APUA! (Diane Novasta)

  • Viestiketjun aloittaja Mie
  • Ensimmäinen viesti
Mie
Apuva! Nyt pelottaa! Siis aloitin uuden levyn tiistaina ja eilen (to) unohdin ottaa pillerin ja otin sen vasta tänään (pe klo.18). Kyllä, luin ohjeet että pitää käyttä lisäehkäisyä ja kertoa lääkärille! No minne minä soitan tähän aikaan illasta ja viikonloppukin tulossa?! Niin ja vielä eilen olin yhdynnässä, aapuva! Kuinka suuri mahdollisuus on tulla raskaaksi ja milloin voi tehdä testin? Jatkan kuitenkin pillerien syömisen, enkös vaan?

Toivottavasti joku osaa auttaa!!!
 
piu
Haeppa apteekista nyt hetimiten jälkiehkäisy, NorLevo, hinta noin 15 €. Se on sitä tehokkaampi mitä nopeammin yhdynnästä sen saa otettua, 24 tuntia ihan ok teho. 72 h on takaraja, mutta silloin teho on heikompi. Jatka Diane Novan syömistä ihan normaalisti jälkiehkäisystä huolimatta.

Raskauden mahdollisuus on olemassa etenkin jos ekalla viikolla unohtaa pillerin ja on sitä edeltävänä viikkona ollut yhdynnässä. Eka viikko on siis pahin, keskellä kiertoa unohdukset eivät ole niin merkittäviä. Eli jälkiehkäisyä peliin ja heti.

Raskaustestin voi tehdä heti kun menkat ovat myöhässä, tarkimmat näyttävät istukkahormonin jo ennen kuin menkat edes ovat myöhässä (esim. Aconin testi). Toki luotettavin tulos tulee hiukan myöhemmin, esim. viikko pari menkkojen poisjäännin jälkeen.

Toivottavasti ennätät lukea tämän viestin vielä tänään! Pidän peukkuja, eiköhän kaikki mene ok :)

Niin ja jos tällaisia tilanteita tulee eikä lääkärille voi soittaa niin soittakaa reippaasti vaikka lääkeinformaatiokeskukseen tai ihan apteekkiinkin, siellä katsos tiedetään lääkehoidoista yhtä sun toista :)
 
Salla
No, vaikka raskauden mahdollisuus on olemassa, se on äärimmäisen pieni. Sanoo eräs, joka on unohtanut yhden jos toisenkin pillerin juuri tuon eka viikon kohdalla, eikä ikinä ole vahinkoa sattunut.:) Eli ei ihan paniikkia kannata itselleen hankkia, hae apteekista jälkiehkäisypillerit, kuten ensimäminen vastaaja kehottikin, niin saatapa sitten ainakin nukkua yösi rauhassa.
 
Mie
Menin eilen apteekkiin ja kysyin jälkiehkäisypilleriä, no, 30 min myöhemmin lähdin sieltä tyhjin käsin. Farmaseutti, joka on erikoistunut näihin asioihin sanoi etten tarvitse sitä, koska olen syönyt e-pillereitä jo kolme vuotta joten elimistössä on hormooneja. Ja sitten hän sanoi, ettei raskaaksi tulemisen pelkoa ole, koska en voi ovuloida tähän aikaan. No, hän sai minut vakuuttuneeksi, joten en sitten ostanut sitä. Ja jatkan nyt pillereiden syömistä normaalisti ja kehoitti jatkamaan elämää niin kuin ennenkin (tietysti lisäehkäisyä käyttäen). Ja vielä yksi juttu. Tämä farmaseutti sanoi, että pillerin unohtaminen ekalla viikolla (tarkoittaa kuulemma sitä, että kun aloittaa syömään pillereitä ekan kerran), ei ole vakavaa kun on syönyt vuosia e-pillereitä.

Jatkan elämää normaalisti ja tänään juhlin 22-vuotis synttäreitä! Jipii.
 
Piritta
Sullahan menee hienosti, jos noin monen vuoden ajan olet elänyt unohtamatta yhtään pilleriä! Itse olin ensimmäisen vuoden tosi tarkka..sitten lipsui..nyt jos illalla muistan, et pilleri unohtui, niin en tosiaan enää nouse lämpimästä sängystä sitä hakemaan, vaan otan sen vasta aamusta. Synttärionnittelut!:)
 
Mie
No joo, oisko tää toinen kerta kun oon unohtanut pillerin :) Ja silloin toisen kerran ei mun oikeastaan ois tarvinnu syödä pillereitä kun olin ulkomailla kaukana miehestäni. Kiitos onnitteluista :)
 
piu
Vai että niin oli farmaseutti tuumannut... Onhan se raskauden mahdollisuus _todella_ pieni, mutta kyllä se on olemassa kuitenkin. Eräs tuttavani ja hänen pieni tyttönsä on tästä elävä esimerkki.

