Apua ja vinkkejä laihduttamiseen kaipaisin! Laihdutettavaa on paljon... jopa 50 kg.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bmi 40
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bmi 40

Vieras
Olen yrittänyt vuosien saatossa laihduttaa, mutta joka kerta laihdutus on epäonnistunut. Joko en vaan pysty olemaan herkuttelematta tai muuten "dieettini" ei mene niinkuin piti.

Minulla on 2 lasta, eikä heille ole hoitajaa iltaisin jotta voisin käydä kuntosalilla. Minulla on tosi vähän rahaa, eikä siis varaa ostaa kalliita untosalikortteja, kuntoilulaitteita tai muita laihdutusapuja. Minulla on lähes sairaalloinen herkkujen syömisen tarve. Toisina päivinä syön ruokaa kuin norsu, toisina päivinä kuin hiiri mutta lähes joka päivä syön edes vähäsen suklaata, karkkia, sipsejä ja juon limsaa. :(

Auttakaa minua, miten saisin tarpeeksi itsekuria jne. jotta saisin aloitettua laihdutuksen niin että se todella onnistuu. Mikä olisi riittävä motivaattori? Itse en tätä ole vielä keksinyt. Kovasti mietin, että haluaisin elää terveenä, olla laihempi, jaksaa lasten kanssa touhuta, elää pitkän elämän jne. mutta mikään ei ole ollut riittävä suunnitelma, vaan aina laihdutus epäonnistuu... jopa silloin kun kävin kahteen kertaan ravitsemusterapeutin luona.

Ja niitä terveellisen elämän vinkkejä kaipaan. Yhden jo sainkin kaveriltani: juo vähintään 2 litraa vettä päivässä, se tehostaa aineenvaihduntaa.

Apua?!

[QUOTE="tiu";26643545]laske vaikka paljonko menee rahaa viikossa, kuukaudessa, vuodessa rahaa herkkuihin, jos niitä joka päivä syöt...[/QUOTE]

No joo, oon kyllä jo laskenut ja sen perusteella yhden kerran aloitin taas laihduttamaan mutta se kesti vain pari päivää kunnes taas ostin suklaalevyn ja toisen ja... :(

Miten nyt ihmiset yleensä vierottaa itteään. Totaali kieltäytyminen. Jos tekee mieli jotain herkkua nii tunget porkkanan suuhun.

Oikeesti sokeririippuvuus on suoraan saatanasta!

Ja sit seuraavaks kiinnität huomion mm. e621. Mahdollisimman puhdasta ruokaa kannattaa syödä. Ei mitää eineskökköä.

:hug: Tsemppiä! Ekat kaks viikkoa on kamalaa, mut sit alkaa helpottaa!

• Tykkää
Reactions: Naspula
Ei siinä auta kuin oma halu ja tahto. Kun saa itsestään selville miksi syö ja kun pystyy päättämään että haluaa hallita oman elämänsä ja sen mitä syö, alkaa onnistua.

Rasvaton jogurtti, ananas, popcorn, näkkileipä ovat mulla "kauhean nälän" herkkuja.

Katso että syöt tarpeeksi proteiinia ja rasvaa - karppausta en suosittele, meillä ainakin koko perhe syö samaa ja mitään erikoisia ei aleta väsätä. Rahkaa (pehmeä maitorahka on hyvää), kananmunia jne.

Hyötyliikuntaa, kotona jumppausta (netissä jumppaohjeita, huutonetistä vaikka zumbadvd:t).

mä sain parhaiten pudotettua painoa painonvartijoiden pisteillä. harmi kun niitä ryhmiä ei enää ole, mutta huutonetissä vois olla myynnissä ohjeet. siinä kun saa syödä kaikkea, kohtuudella ja pisteiden mukaan :)

tsemppiä!

