APUA!En saa toista rintaa tyhjennettyä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Auttakaa joku äkkiä!
Viikon vanhaa vauvaa imetän ja en saa millään oikean rinnan yläosaa tyhjennettyä.Nyt siinä on tukos ja punertava kohta. Olen lämmittänyt rintaa kaurapussilla, hieronut lämpimässä suihkussa, imettänyt vauvaa monissa eri asennoissa useasti aloittaen juuri tästä kipeästä rinnasta.Vauva kyllä saa rinnasta syötävää mutta tyhjentää vain alapuolen. Yläosa on todella pinkeä ja kipeä.
Pumppaillutkin olen, mutta sekään ei tyhjennä tuota kohtaa.
Mitä muuta voisin vielä kokeilla?Pelkään rintatulehdusta.

Hiero rintaa siitä kohdasta missä tuntuu tukkeuma. Alota varovasti ja kun alkaa herumaan voit hieroa hieman kovemmin. Jos lapsi ei nyt ole nälkäinen niin lypsä vaikka maito talteen tai suoraan viemäriin.
Sen kyllä tuntee kun tukkeuma alkaa helpottamaan

Samalla kun imetät tai pumppaat, hiero kipeää kohtaa ja "työnnä" maitoa kohti nänniä. Kaalinlehdet voivat myös olla avuksi. Kipinkapin kauppaan enenn kuin menevät kiinni!

Kun seuraavan kerran imetät, paina sormella siitä muhkurakohdasta niin lähtee sieltäkin maito liikkeellä ja olosi toivottavasti helpottuu. Noin minä tein, kun maitoa tuli enemmän kuin laki salli.

Kokeilepa lypsää ihan käsin. Saat siten helpoiten ylätissin tyhjäksi. Itellä ainakin helpotti se imetyksen alkutaipaleella. Ja se tukos saatta laueta vasta yön jälkeen, kuten itellä kävi. Tsemppiä! Pidä lämpinä. Anna myös vauvan imeä ko. rinnasta, jotta tukos lähtisi nopeammin liukenemaan pois. Toki imetä myös toisestakin rinnasta, jottei siihen tule tukosta.

Mulla ne kovat punoittavat kohdat lähti sitten kuitenkin itsekseen, vaikka ensin tuntui että ei katoa millään. Juuri tuossa vaiheessa niitä tuli aika usein, kun vauva oli 1-2 viikkoinen. Olin myös epätoivoinen ja pelkäsin rintatulehdusta, kun eivät ne meinanneet hävitä suihkuilla, lämmöllä tai eri imetysasnnoilla. Sivelin myös arkaa kohtaa imettäessä rinnan päätä kohden. Toivottavasti sullakin lähtee helpottamaan. :hug:

Yhteistyössä