Olen itsekin proviisoriksi opiskeleva farmaseutti enkä kyllä tohtisi moista neuvoa asiakkaalle antaa, mieluummin varman päälle ja jälkiehkäisy kouraan, kun ei siitä niinkään haittaakaan ole. Muistelisin lukeneeni artikkelin, jossa varsinaiset asiantuntijat sanoivat samaa, eli eka viikko on unohduksen kannalta pahin. Ekalla viikolla siis tarkoitetaan jokaisen kierron ekaa viikkoa, ei pelkästään pillereiden ihka ekaa käyttöviikkoa.

Yhdistelmäehkäsiypillerithän vaikuttavat mm. sillä tavalla, että kun naishormonien määrä elimistössä on tarpeeksi suuri, niin gonadotropiinien eritys aivolisäkkeestä estyy (negat. feed back) jolloin munasolu ei kypsy eikä ovulaatiota tapahdu. Varsinaista kuukautiskiertoa hormonimäärien vaihteluineen ei siis e-pillereitä käyttävällä naisella ole, vaan menkat ovat keinotekoisesti aiheutettuja tyhjennysvuotoja. Estrogeeni- ja progestiinipitoisuudet alkavat laskea jo taukoviikolla, mutta ne eivät viikossa laske niin alas, että ehkäisyteho heikentyisi. Kun taukoviikon jälkeen aletaan taas käyttämään pillereitä, pitoisuudet nousevat ja saavuttavat ns. vakaan tilan pitoisuuden. Kuitenkin, jos ekalla viikolla unohtaa pillerin, etenkin jos taukoviikosta tulee pidempi, pitoisuus elimistössä saattaa laskea niin alas että munasolu kypsyy ja irtoaa gonadotropiinien signaloimana. Jos tätä edeltävänä ja/tai seuraavana viikkona on ollut yhdynnässä ilman lisäehkäisyä, raskauden mahdollisuus on olemassa. Mahdollisuus ei ole kovin suuri. Ovulaatio voi siis tapahtua missä kohdassa e-pillereillä luotua keinotekoista kiertoa tahansa, se ei ole mitenkään sidoksissa kierron puoliväliin (eli luontaiseen ""ovulaatioaikaan"") vaan voi tapahtua silloin kun keinotekoisten hormonien pitoisuus laskee elimistössä tarpeeksi alhaiseksi. Suurin riski tähän on juuri ekalla viikolla.

Sillä ei ole merkitystä onko pillereitä käyttänyt vuoden vai kymmenen vuotta. Esim. etinyyliestradiolin puoliintumisaika (eli se aika, jossa sen pitoisuus laskee puoleen) on muistaakseni vuorokausi, eli kyllä se pitoisuus laskee vaikka olisi sata vuotta käyttänyt... Etinyyliestradioli ei mitenkään varsinaiseti ""varastoidu"" vuosien varrella elimistöön, vaan sitä poistuu elimistöstä sitä mukaa kun uutta tulee tilalle.

Ekalla viikolla pitoisuus elimistössä ei vielä ole niin suuri, että voisi sataprosenttisesti taata, että yhden pillerin unohdus ei laskisi pitoisuutta merkittävästi. Sanoisin, että noin 5 vuorokaudessa käytön aloittamisesta saavutetaan tasainen hormonipitoisuus.

Paniikkiin ei ole mitään syytä, sillä raskauden mahdollisuus on todellakin pieni. Mutta mutta... Voithan vaikka maanantaina vielä soittaa omalääkärillesi ja kysyä hänen mielipidettään. Kuparikierukanhan voi asentaa vielä 5 vrk yhdynnästä ja se estää raskauden yhtä tehokkaasti kuin Nor Levo. Voidaan laittaa myös synnyttämättömälle ja takaakin sitten usean vuoden ehkäisyn. Saattaa tosin esim. lisätä kuukautisvuodon määrää.

Sanoiko tämä farmaseutti vielä ihan erikoistuneensa ko. asiaan...? Itse kyllä käyttäisin jälkiehkäisyä tuossa tilanteessa, asiaan olen perehtynyt jonkin verran minäkin ja farmakokinetiikka+ farmakologiaa yms. on tullut päntättyä.

