APUA,HAMPAAT TIPPUU SUUSTA!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hammaslääkärikauhu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hammaslääkärikauhu

Vieras
Ihan totta,mulla on aivan tosi huonossa kunnossa hampaat ja tänään kun purasin leipää,niin koko hampaan keskiosa irtosi...Keskeltä näkyy siis ien, reunaa hiukan jäljellä toisella puolella,mustaa sekin täynnä ja toisella puolella reunaa ei juurikaan ole,ihan vähän,silleen sopivasti että repii kielen auki...Tämä hammas aikoinaan juurihoidettu.Mulla oli aika villi nuoruus,jolloin hampaanhoito jäi vähemmällä ja muutenkin heikko luusto.Nykyään siis pesen aamuin illoin (pessyt jo vuosia) mutta reikiä on ainakin 10 (jos ei enemmänkin), enkä uskalla mennä hammaslääkäriin,koska pelkään niin paljon.Viisaudenhampaat pitäisi poistaa,reiät paikata ja nyt tuo tänään tippuneen hampaat reunat kai poistaa kanssa...Ei kai sille mitä pysty tekemään.Pelkään hampaanpoistoa ja koko hammaslääkäriä ihan hysteerisesti ja hävettää tuo suun kunto niin paljon,että se jo yksistään pn estänyt varaamasta aikaa...Nolottaa jos ne alkaa saarnata... =( Ja nyt en kaipaa mitään valistusta...tiedän kyllä että väärin olen toiminut.Viimeksi hammaslääkärissä käynyt 10v sitten...

Jos minäkin uskallan tilata huomenna ajan hammaslääkäriin niin tilaatko sinäkin? Mulla on juurihoidettavasta hampaasta väliaikanen paikka irronnu. Ei se niin kamalaa ole ja kun kerrot pelostasi niin osaa lääkärikin sitten rauhotella. =)

nykysin ei taida enää tulla noita ns. saarnoja. on se muuttunu 10 vuodessa jo aika paljon. minä otin raudat itselleni tuossa kolmekymppisenä ja siihen saakka olin kuullut kaiken maailman päkätystä hammaslääkärissä käydessä...sillon kun menin eka kerran peloissani noita rautoja hommaamaan niin se lääkäri totesi että tehdäänpä sinulle oikein helminauha suuhun... :) ja kyllä se siinä onnistuikin. tilaappa aika jollekin yksityiselle ja kerro tilanteesi - hyvin osaavat hoitaa.

ei ne varmaan saarnaa, on aika normaalia pelätä hammaslääkäriä. Ja jos käy yksityisellä hammaslääkäri voi antaa rauhoittavia sulle ensin, tai jopa nukuttaa jos et uskalla olla hereillä, en tiiä jos samat systeemit kunnan puolella, itse käyn aina yksityisestio just sen takia koska mua pelottaa :/

mullakin just lohkes etuhampaan sisäpuolelta pala,enkä hitto vie uskal mennä hampi lääkäriin :( mullakin on ihan hirvee pelko hammaslääkäreit kohtaan. en uskalla edes aikaa varata! yksityisellä ne kyl antaa rauhottvaa jos pelkää, mut maksaa iha hitosti!!! |O ja mullakin niit reikii on jo yli kymmenen, että AUTS!!!. ei ees kehtaa mennä ja ikä vast 27v !!!

En oikeasti usko, että hammaslääkäri alkaa saarnaamaan, sanot vaan selvästi että sinulla on hammaslääkäripelko. Sitä paitsi mene nyt heti hammaslääkäriin, äläkä odota enää sillä tilanne vaan pahenee!
Suosittelisin menemään yksityiselle hammaslääkärille. Minulla oli hammaslääkäripelko kunnallisista hammaslääkäreistä, jotka tuntuivat nyrpeiltä ja muutenkin epäammattitaitoisemmilta. Sitten vaihdoin yksityiseen hammaslääkäriin, joka luonnollisesti miettii jo liiketoimintansa kannalta, miten saada asiakas aina palaamaan ja täten huomioi asiakasta paljon enemmän. Yksityiset myös usein puhuvat hammaslääkäripelosta asiakkaan kanssa ja varmasti suhteellisen helposti määräävät pelosta kärsiville rauhoittavia lääkkeitä etukäteen.

etsi joku hammaslääkäri joka osaa hommansa ,kuuntelee sua.

itse pelkää hammaslääkäriä.
mutta nyt oon löytänyt yksityisen jossa ammattitaitoinen hammaslääkäri. vaikka maksaa vähän enemmän niin tekee kunnolla.

mulla just laitettiin juurihoidettuihin.poskihampaisiin,jotka mureni ,laitettiin posliinipaikka. se kestää

Alkuperäinen kirjoittaja Nen^:
En oikeasti usko, että hammaslääkäri alkaa saarnaamaan, sanot vaan selvästi että sinulla on hammaslääkäripelko. Sitä paitsi mene nyt heti hammaslääkäriin, äläkä odota enää sillä tilanne vaan pahenee!
Suosittelisin menemään yksityiselle hammaslääkärille. Minulla oli hammaslääkäripelko kunnallisista hammaslääkäreistä, jotka tuntuivat nyrpeiltä ja muutenkin epäammattitaitoisemmilta. Sitten vaihdoin yksityiseen hammaslääkäriin, joka luonnollisesti miettii jo liiketoimintansa kannalta, miten saada asiakas aina palaamaan ja täten huomioi asiakasta paljon enemmän. Yksityiset myös usein puhuvat hammaslääkäripelosta asiakkaan kanssa ja varmasti suhteellisen helposti määräävät pelosta kärsiville rauhoittavia lääkkeitä etukäteen.

