enää koko juhannuksesta... :( mies kun tulee töistä niin vähän jutellaan tosta koko reissusta.

nyt varmaan taas saatte aiheen nauraa ja pilkata, mutta tuolla anopilla on semmonen kaivo mistä vettä nostetaan. ei kai sitä oikeesti voi juoda?

ja kiitos vaan kun täällä yhessä mua haukutte. ei olis taas pitäny sanoa mitään...

Tiedän tunteen... Mut oikeesti ei niistä ruuista nautikkaan, jos tuntuu kokoajan siltä et listerian saa! vaikka kaikki vaahtoaakin hysteerisyydestä, niin todellakaan ei tartte syödä niitä, itekki välttelin kaikkea mitä ei suositella, kerran keskenmenon saaneena... :hug:

en mä nauti enää koko juhannuksesta... :( mies kun tulee töistä niin vähän jutellaan tosta koko reissusta.

Voittehan sopia, että vietättekin joulua juhannuksen sijaan. Jouluruoathan on kaikki turvallisia: kinkku, laatikot...

Saunasta ei ole haittaa, joskin joillakin tulee saunassa epämukava olo raskausaikana. Mutta jos itsestä hyvältä tuntuu, niin siitä vaan.

Uiminen ei ole vaaraksi, tosin kylmä vesi saattaa joillakin laukaista supistuksia, mutta ei nyt niin kylmää vettä ole missään. Kunhan kohdunsuu on kiinni (aueta saattaa hiukan kun synnytys lähestyy) niin voi uida ihan turvallisin mielin.

Listeria-bakteeri kuolee 70 asteessa, joten esim. grillimakkaraa voi varmasti syödä kunhan on kunnolla kypsennetty. Myös fetaa yms. kovia juustoja voi syödä, kunhan ne on tehty pastöroidusta maidosta (kaikki suomalaiset juustot on). Myös perunasalaattia voi syödä, riski siinä kananmunassa on salmonella eikä siitä ole sikiölle vaaraa vaikka äidin olo voi olla kurja. Mutta aika pieni riski on saada salmonella perunasalaatista, jos on oikein säilytetty.

Kaivovettä voit varmasti juoda turvallisin mielin.

Mutta jos oikeasti pelottaa, niin ota omat eväät ja vedet mukaan ja vetoa neuvolan ohjeisiin. Tee niinkuin itsestäsi parhaalta tuntuu, niin voit nauttia juhannuksesta rauhallisin mielin. =)

kukaan ei vielä vastannut siihen sauna ja uimisjuttuun. onko niistä jotain haittaa, mä en oo koskaan kuullut??

Ko. juttujen kirjoittaja teki sinusta pilkkaa. Ei niistä ole mitään vaaraa, miksi olisi?

Voit hyvillä mielin syödä kotimaisia juustoja, kun ovat valmistettu pastöroidusta maidosta. Siis esim. Valion tuotteita.

Perunasalaatissa ei ole mitään, miksi sitä ei voisi syödä.

Sen sijaan kannattaa välttää esim. ulkomaisia mansikoita, koska muiden maiden maaperässä on toksoplasmoosia (lääkärin kehotus reissulle välttää mansikoita raskausaikana).

Mutta relaa ihmeessä, nautit paljon enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja elämänilo:
"Kotikalja on varmaan siihen kaivoveteen tehty. "

sitäpaitsi siinähän saattaa olla pieniä määriä alkoholia, joten jättäisin ehdottomasti väliin.

voi LOL

tää on totta en tullu ajatelleeks! :O mutta maitoo kai kuitenkin voi juoda jos se on säilytetty jääkaapissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Voithan varmaan pyytää anoppia keittämään kaikki nuo ruoat? Myös sen kaivoveden.

eiköhän anoppi arvais mistä kyse jos näin tekisin?

Voithan sanoa, että sulla on suoliston bakteeritasapainossa häikkää. Se on hirmu yleistä nykyään. Otat mukaan yhden purkin Asidofilus-Bifilusta. Sillä minäkin olen monet raskauteni huijannut näkymättömiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja elämänilo:
"Kotikalja on varmaan siihen kaivoveteen tehty. "

sitäpaitsi siinähän saattaa olla pieniä määriä alkoholia, joten jättäisin ehdottomasti väliin.

voi LOL

tää on totta en tullu ajatelleeks! :O mutta maitoo kai kuitenkin voi juoda jos se on säilytetty jääkaapissa?

Siis haloo???

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
kukaan ei vielä vastannut siihen sauna ja uimisjuttuun. onko niistä jotain haittaa, mä en oo koskaan kuullut??

Ko. juttujen kirjoittaja teki sinusta pilkkaa. Ei niistä ole mitään vaaraa, miksi olisi?

Voit hyvillä mielin syödä kotimaisia juustoja, kun ovat valmistettu pastöroidusta maidosta. Siis esim. Valion tuotteita.