Tässä sinulle motivaatiota: Älä päästä tilannetta karkaamaan käsistä niin kuin minä tein. Minulla on tuplasti tuo sinun ylipainosi määrä ja voit vaan kuvitella millaista elämäni on. Mikään kuurit ei enää tehoa vaan ainoa keino pitkäaikaiseen ratkaisuun on laihdutusleikkaus jossa meneekin sitten koko loppuelämän syömiset uusiksi. Leikkauksen jälkeen en enää ikinä voi syödä enempää kuin desin pari kerralla ja kaikki rasvaiset sekä sokeriset ruoat joudun jättämään kokonaan. Lisäksi sairastan lukuisia painosta johtuvia sairauksia jotka edelleen hankaloittaa tilannettani. Tee ajoissa painollesi jotain ettei mene tähän pisteeseen.

Voiko laihdutus onnistua jos ei ole motivaatiota? Sinun pitää sitä haluta tosissaan. Toisekseen sinun täytyy saada, kuten jo sanottua, tuo herkuttelu kuriin. Kolmanneksi kun pudotettavaa on noin paljon, niin lähtisin ihan siitä, että opettelisin syömään sen verran kuin siinä sinun ihannepainossa oleva syö. Sitten vain söisin sen ja arkiliikuntaa päälle.

Mulla hiilareiden vähentäminen vei makeanhimon. Ja vaikka nyt kesällä olenkin syönyt enemmän hiilareita (mm. leipää) ei makeanhimo silti ole tullut takaisin... Yritän syödä mahdollisimman luonnollista ja täyttävää ruokaa: vihanneksia, lihaa, kalaa, kananmunia, siemeniä, pähkinöitä, kerma, voita, täysmaitoa, vähän perunaakin... Kunnon ruoka jossa paljon rasvaa ja proteiinia täyttää eikä tee mieli makeeta :)

• Tykkää
Reactions: Naspula
Mulla on samanlainen projekti tässä tulossa, kunhan synnytän eka lähipäivinä.

Ajattelin ainakin kirjoittaa vihkoon ihan kaikki mitä syön ja mitä kulutan. En yritä kiirehtiä, vaan annan itselleni aikaa vuoden 2014 heinäkuuhun. Luin Me Naisista edellisen jatkokertomuksen, jossa oli mun mielestä kiva idea laittaa jokainen ylimääräinen kilo paperille (nimetä ne) ja musertaa ne yksitellen. Uskon että kyllä se siitä sitten. Jos (ja kun) repsahtaa, niin sitten seuraavana päivänä jatkaa dieettiään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Mulla oli kans motivaatio totaali hukassa, tekosyitä kyllä löytyi.. Sit vaan päätin yks päivä aloittaa. Ostin 3 päivän nutrilett paketin ja kyl oli pahaa.. mut siitä se alkoi. Sain jätettyä sen suklaan mussutuksen pois, samoin limpparit ja sipsit. Mä sain samalla aloitettua jumpassa käynnin. Aikaa ei ole mennyt vielä paljoa (toukokuun lopussa aloin), kiloja on lähtenyt 6, mut olen tosi tyytyväinen itseeni. Kuvittelin et mulla ei ole yhteeän itsekuria, mut niin se vain löytyi :) Ja juhlia tässä kesän aikana on ollut reilusti, nekin oon selvinnyt kohttuu syöpöttelyllä. Ja välillä kun kavereiden kans grillailtu jne. olen mielummin ottanut vichyä, kun ole alkanut tahtomattakin pohtimaan paljonko siiderissä on kaloreita :D Et huomaamatta ne ajatukset hiipiii ja valinnat tekee parempaan suuntaan. Tsemppiä kovasti!!!

Voiko laihdutus onnistua jos ei ole motivaatiota? Sinun pitää sitä haluta tosissaan. Toisekseen sinun täytyy saada, kuten jo sanottua, tuo herkuttelu kuriin. Kolmanneksi kun pudotettavaa on noin paljon, niin lähtisin ihan siitä, että opettelisin syömään sen verran kuin siinä sinun ihannepainossa oleva syö. Sitten vain söisin sen ja arkiliikuntaa päälle.