Juuri näin. Minä ainakin pystyin sopimaan tuon oikomishoidon maksamisen osissa, koska en saanut edes kelalta siihen mitään korvausta.

Itselläni oli aika samanlainen tilanne vuosi sitten. Kannattaa mennä ennen kun ne on vielä huonomassa kunnossa, mitä aikaisemmin menet niin sen vähemmän joutuu tekee sun hampaille. Sanot että sulla on pelko kun menet sinne, niin mä tein ja kertaakaan ei ole sattunut. Mä käyn ihan kunnallisella puolella ja mulla on edelleenkin kesken hoito vaikka oon jo käynyt siellä n 20 kertaa. Eikä ne ala saarnaamaan korkeintaan kysyy et miksi on päässyt niin huonoon kuntoon, mä vastasin ihan rehellisesti et teininä ei kiinnostanut pestä kunnolla ja et en oo käynyt 10 vuoteen hammaslääkärissä. Tietysti jos sulla ei oo rahasta pulaa niin voi mennä yksityiselle ja nukutuksessa hoitaa ne.

10 vuotta meni mullakin ,ennenkun uskalsin mennä edes näytille hammaslääkäriin
Kaameasti oli paikattava ja revittävä

Nukutus maksoi n. 1800 euroa, enkä ole hetkeäkään katunut sitä rahan menoa

mullakin hoidettiin nukutuksessa hampaat n. 5v sitten,mutta sen jälkeen olin NIIN helvetin kipee. tosin multa leikattiin alhaalta viisurit pois. mutta sain samalla kaik hampaat kuntoon. loput hammaslääkäri hoiti mun ollessa héreillä,kun ei saanu kaikkia hoidettua kun kuulemma huusin koko ajan. mutta se oli narkoosissa tehty,enkä muista itsev tapauksesta yhtikäs mitään.ONNEKSI

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hoitamattomaan suuhun voi tulla myös todella ikäviä ja hankalia tulehduksia, jotka vakuttavat jo muuhunkin terveyteen. Hammaslääkärille mars.

Tämä on totta.Kannattaa tosiaankin varata se aika.Terveudenkin takia ei kannata antaa pelolle valtaa.

nykyisin se tosiaan on hyvin erilaista kuin 70 luvulla, minun lapsuudessa, missä puuduttamatta porattiin niin että pää tärisi. Hampaita revittiin irti puuduttamatta, sattui ihan juupelisti, lapset itki, kaikki pelkäsi. Ei mitään valistusta, vaan jos oli reikä, niin hammas pois.
"saanko minä tarran vaikka itkin?" kysyy sitten tämä pieni ekaluokkalainen.

Suu täynnä tupetta ja topetta verivana suupielessä sitten odotettiin että koko luokka sai käytyä siellä hammaskammolääkärillä...

80 luvulla jäkätettiin valistusta. haukuttiin joka reiän kohdalla.
90 luvulla jäkätysvalistus jatkui. Kysymyksiin, asiallisiin siis, ei saaut vastauksia, vaan nalkutuksen. Esim. fluorista kysyin ja sain vastaukseksi pitkän jäkätyksen josta muistan vain loppukaneetin: "ja eikö jokainen äiti ajattele lapsensa parasta". Niin, niin ajattelee, siksi kysyinkin siitä fluorista alan ihmiseltä. Kun oli kahdenlaista tietoa, hyödyistä ja haitoista.
vielä 90 luvun lopulla minua moitittiin kun en käyttänyt hammastikkua hampaiden pesussa apuna. Sanoin, ettei näihin hampaiden väleihin mitkään hammastikut sovi. Neuvoivat sitten hammaslangan, mutta siitäkin tuli moitetta: sanoin, että se hammaslanka repeää, välit on niin tiukat. Ja hammaslääkäri puhdisti, sanoi, että katso, ehjänä säilyy, näin ja näin vain..

,mutta minun käsittelyssä ne repeili.... kunnes erään kerran kerran hammaslääkäri totesi, ettei mikään ihme: paikkojen reunat hampaissa ovat niin rosoiset!! Hän hioi ne, ja kas, hammaslanka meni ja lähti poiskin hammavälistä!

