Apua järkyttävään väsymykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Hei kaikki,

olen jo pidemmän aikaan (usean kuukauden ajan) tuntenut itseni uskomattoman väsyneeksi. Ei auta vaikka kuinka nukkuisi. Olen alkanut huolestua tästä väsymyksestä oikein kunnolla vasta äskettäin, sillä aina aikaisemmin se on ollut suht järkevästi selitettävissä. Mitäköhän se voisi olla? Miten tätä voisi lähteä selvittämään?

Soitto terveyskeskukseen voisi olla hyvä alku, mutta sieltä saa usein niin nyrpeää palvelua, että haluaisin tietää hieman etukäteen, että millaisia tutkimuksia tms. olisi hyvä tehdä tai että mistä tässä voisi olla kyse. Minulla on myös ollut muunlaisia oireita vaihtelevasti. (Siis esimerkiksi raajojen puutumista, lihassärkyä, voimattomuuden tunnetta, nivelten naksuntaa, hiusten ja ihon kunnon heikkeneminen jne.)

Kiitos kaikesta avusta jo etukäteen!

Olisin kans ehdottanu verikokeita nyt alkuun. Minä kans ollut nyt väsynyt, mut se selittyy sillä, että käytiin koko 5 henkinen perhe läpi influenssa b, minä kans kuumeessa monta päivää ja arjen pyöritystä ja sit tuo vammainen lapsi vie voimia ....voimia sulle ja toiv. syys elviää

Mä olin pari vuotta sitten samanlaisessa tilanteessa että väsytti mutta nukkuminen ei auttanut. Söin ok ja ulkoilinkin. Verikokeet näytti normaaleita arvoja.
Mä päättelin sitten sen johtuvan työstressistä ja -uupumuksesta. Otin yhteyttä terapeuttiin ja aloin käydä säännöllisesti hänen luona keskustelemassa. Ja se auttoi.
Mua ei koskaan mitenkään diagnosoitu masentuneeksi tai uupuneeksi, mutta näin käsituntumalla voin sanoa että syvempi stressitila se oli. Nyt elämä taas maistuu ja uni auttaa väsymykseen.

[QUOTE="Huolestunut";23407322]Tota stressiä monet on ehottelu, mutta en tunne itseäni mitenkään stressaantuneeksi. Voiko se olla jotenkin tiedostamatonta stressiä?[/QUOTE]

Mulla ainakin se oli just sellaista. Toki mä tiesin että stressaan töistä, mutta niin mä aina oon tehnyt. Kotona suoritin askareita ok, siis pesin pyykit, siivosin, tein ruokaa ja tätä normaalia perheenäidin arkea. Mutta aamuisin ei meinannut sängystä ylös päästä. Mistään en myöskään kokenut aitoa iloa ja elämä oli hyvin perusharmaata.
Kun sitten söin lisävitamiineja ja noi arvot oli ok, niin aloin miettiä juuri sitä stressiä. Ja en siis vieläkään tiedä oliko se sitä, mutta terapeutilla käynnit auttoivat. Menin ihan terveyskeskuksen yleiselle terapeutille ja se helpotti.
En tietenkään voi sanoa että sulla olisi sama, mutta ajattelin että jos sulla on siis väsymystä joka ei johdu mistään raudan puutteesta, kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai muustakaan elimellisestä viasta, voisi olla hyvä kokeilla mielialanterapeuttia. Toivottavasti saat apua väsymykseen.