Tämä oli hyvä neuvo, että syö kuin ihannepainoinen... mutta mistäs minä tiedän miten 70-80kg ihminen syö?

[QUOTE="hhh";26643683]älä osta hiilaripommeja, salaattia, porkkanoita, kurkkua tms?[/QUOTE]

En asu vain yksin. Pitää lapsilla olla mm. leipää ja muroja (joita minä sitten illan aikana mussutan). Jos ostan pari litraa mansikoita, syön ne yksin parissa minuutissa... :(

Ihan saman verran ylipainoa ja saman asian kanssa taistelen! Olen onnistuneesti laihduttanutkin välillä ja kilot on tulleet korkojen kera takaisin.

Motivaation löytäminen on tosi vaikeaa, etenkin kun tietää että sen kovan työnkin jälkeen ne kilot voi tulla TAAS takaisin. Tunnen itseni, tiedän että täysin ilman herkutteluakaan en voi olla.. toki voin pitää taas jonkun aikaa taukoa, mutta jossain vaiheessa tulee repsahdus kuitenkin ja se tarkoittaa kunnon mässäystä ja kilojen takaisin tulemista. Tästä syystä itse en ainakaan aio enää ryhtyä totaalikieltäytymiseen.

Oma ajatukseni on että pikkuhiljaa, pienillä muutoksilla. Sinullekin on varmaan ravitsemusterapeutti sanonut samaa kuin minulle, että pienillä muutoksilla aloittaa? Omat tekemäni muutokseni ovat vasta tässä: kahden aamusämpylän sijaan syön vain yhden (vähentää jo puolet entisen aamiaisen kaloreista ;) ), joku kasvis joka päivä, samoin ainakin yksi hedelmä. En siis ole tätä ennen syönyt salaatteja ollenkaan tai kasviksia, joten ihan jo tästä syystä annoskoko on ollut liian suuri. Herkkuja olen joskus jättänyt tietoisesti ottamasta ja niistä säästyneet rahat menee matkakassaan :)

Minulle painon pitäminen samassa on jo iso saavutus, siitäkin voi olla tyytyväinen! En myöskään aio ryhtyä siihen mihin ennen eli käydä vaa'alla joka päivä. Käyn silloin tällöin katsomassa tilanteen, mutta en edes joka viikko. Mitä enemmän olen laihduttamista ajatellut, mitä enemmän pitänyt herkkulakkoja ja kytännyt edistymistä, sen vaikeampaa se on ollut ja sen pahemmin olen jälkeenpäin repsahtanut.

En tiedä onko tästä kirjoituksesta yhtään apua, mutta pääpointtina ne pienet muutokset, ei radikaalia elämänmuutosta yhdellä kertaa.

Mä suositan, että unohdat laihdutuksen. Ajattele terveyttäsi. Älä ajattele laihtuvasi vaan ajattele haluavasi terveemmäksi. Liiku, koska liikunta tekee hyvää sinulle, älä sen takia, että kilosi tippuisivat. Älä syö "paskaa", koska se on huonoksi sinulle. Syö paljon kasviksia ja hedelmiä, jotta saat vitamiinejä. Katso, että syöt tarpeeksi proteiinia jne. Ennenkaikkea unohda laihdutus.

Itsekuristahan laihdutuksessa on kyse. Vaikka mieli tekisi herkkuja tai muuten ruokaa, syöt vaikka tiettyinä kellonaikoina tietyn määrän ja jos tekee mieli vaan lisää ja lisää, syöt ensin esim. omenan ja jos sekään ei auta niin sitten vaan kärsit nälkää seuraavaan ruoka-aikaan. Olet tottunut älyttömiin ruokamääriin, tottakai sun keho huutaa niitä samoja määriä jos se ei saa niitä. Ihan itse joudut pitämään itsellesi kuria ja järkeistämään ruoka-annoksiasi jos haluat laihduttaa.

Yhteistyössä