Apua ja ideoita kakun tekoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zenn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

zenn

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
2 228
1
36
Tampere
Pitäisi tehdä sellainen jollain kaulintamassalla päällystetty kakku ja mietin vaihtoehtona ostettua valmista sokerimassaa tai itsetehtyä vaahtokarkkimassaa, kumpi olisi aloittelijalle helpompi? Kuinka molempien massojen värjääminen onnistuu, kun pitäisi saada sekä valkoista, oranssia, että mustaa massaa?

Ja vielä täytteet ovat mietintävaiheessa, mitä ideoita olisi kun kakun pitää olla sekä maidoton, että munaton?

[QUOTE="vieras";24796193]Hyi, älä tee mitään ällöä sokerimassa kakkua. Perinteinen kermakakku hienoilla pursotuksilla on paljon parempaa.[/QUOTE]

Luitko tuon kohdan?

"Ja vielä täytteet ovat mietintävaiheessa, mitä ideoita olisi kun kakun pitää olla sekä maidoton, että munaton?"

Ja noita perinteisiä kermakakkujahan on joka kesteillä.. eikä tuota kuorrutusta tarvitse syödä, kuten monet jättää sen kermankin syömättä.

käyppäs kattomassa ullanunelma.fi sivuilta ideoita kuorrutukseen=)

täytteeksi suosittelisin makutuorejuustoja ja jos pystyt käyttämään laktoosittomia rahkoja niin niitä.

Noita massojahan saa valmiiksikin eri värisinä :) Vaahtokarkkitaikinaa haluaisin joskus kokeilla, mutta toistaiseksi olen tyytynyt rähmäkäpälieni kanssa vain sokerimassaan :laugh: Sitä on ainakin helppo työstää; kaulita kakun päälle, muovailla koristeita jne.

käyppäs kattomassa ullanunelma.fi sivuilta ideoita kuorrutukseen=)

täytteeksi suosittelisin makutuorejuustoja ja jos pystyt käyttämään laktoosittomia rahkoja niin niitä.

Pitääpäs kurkata. Meillä kun pitää todennäköisesti olla täysin maidoton, niin olen miettinyt soija-jugurttia yhtenä vaihtoehtona, esim vaniljan makuisena ja sitten ehkä jotain hedelmää tms

Alkuperäinen kirjoittaja ei mikään pro-leipuri;24796303:
Noita massojahan saa valmiiksikin eri värisinä :) Vaahtokarkkitaikinaa haluaisin joskus kokeilla, mutta toistaiseksi olen tyytynyt rähmäkäpälieni kanssa vain sokerimassaan :laugh: Sitä on ainakin helppo työstää; kaulita kakun päälle, muovailla koristeita jne.

Eli mielestäni sokerimassa on helpompi käsitellä? Ei minullakaan ole kokemusta niin sillä jotain aloittelijalle sopivaa etsinkin :D Vaahtokarkki on varmaan hyvää, mutta sen tekeminen ja käsitteleminen vähän jännittää...

Mä yritin tehdä tuota vaahtokarkkimassaa pojan 1 vee kakkuun ja eihän siitä mitään tullut. En ole siis mikään leipomisen ihmelapsi. Sain sentään tehtyä kakunpohjan, jonka piti olla munaton, viljaton ja maidoton. Sokerivesikuorrutteen päälle sitten tein - eihän siitä mikään hieno tullut, mutta sai poika kakkua. Muille vieraille oli sitten oma normaali kakkunsa.

Sokerimassa aloittelijalle ehkä helpompi, vaahtokarkkimassakin kyllä onnistuu jos kärsivällisyyttä riittää. On tosi tahmeaa työstää, mutta kuorruttaminen sillä helpompaa, koska jämäkämpää ja sitkeämpää kuin sokerimassa tai marsipaani. Molempien kuorrutusten värjäys onnistuu helposti pastaväreillä, elintarvikeväritkin ok. Netistä löytyy paljon ohjeita kuorrutukseen ja täytteisiin. Onnea kakun leivontaan! :)

Kaupan (siis peruskauppojen esim. Prisma) sokerimassa on valkosita, mutta sitä on kyllä helppo värjätä. Tarpeeksi kauan vaan pyörittelee niin kyllä se värjääntyy. Väriainetta voi lisätä pikkuhiljaa siinä ohessa, että saa sopivan väristä. ja se on helppo käsitellä, itse eka kertalaisena sain pallomallisen kakun hienosti sillä päällystettyä. Joten sitä suosittelen. Vaahtokarkkimassan tekeminen olis paljon työläämpää kun ostaa valmis paketti sokerimassaa.

Luitko tuon kohdan?

"Ja vielä täytteet ovat mietintävaiheessa, mitä ideoita olisi kun kakun pitää olla sekä maidoton, että munaton?"

Ja noita perinteisiä kermakakkujahan on joka kesteillä.. eikä tuota kuorrutusta tarvitse syödä, kuten monet jättää sen kermankin syömättä.

Tää on ihan uutta mulle, siis et ihmiset tekee niit kaameita lähmäväkerryksiä ihan vaan näön vuoks..

[QUOTE="vieras";24796792]Tää on ihan uutta mulle, siis et ihmiset tekee niit kaameita lähmäväkerryksiä ihan vaan näön vuoks..[/QUOTE]

Ihmiset tekee, haluaa ja pitää eri asioista. Joku tekee samanlaisia kermakakkuja mansikkahillo-kermavaahtotäytteellä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, toiset haluavat tehdä erilaisia joka kerta. Oliko sinulla sanottavaa ihan kysyttyyn aiheeseen?

Ostan siis massan valmiina. :) Hyvä tietää, että kannattaa vähän treenailla, ennenkuin alkaa itse väkertämään massaa.

Osaisikohan kukaan antaa hyviä vinkkejä täytteisiin? Kun ei mielellään ole sellainen ällömakea..

Mua ällöttää tuollaiset sössöt ja varsinkin kun on vielä jotain väriä. Että ihmiset käsissään sössää tuollaista mössöä ja kakun päälle. Jos on allergisia, osta niille vaikka keksejä ja säästä muut tuollaisilta värjätyiltä sokerimössöiltä.

[QUOTE="vieras";24796993]Mua ällöttää tuollaiset sössöt ja varsinkin kun on vielä jotain väriä. Että ihmiset käsissään sössää tuollaista mössöä ja kakun päälle. Jos on allergisia, osta niille vaikka keksejä ja säästä muut tuollaisilta värjätyiltä sokerimössöiltä.[/QUOTE]

Noh, sitten olisit ilman kakkua jos meidän kesteille olisit tulossa, tuskin voin jättää syntymäpäiväsankaria ilman kakkua? Mahtava idea, muille herkkuja ja päivänsankarille keksejä.. :rolleyes:

Ja tosiaan ihan kaulita ajattelin massan.. eli vähemmän sitä tulee lähmittyä, kuin esim pullataikinaa tai monia muita ruokia.

Mutta, edelleen, oliko sinulla ihan sanottavaa johonkin mitä olen kysynyt, vai haluatko vain marista?