Apua, burana lääkkeestä asiaa!! Kiire!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 535222
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

535222

Vieras
Räkätauti iski ja olo on aika hutera.. Lämpöä pukkaa.. Oon 20. viikolla raskaana ja ois kiva saada vähän oloa paremmaksi nukkumaan mennessä, mutta panadol on loppu ja on vain buranaa kaapissa. SIinä lukee että pitäis kysyä lääkäriltä ennen kuin ottaa raskaana, koska saa ottaa vain jos välttämätöntä. Olo on tosi kurja ja se särkylääke varmasti helpottais. Mutta mihin tuosta kehtaa enää tähän aikaan soittaa?? Ei ole apteekit auki täällä, terveyskeskuksessa on 22 jälkeen alkanu erikoissairaanhoito päivystys (hätätapauksia varten) enkä tiiä kehtaako senkään numeroon soittaa tuommosen takia... Mistä voi kysyä vai uskallanko vaan ottaa lääkkeen.. Yks tabletti siis.. 400mg..

Raskaus, imetys ja hedelmällisyys

Jos olet raskaana tai imetät, epäilet olevasi raskaana tai jos suunnittelet lapsen hankkimista, kysy lääkäriltä tai apteekista neuvoa ennen tämän lääkkeen käyttöä.

Valmistetta ei saa käyttää raskauden viimeisellä kolmanneksella.
Valmistetta ei tule käyttää raskauden ensimmäisellä tai toisella kolmanneksella ellei lääkäri pidä sitä hoidon kannalta välttämättömänä.
Valmistetta voidaan käyttää imetyksen aikana, koska ibuprofeeni erittyy äidinmaitoon merkityksettömän pieninä määrinä.
Ibuprofeenin käyttö voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Kerro lääkärille, jos suunnittelet raskautta tai sinulla on vaikeuksia tulla raskaaksi.

Itse söin buranaa pääkipuun (lääk. määräyksestä) ekalla kolmanneksella. Sen jälkeen en enää buranaa syönyt vaan kestin säryt tai otin panadolia.

Juo kuumaa mehua, sekoita kuumaan veteen vicks pastilleja tms., hengitä höyryä, käytä sarvikuonoa (huuhtele nenä) ja kärsi :(

"Tämä palvelu on tarkoitettu Espoon, Helsingin, Kauniaisten, Keravan, Kirkkonummen ja Vantaan kuntien asukkaille. Kaikilta palveluun soittavilta kysytään henkilötunnusta, koska puhelusta tehdään merkinnät potilasasiakirjaan." Tuo terveysneuvonta ois ollu hyvä, mutta minä asun Rovaniemellä.. En voi soittaa tuonne :(

Ja oon kyllä lukenu tuon pakkausselosteen ja siinähän lukee, "Valmistetta ei tule käyttää raskauden ensimmäisellä tai toisella kolmanneksella ellei lääkäri pidä sitä hoidon kannalta välttämättömänä.". EI TULE KÄYTTÄÄ, ellei lääkäri pidä VÄLTTÄMÄTTÖMÄNÄ. ELi en uskalla omin nokkineen mennä ottamaan!

Kehtaisko sitä sinne päivystykseen soittaa.. En vaan keksi muutakaan paikkaa minne soittaa...

Niin ja olen juonut kuumaa, olen levännyt, syönyt kurkkupastillia, ottanut hunajaa.. Nenä ei oo kovinkaan tukossa mutta yleisesti olo on ihan poikki ja väsynyt ja kipeä.. Kuumetta on ja se ei tunnu laskevan, tosin ei ole korkeat lukemat mutta mulla jo pieni kuume tuntuu aina tosi pahalta. Yritä tässä saada unta, kun ei uni tule tämän olon kanssa.

Ai sinne voi soittaa? Hitsi, sieltä voiskin kokeilla.. Kellon ympäri paikalla netin mukaan.. Sinne varmaan kehtaan soittaa paremmin, kuin tuohon hätätapaus numeroon :)

Saitko jo apua?
Minä neuvon sinua ottamaan buranan, kun äiti voi hyvin, niin lapsikin voi. Lähinn ibuprofeeni vaikuttaa viimeisellä kolmanneksella vauvan valtimotiehyiden sulkeutumiseen, mutta vielä tuossa raskausvaiheessa ei.

Eivät ole vastanneet, vaikka olen soittanut.. Hälyttää vaan.. Mietin tässä että uskaltaakohan sitä yhden ottaa omin päin. Raskaudessa ei ole ollu mitään ongelmia, kaikki ollu ok.. Ja buranaa otan erittäin harvoin vaikken olis raskaanakaan.. Nyt vaan on niin kurja olo että joku lääke helpottais ja pääsis joskus maatekin..

Kokeile kumminkin vielä ennemmin soittaa synnärille. Tai miten vaan, mutta mä oon ite ollu aina niin tarkka noissa lääkeasioissa..

Eiköhän ne sieltä jo kohta vastaa :)

Ja muutes on oikeen hyvä sairastella flunssaa raskaana. Mä kärsin kolme flunssaa raskausaikana, siis tosiaankin KÄRSIN! Mutta vauva sai niin hyvän vastustuskyvyn ettei ole kipeenä ollutkaan (9kk) on se kyllä sitten sen arvoista, vaikkei nyt siltä tunnukkaan :) PARANEMISIA!!

