Apua: Ekaluokkalainen pissailee toisinaan housuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt!

Vieras
Ekaluokkalainen poikani pissaa housuun silloin tällöin. Ongelma ilmenee yleensä vain urheiluharrastuksen harkoissa ja/tai -peleissä. Koulussa on sattunut vahinko ehkä kerran-pari. Ilmeisesti ei malta vessaan ajoissa. Tästä on keskusteltu tuhat ja yksi kertaa ja aina yhtä kiusallista puhua tästä varmaan niin vanhemmille kuin lapselle. Olen yrittänyt parhaani mukaaan asiallisesti keskustella asiasta, mutta nyt alan olla jo väsynyt hokemaan samaa virttä.

Lapsi on todella omatoiminen ja kaikki elämässä sujuu ongelmitta eikä varmaankaan nk. oireile mistään. Voiko kyseessä tosiaan olla vain malttamattomuus tai jopa nk. "hätäpissa", kun ajoittuu aina harrastukseen?

Tämä on todella kiusallista siinä vaiheessa, kun alkaa ilman minua kulkea esim. peleissä. Nyt olen saanut huomaamatta ujutettua vaihtopikkarit hänelle pukuhuoneissa.. miten ihmeessä tämän saisi loppumaan.

En jotenkin usko, että vika olisi fyysinen, koska tämä ajoittuu nimenomaan harkkoihin/peleihin, eikä mihinkään muuhun ajankohtaan.

Voisiko peleissä /harkoissa olla niin kiire, ettei kerkiäisi mennä vessaan. Tai niin ikävät vessat, epäsiistit tai jos vaikka oven lukitseminen pelottaa tms.

(Itse en uskaltanut ensimmäisinä kouluvuosinani käyttää koulun vessaa, se oli pissanhajuinen ankea tila, jonne mentiin ulkokautta ja jonne isommat oppilaat joskus linnottautivat kiusamaan. Tilaa ei valvottu lainkaan)

Jos on iloinen nuori mies ja reipas niin älä hätäile, menee varmaan ajan kanssa ohi :hug: . Kärsiikö itse siitä että pissaa menee housuun? Jos kärsii niin käykää lääkärissä tarkistuttamassa ettei ole fyysinen vika.

Poika on toki reipas ja iloinen. Harrastus taas on "henki ja elämä". Ottaa sen hyvin tosissaan, joten olen miettinyt, ettei sitten malttaisi vaan mennä vessaan.

Kavereita on ja harrastus sujuu muutenkin oikein hyvin.

Toinen juttu, mitä mietin on se, että mitä jos pojalle lirahtaa vähän housuun jossakin jännittävässä pelitilanteessa. Kun tulee joku tiukka paikka tms...

Käy kuitenkin vessassa aina kotoa lähdettäessä ja juuri ennen treenejä pukkareissa, joten en ymmärrä, miksei pystyisi loppuaikaa pidättämään... saati käymään vessassa kesken kaiken. Ei ole edes ujo, joten uskaltaa varmasti tarvittaessa ilmoittaa asiansa.

Poikaa totta kai lirauttelu hävettää, joten siksi tämä on kiusallinen ja harmittava asia.

En kyllä oikein usko siihen... Ihan lämpimissä sisätiloissa treenaavat. Mietin lääkärissä käyntiä, mutta poikaa toki sekin hävettää. Kuitenkaan kyse ei ole muuta kuin harrastuksiin ajoittuva ongelma, joten kuvittelisin, että ongelma olisi muutoin päivittäinen, jos fyysisestä ongelmasta olisi kyse?? Kurja asia tämä kuitenkin on. Harrastus on rakas hänelle, mutta on sitten aina kotona niin synkkänä, kun vahinko on käynyt :(

Pojalla ei ole koskaan tapahtunut esim. yökastelua, mutta tämä harkoissa pissailu on kestänyt nyt jo jonkin aikaa. -34- voimia sinnekin. Tiedän, kuinka turhauttavaa tämä voi olla. Pyykinpesu ei ole ongelma, mutta pojan paha mieli on iso... en tiedä, mitä tähän keksisi. :(

Voikohan miehillä olla samanlaista inkontinenssi vaivaa kuin naisilla. Mietin, että jos kyse on tosiaan jostain lantionpohjanlihasten heikkoudesta tai mitkä lihakset siellä miehillä nyt pissiä pidätteleekin, jos kerran tulee aina treeneissä eli ponnistellessa...kannattais varmaan puhua lääkärille ja kysellä sieltä neuvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Voikohan miehillä olla samanlaista inkontinenssi vaivaa kuin naisilla. Mietin, että jos kyse on tosiaan jostain lantionpohjanlihasten heikkoudesta tai mitkä lihakset siellä miehillä nyt pissiä pidätteleekin, jos kerran tulee aina treeneissä eli ponnistellessa...kannattais varmaan puhua lääkärille ja kysellä sieltä neuvoja.

Jaa, sitten naislääkäri määrää geishakulat miehille? Niinkö?

Alkuperäinen kirjoittaja Erkki:

Just. No mutta kyllähän miehilläkin voi olla lihasheikkouksia...Voi erkkierkki. :-)

Just. No mutta kyllähän miehilläkin voi olla lihasheikkouksia...Voi erkkierkki. :-)

No mä en ainakaan kävele kuulat anaalissa

No mä en ainakaan kävele kuulat anaalissa

What ever.

Alkuperäinen kirjoittaja voi video...:
sehän on POJALLE normaalia (daa-a).

no ei se ole normaalia edes sille POJALLE. joku on henkisellä puolella vinollaan jos tarvii niin jännittää harkkoja.

Olipa kurjasti kirjoitettu. Ei todellakaan ole henkisellä puolella mikään huonosti. Lasta ei jännitä harkat päinvastoin... ottaa vaan tosissaan harrastuksensa, joten minä spekuloin, josko tämä voisi johtua jostain jännittävästä pelitilanteesta tms. Pelkkää puhdasta spekulointia. No, ehkä joku täällä ymmärsi, mitä tarkoitan.

Tuota en ole tullut ajatelleeksi. Kiitos paljon... tuosta voisi tosiaan kysyä. Asiasta kun ei ole ollut koulussa ongelmaa kuin pari kertaa - nimenomaan päivinä, jolloin koulussa oli liikuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja voi video...:
sehän on POJALLE normaalia (daa-a).

no ei se ole normaalia edes sille POJALLE. joku on henkisellä puolella vinollaan jos tarvii niin jännittää harkkoja.

Olipa kurjasti kirjoitettu. Ei todellakaan ole henkisellä puolella mikään huonosti. Lasta ei jännitä harkat päinvastoin... ottaa vaan tosissaan harrastuksensa, joten minä spekuloin, josko tämä voisi johtua jostain jännittävästä pelitilanteesta tms. Pelkkää puhdasta spekulointia. No, ehkä joku täällä ymmärsi, mitä tarkoitan.

Täällä pojilla samaa "vikaa".
Eivät vain malta keskeyttää mukavaa puuhaa toisten kanssa ja niin ehtii housuihin tirahtaa (joskus enemmän ja toisinaan vähemmän) ennen kun veskiin menevät. Ja luulen että rakko voi olla myös "vähän" hidas kehitykseltään.

Yhteistyössä