Eli tämän päivän hammaslääkärit ovat jotain uutta sukupolvea tai uudelleen kurssitettu kohtaamaan myös se ihminen sieltä hampaiden takaa, ja tajuamaan että suu on aika intiimi paikka !

Tuhannet kiitokset kaikille vastanneille...Ei mullakaan ole yksityiseen varaa.Pakko se on huomenna vaan tilata hammaslääkäripäivystykseen aika,repii kielen auki tuo reuna vaikkei siinä ole kuin pari mustunutta törökettä pystyssä :( Pelottaa vaan niin sairaasti.Eikö kunnallisella puolella saa esilääkitystä? Kun ois tuo raha nukutukseen,niin varmasti menisin ja poistattaisin samalla nuo viisurit mitkä on kans pakko poistaa...Ja niitä ei kuulema voi poistaa kun leikkaamalla...Sen verran 10v aikana olen käyny hampilekuris että hain antibioottikuurin kun viisurin takia tulehtui.Ja silloin ne varasi ajan röntgeniin ja poistoon,mutta voitte arvata meninkö sinne...Huh...en saa varmaan nukuttuakaan kun pelottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siirtämällä asiat eivät parane.

näin just, multa tässä poistettiin kaks hammasta kun ei pystynyt enää paikkaamaan. Etuhampaat onneksi saatiin vielä pelastettua, ei nimittäin todellakaan olis ollut varaa mihinkään "tekareihin". Olisin aika näky jos ei oltais saatu hoidettua... Ja ikää 23vee :(

Ei se ollutkaan yhtään niin kauheeta kuin luulin, puudutuspiikki on nyt ainoo mitä pelkään. Kun oli tuo eka poisto ja eka paikkaus niin sain jotain nappeja jotka ihan oikeesti auttoi. Ja mies istui mun kans kiltisti odotusaulassa :) Seuraavilla kerroilla uskalsin jo ilman nappeja ja miestäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuhannet kiitokset kaikille vastanneille...Ei mullakaan ole yksityiseen varaa.Pakko se on huomenna vaan tilata hammaslääkäripäivystykseen aika,repii kielen auki tuo reuna vaikkei siinä ole kuin pari mustunutta törökettä pystyssä :( Pelottaa vaan niin sairaasti.Eikö kunnallisella puolella saa esilääkitystä? Kun ois tuo raha nukutukseen,niin varmasti menisin ja poistattaisin samalla nuo viisurit mitkä on kans pakko poistaa...Ja niitä ei kuulema voi poistaa kun leikkaamalla...Sen verran 10v aikana olen käyny hampilekuris että hain antibioottikuurin kun viisurin takia tulehtui.Ja silloin ne varasi ajan röntgeniin ja poistoon,mutta voitte arvata meninkö sinne...Huh...en saa varmaan nukuttuakaan kun pelottaa.

ne leikataan siis niin että viilto ikeneen. ei nukuteta. mulla kaksi viisuria leikattu pois

saa kunnallisella ja mulla auttoi kovasti myös se, että hl kertoi koko ajan mitä aikoo seuraavaksi tehdä. Ja jos vähänkään ynähdin tai vääntelehdin niin sanoi tyynesti vaan että hengähdetään välillä. Eikä yhtään siihen sävyyn et ois tarvinnu hävetä. Mä en soittanu aikaa vaan menin käymään siinä luukulla että varmasti saan asiani selväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:

ne leikataan siis niin että viilto ikeneen. ei nukuteta. mulla kaksi viisuria leikattu pois

Joo niin mä tiedän sen,tarkotinkin että jos ois varaa,niin menisin yksityiselle nukutuksessa poistamaan...Oon vaan kuullu et leikattu viisurinpoisto ois kipeempi?Tiedä sitten...

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:

Joo niin mä tiedän sen,tarkotinkin että jos ois varaa,niin menisin yksityiselle nukutuksessa poistamaan...Oon vaan kuullu et leikattu viisurinpoisto ois kipeempi?Tiedä sitten...
yksityisellä mulle leikattu,muttei nukutuksessa. siihen laitetaan kunnolla puduteita. ei se satu kun ne sitä tekee. sen jälkeen on kivut jos ei syö lääkkeitä. joku pääsee pienemmillä kivuilla. toisilla isommat.
mä sain viimeksi burana 600 ja kolmiokipulääkkeitä. ei sattunut.

Tiedän tunteen. :( Jos joskus voittais edes pienen summan lotossa tai jossain, että saisi hampaat hoidetuksi nukutuksessa. Mulla on 8 hammasta lohjennut, pienet palat enään jäljellä. Mutta hammaslääkäriin en uskalla mennä. Ennemmin kärsin kipua ja särkyä mikä näistä tulee, hymyillä ei enään voi. Kohta ei uskalla edes puhua ihmisille :( Ja ikää tosiaan alle 30v. Joskus diapamin avulla koitettiin, ei auttanut. Mulla vaan on paniikki ja pelko. Painajaisia nään jatkuvasti että herään vallan ilman hampaita. :'(

Yhteistyössä