Tarkka oon minäkin, mutta eivät oo vieläkään vastanneet, jos eivät puoleen mennessä vastaa niin en tiiä jaksanko koko yötä soitella :(
Minäkin oon sairastellu paljon, rv 12 aikoihin olin flunssassa ja yskässä pari viikkoa.. Ja nyt sitten ollu hetken vasta terveenä niin jo taas on räkätautia päällä.. Pelottaa jo että jos tästä on jotain haittaa vauvalle kun äiti on vaan kipeenä. Kunpa nyt helpottais vähitellen ja sais nauttia raskaudesta ja käydä jumpassa yms, kun ei kipeenä tietenkään voi itteään rasittaa.

Kokemuksesta, flunssaltakin tuntuvasta sairaudesta voi olla haittaa sikiölle ja vaikka buranasta ei olisi mitään haittaa en itse kestäisi sitä epätietoisuutta oliko enemmän haittaa ominpäin otetusta lääkityksestä kuin itse sairaudesta.

Noh, minä en paljon ehtinyt tuosta raskausdesta nauttia. Joko olin flunssassa ja sitten aivan järkyttävät liitoskivut. Sitä monet ihmettelivätkin kun olin niin paljon raskausaikana kipeänä, ja nyt ihmettelevät tervettä vauvaa ;)
Ei siitä vauvalle haittaa ole, siitäkin muistaakseni joskus kuumeessakyselin kun silloin pelotti mitä se voi aiheuttaa. Ei mitään huolta siis vauvan suhteen, kunhan vaan itse saat nyt levättyä niin hyvä.

[QUOTE="xxx";30355581]Kokemuksesta, flunssaltakin tuntuvasta sairaudesta voi olla haittaa sikiölle ja vaikka buranasta ei olisi mitään haittaa en itse kestäisi sitä epätietoisuutta oliko enemmän haittaa ominpäin otetusta lääkityksestä kuin itse sairaudesta.[/QUOTE]

Niin siis flunssa ei tee sikiölle mitään haittaa, joku muu tauti jossa flunssan oireet on tietenkin asia erikseen :/
Oletan että ap tietää sairastavansa flunssaa.
MUTTA, silti hyvin epätodennäköistä että tuosta on haittaa

[QUOTE="koi";30355583]Niin siis flunssa ei tee sikiölle mitään haittaa, joku muu tauti jossa flunssan oireet on tietenkin asia erikseen :/
Oletan että ap tietää sairastavansa flunssaa.
MUTTA, silti hyvin epätodennäköistä että tuosta on haittaa[/QUOTE]

Niin siis en tiedä sairastaneeni kuin flunssan raskausaikana ja tulehdus on todennäköisin syy joka lapselle on aiheuttanut haitan.

[QUOTE="xxx";30355584]Niin siis en tiedä sairastaneeni kuin flunssan raskausaikana ja tulehdus on todennäköisin syy joka lapselle on aiheuttanut haitan.[/QUOTE]

No se tulehdus on todennäköisesti ollut joku keuhkoputkentulehdus jota voi hyvinkin sairastaa "tajuamattaan" Tietenkin on mahdollisia nämä sikaflunssat yms.

Eräs sukulaiseni sairasti sikaflunssan tietämättään, tuli aikamoisena yllätyksenä testien jälkeen kun tauti oli jo laantumassa. Luuli olevansa vaan flunssassa kun oli (onneksi) niin lievänä sika hänelle tullut.

Turha meidän on tässä ap:tä yötävasten pelotella enempää... toivotaan että saat jonkun nyt kiinni synnäriltä.

Mutta eihän se lääkärinkään sana mitään takaa lääkeen vaikutuksista. Sinuna hakisin panadolia jostain (siis mieheni hakisi)

No meillä oli kaikki apteekit kiinni niin mistä sitä panadolia hakee. Ei mistään. Ei vastannu eilen kukaan synnäriltä, menin maate ilman lääkkeitä. Kuume nousi ja laski yön aikana mutta tänään on jo hitusen parempi olo. Pitää lähteä apteekkiin päivän päälle hakemaan sopivia troppeja, ovat loppuneet kaikki edellisen lenssun aikana..

Ja joo ei sentään räkätautia, mutta flunssaahan KAIKKI sanoo räkätaudiksi, kun pää on täynnä räkää..;)

Mä loukkasin kinttuni rv 20 paikkeilla ja lekuri määräsi buranaa. Sano että siinä kohtaa voi ottaa jos pakko. En ottanu kun pärjäsin panadolillakin. Mutta että keskikolmanneksella syystä voi ottaa ibuprofeiinia.

Juu syystä, jos on kunnon syy. Paketissa lukee että voi ottaa jos VÄLTTÄMÄTÖNTÄ hoidon kannalta. Mieluummin ottaisin panadolia. Sitä vaan ei ollut kaapissa.. Ei hirveästi tekisi mieli ottaa lääkkeitä raskausaikana mutta joskus on pakko. Esim. tuohon kuumeeseen olis hyvä olla jotain varalla kun on muuten niin hirveä olo.

Yhteistyössä