No, toivottavasti kaikki menee hyvin. Eihän kukaan voi sanoa absoluuttista totuutta tästä asiasta. Onhan se raskauden mahdollisuus kuitenkin hyvin pieni. Joillakin e-pillereitä käyttäneillä naisilla menee kuukausia pillereiden lopettamisen jälkeen, ennen kuin oma hormonitoiminta käynnistyy ja ovulaatio tapahtuu. Toisaalta, jotkut ovat tulleet raskaaksi välittömästi pillerit lopetettuaan. Kovin on yksilöllistä.

Hyvää syntymäpäivää toivottavasti ilman huolen häivää! :)
 
Älä pelottele...
Minulle EI ole farmasian tmv. alan tutkintoa, mutta empiiristä kokemusta sitäkin enemmän. Lukuisten tuttujeni kanssa olen asiata puhunut, ja he, samoin kun minä itsekkin, ovat usein unohtaneet pillereitä/ottaneet myöhässä. Seksistä huolimatta KUKAAN ei ole tullut raskaaksi...
En usko että olemme kaikki mahoja, tai sitten Hannu Hanhia. Ja olemme kaikki lähempänä kolmea kun kahtakymmentä, että lukuisia kertoja se pilleri on unohtunut tai otettu myöhässä.
Se jonka tuttavavan tytär oli saanut alkunsa yhden pillerin unohduksesta, kuuluunee _todella_ pieneen prosenttiin jolle niin käy, tai sitten, mitä minä pidän todennäköisempänä, asiaan liittyy muutakin. Hänellä on voinut olla jokin tehoa pienentävä läälitys, ripulia, tai jotakin muuta tehoa laskevaa samaan aikaan. Ja ei sitä ystävillekkään aina totuutta kerrota, ehkä hän on ""tahallaan"" unohtanut pillereitä...
Itse en ap. tilassa ottaisi jälkiehäisyä, koska se on todella vahvaa hormonia sisältävä. Luota siihen että et ole raskaan, sen mahdollisuus on käytännössä olematon...
Itse olen aina miettinyt, että jos pillerin unohduksen vuoksi tulen raskaaksi, niin se on kohtalo:) ...Suuremmalla todennäköisyydellä saan lotto-voiton ensi viikolla...;)
 
mm
jälkiehkäisyä ei missään nimessä saa ottaa samaan aikaan kun syö diane nova pillereitä, niissä on niin paljon jo hormonia että jos siihen vielä tulee lisäksi huomattava määrä on se elimistölle turhan rankkaa. mulla itsellä noi dianet myös, vaikka on pillereitä unohtunut, ei oo tullut ""vahinkoa"".
eli, ole huoleti ja nauti elämästäs! mulla oli btw myös 22 vuotis synttärit tällä viikolla!! =) kippis sille!
 
piu
En halunnut pelotella, korostinhan vielä että raskauden mahdollisuus on todella pieni, mutta ei se täysin mahdotonta ole! Jos mielenrauhan haluaa niin voi sen jäkiehkäisyn ottaa. Millä perustelette sen että jälkiehkäisypillereitä ei MISSÄÄN NIMESSÄ saa ottaa DN:n kanssa?? Sen todellakin saa ottaa, se ei käy mitenkään ylivoimaisen ""rankaksi"" elimistölle, ei siitä mitään myrkytystä tule tms. Älkää leivttäkö väärää tietoa jos ette ole asiasta varmoja vaan se on jotain mutu-tietoa!!

DN:ssa on muistaakseni 2 mg progestiinia ja NL:ssa 0,75 mg, eri johdokset tosin, ei siitä mitään sietämätöntä hormonipaukkua yhdessä käytettynä tule. Ennen vanhaan pillerit olivat paljon vahvempia kuin nyt ja silti niitä käytettiin päivittäin :)

Niin ja tuttavallani ei ollut mitään lääkitystä tai muutakaan pillereiden tehoa heikentävää pillerin unohdushetkellä. Onhan se todella harvinaista, että noin käy, mutta ei täysin mahdotonta. Ja eka viikko on todellakin kriittisin, muulloin tapahtuneilla unohduksilla ei juuri ole merkitystä.

Huoh... Parempi varmaan ettei täällä kerro faktoja vaan antaa maallikkojen mellastaa ja kertoa sitä parempaa kokemusperäistä tietoa (mutta saattaahan se lottovoittokin osua kohdalle...). Ei kannata ajatella että ei mulle mitään voi sattua kun ei oo ennenkään sattunut/muillekaan ei oo sattunu. Lukekaapa tekstini vielä uudestaan: nämä jutut ovat hyvin yksilöllisiä eikä kukaan voi varmasti sanoa onko aloittajalla saattanut käydä ""vahinko"". En usko että olisi, mutta nämä em. ovat teoreettisia tietoja.

Jos unohdukset vaivaavat niin kannattaa kokeilla ehkäisylaastaria tai -rengasta.

