apua, en saanut lapselta punkkia kokonaan pois.. onkohan vaarallista??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iiik
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iiik

Vieras
Onneksi huomasin punkin ajoissa ja sain sen kiskottua pois, mutta siitä jäi osa vielä ihoon. Lapsi huusi kuin syötävä ja vaikka kuinka yritin neulalla ja pinseteillä kaivaa, osa punkista (oisko joku imukärsä tai pää tai joku) jäi vielä ihoon.

Onkohan kauhean vaarallista, miten pitäis toimia?? Lapsi nukkuu jo, en raaski herättää kyllä enää kun ei kaivaminen auta, ei se lähde niin ei :/

Minulla on jotenkin sellainen käsitys, että se pitäisi kokonaan saada pois ja sen pitäisi tapahtua, ennen kuin on kulunut 24 h punkin iskeytymisestä ihoon.

Kannattaa varmaan näyttää jollekin terveydenhoitajalle tms.

Neula ja pinsetti eivät käy punkin irti ottamiseen, siihen tarvitaan punkkipihdit ja niitäkin on käytettävä ohjeiden mukaan. Sanoo nimim. monta punkkia irti kiskonut. =)

Niin tai sitten ne punkit pitää kiertää sormin irti, niin minä teen, jos koirista punkin löydän. Napakka kierto ja nyppäsy, niin lähtee yleensä kokonaan.
En minä nyt heti lääkäriin lähtis, seuraisin ensin sitä puremakohtaa.

voivoi. ihan kauhea olo. Onneksi lapsella oli rokotus aivokuumetta vastaan, mut onhan se borrelioosiriski aina olemassa. KAuhea ajatus että lapsi nukkuu nyt puolikas punkki päässään, aijai.

Koska lääkäriin?
Puutiaisen purema on useimmiten vaaraton. Jos pureman jälkeen lähiviikkojen kuluessa iholle ilmaantuu useamman senttimetrin läpimittaiseksi laajeneva ihottumamuutos, on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin. Lääkärissä käynti on myös paikallaan, jos puutiaisen pureman jälkeen lähiviikkojen kuluessa lämpö nousee, väsyttää tai on erilaisia kipuja.

Mutta siis poishan se punkinosa on saatava. Huomenna siis lääkäriin.

No juuri kamppailtiin samojen asioiden kanssa ja itse sain sellaisen neuvon, että JOS saa punkin itse pois kokonaan, niin sitten riittää seurailemine. Jos sitä ei saa itse kokonaan, niin pitäisi mennä terkalle ottamaan se pois!

pieni hedelmäveitsi käteen ja punkin poisto käy näppärästi,veitsi ihon pintaan lähelle punkkia ja peukalo vastineeksi pieni painallus ja nykäisy yleensä lähtee kokonaan.lasuudessani oli vain morapuukko mutta sillä isä hoiti punkit sun muut.

Yhteistyössä