Sen sijaan kannattaa välttää esim. ulkomaisia mansikoita, koska muiden maiden maaperässä on toksoplasmoosia (lääkärin kehotus reissulle välttää mansikoita raskausaikana).

Mutta relaa ihmeessä, nautit paljon enemmän.

miksi joku täällä nauttii siitä että saa tehdä pilkkaa toisesta?? kiitos sulle ja sille toiselle joka vastasi tohon saunajuttuun.

voiko mansikoista tehdä sitä sorbeettia? mistä mä tiedän onko se suomalaisista vai ulkomaalaisista mansikoista tehty?

Voithan varmaan pyytää anoppia keittämään kaikki nuo ruoat? Myös sen kaivoveden.

eiköhän anoppi arvais mistä kyse jos näin tekisin?

Voithan sanoa, että sulla on suoliston bakteeritasapainossa häikkää. Se on hirmu yleistä nykyään. Otat mukaan yhden purkin Asidofilus-Bifilusta. Sillä minäkin olen monet raskauteni huijannut näkymättömiksi.

saako tota asidofli-bifiilusta apteekista? onko miten kallista?

Kaivovettä voit kyllä juoda jos sitä muutkin ovat juoneet tänä kesänä sairastumatta. Aika pieni todennäköisyys on silloin että siinä olisi jotain vaarallisia pöpöjä.

Mutta jos vauvalle aikoo kaivovettä antaa, se kannattaa tosiaan tutkituttaa. Siinä voi olla haitallisia aineita, muitakin kuin taudinaiheuttajapöpöjä. Tämä nyt lähinnä silloin jos oman kodin juomavesi tulee kaivosta, mökillä nyt on helppo satunnaisesti antaa pullovettä vauvalle.

Ja perunasalaattia (kaupan), fetaa (pastöroidusta maidosta) sekä valkosipuli-sinihomejuusto Wilhelmiä grillattuna olen syönyt hyvillä mielin.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Voi olla majoneesia = raakaa kanamunaa.

Samat mietteet itselläkin, mutta elän tilanteen mukaan, ja välttelen kertomista. Sanoo että majoneesi on alkanut vaivaamaan, ja on nyt jonkin aikaa ilman tms.

Ymmärrän alkuperäistä. Älä välitä muiden pään aukomisista :heart:

Hyvää Juhannusta! Kyllä me siitä selvitään :) :hug:

Nauti ruoasta ja juhannuksesta anopilla ihan rauhassa.
Mä istun täällä töissä ja työkseni valvon elintarvikkeiden laatua, otan mm. listeria ja salmonella näytteitä. Ja kaupan perunasalaattia ainakin voit syödä ihan huoletta, todennäköisemmin jäät auton alle, kun saat listerian majoneesi salaatista(tai salmonellan). Kananmuna tulee tuotantolaitoksiin isoissa tankeissa ja niistä otetaan salmonella jo ennen tuotantolaitoksiin lähettämistä + muut kokeet, joissa salmonella/ listeria löytyisi.
Hyvää ruokahalua vaan!!! Lähden kesälaitumille NYT!

niin ja keskenmenothan tunnetusti tulee siitä et syö kiellettyjä aineita

Joko on kyseessä outo huumori tai sitten olisi kannattanut harkita vauvan hankintaa vielä muutama vuosi...
Noin onneton tapaus ei voi kukaan kypsä aikuinen olla.
Kuinka pystyt mitään syömään jos et ota maalaisjärkeä käyttöön ja rajoita liioitteluasi.. Olet raskaana, et mitenkään sairas!
Vai oletko blondi?- se saattais olla lieventävä asianhaara..."heh heh"
Elä ihan normaalisti.

antaa kaikkien kommenttien jäädä omaan arvoonsa, kukin kun taaplaa tyylillään. Pidä kiinni ruoka-ainelistasta, mutta järkevästi. Esim. feta ok tuoreena, mutta jos avonainen paketti on esim. jääkaapissa pari pvää niin älä syö! Kun katselee noita kanssaihmisten kommentteja että he söivät mitä halusivat koko ajan niin sitä vain miettii että ilmeisesti löytyy aina ihmisiä jotka itsekkäästi miettivät itseään ja ovat valmiit riskeeraamaan syntymättömän vauvansa. Listeria ei ole välttämättä niin yleinen mutta sikiölle silti vaarallinen bakteeri. Ja jos välttää listan mukaisia tuotteita niin hyvin kuin pystyy ei ainakaan tarvitse harmitella jälkikäteen omaa hölmöyttään. Eli pidä hauska juhannus! Ps. voit ottaa omat vedet mukaan kuten minä itse teen jos menen mökille missä ei vesijohtovettä!!! (enkä tunnusta olevani kovinkaan hysteerinen, pikemminkin huolellinen :))

Yhteistyössä