Tarkoitus ei ollut todellakaan pelotella vaan kertoa faktoja ja ihan teoreettista tietoa. Ei tartte suuttua... Räyhäättekö te lääkäreillekin jos he sanovat jotain mikä ei teitä miellytä?

Mutta onneksi olkoon kaikille synttäreiden johdosta! :)
T: itsekin tänä vuonna 22 vee täyttänyt :)
 
miia
Minullakin on yksi tuttu, joka yhden pillerin unohduksen johdosta on nyt puolivuotiaan pojan äiti...

Mutta eiköhän se ole aika pieni se raskauden todennäköisyys sinulla alkuperäinen. Onnea vaan 22-vuotiaalle minultakin!
 
piu
Jotkut yleislääkärit tietävät hämmästyttävän vähän lääkkeistä... Seuraavan kerran kun lääkäri noin sanoo niin käskepä katsoa vähän tarkemmin sitä Pharmaca Fennicaa. Jälkiehkäisyä voi käyttää vaikka käyttäisikin e-pillereitä.
 
Jälkiehkäisystä
...Ja mulla on tuttava jolla parivuotias lapsi, vaikka otti ajoissa jälkiehäisyn ""Vahingon"" jälkeen (kumi hajosi)... Että kyllähän näitä 0,00001% kuuluvia ihmisiä löytyy, jos haluaa hakemalla hakea...;) Kohtalo-juttuun sen verran vielä kommenttia, että tämä tuttuvani piti kohtalonaan sitä että jälkiehkäisy ei jostain syystä ""toiminut"". Alkushokin jälkeen asennoitui niin että näin oli imeisesti tarkoitus tapahtua, ja on ikionnellinen lapsestaan. Oli parikymppinen tapahtuma hetkellä ja vakisuhteessa. Eri asia olisi sattanut olla jos visstoista vuotias ja joku yhdenillan juttu... Vaikka pärjääväthän sintä nuoret yh:kin elämässään!:)
 
Elina
Tuo on kyllä totta, että kaikkea, mitä kaveri kertoo, ei kannata ottaa ihan todesta. Joissakin suvuissa kun nuo ""vahingot "" näyttävät olevan paljon yleisempiä kuin toisissa. Eli joissakin suvuissa on sellainen kulttuuri, että tuon ehkäisyn kanssa sähläämistä, huolimattomuutta tai tahallisia vahinkoja ei pidetä niin isona asiana. Mutta muille kerrotaan, että se oli just se yksi pilleri, jonka unohti, tai se ainoa kerta, kun kondomi petti, koska se on hyväksytty selitys, ja siihen ehkä itsekkin haluaa uskoa...

Esimerkiksi; serkkuni, 25, on kolmen lapsen äiti. Kaikki ovat ""vahinkoja"". Edellä mainituista syistä saaneet alkunsa, kuulemma. Melko vahinkoherkkä tapaus.;)

Kaverini, 26, on kahden lapsen äiti. Molemmat ""vahinkoja"" joiden kerrotaan saaneen alkunsa miten mistäkin syystä, riippuen siitä, kenen seurassa asia kerrotaan, ja miten hän nyt sattuu muistamaan. Kaveri itsekkin on ""vahinko"" kuulemma juuri sen _yhden_ unohtuneen pillerin takia.

Kuitenkin todellinen syy taitaa olla siinä, että tuossa perheessä kaikki keinot ovat sallittuja, jos haluaa päästä päämääräänsä; kaverini on ollut tahallinen vahinko miehen saattamiseksi naimisiin, ja hänen lapsensa ovat molemmat tahallisia vahinkoja, samalla tarkoitusperällä; eihän mies nyt voi raskaana olevaa naistaan jättää, eihän! Tämä hirveä motiivi paljastui minulle, kun ihastelin hänen kuopustaan, ja hän sanoi tyynesti; eihän se ole kuin jättää pillerit syömättä. Kyllä sinun mies siihen ajatukseen sitten sopeutuu, kun olet jo raskaana..!! Että silleen..=:O

""Kummallista"" kyllä, kukaan muu pillereitä käyttänyt kaverini ei ole tullut raskaaksi, vaikka tällä teorialla, että yhdestä vanhingosta tulee heti raskaaksi, puolen pitäisi kulkea tenava kainalossa. Vain nämä kaksi sikiävät heti kun miehen näkevätkään, vaikka olis kolminkertainen suojaus. Että siksi minäkin suhtaudun aika varauksella näihin vahinkoraskauksiin, koska vaikka moni on varmaan ihan oikeita vahinkoja, niin aika moni ei ole..
 

Yhteistyössä