APUA allergiset kanssasisaret!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Oletteko saaneet lääkäriltä lupaa käyttää imetysaikana mitään allergialääkettä? Mulla on ympärivuotinen alleginen nuha, johon olen syönyt Heinixiä, auttaa hyvin. Raskausajaksi oireet hävis mutta kk synnytyksen jälkeen allergia on taas täällä. Jos en voi ottaa allergialääkettä, minulle tulee parissa päivässä astmaattista hengenahdistusta. Pitääkö mun nyt imettäessä altistaa itseni "oikealle" astmalle ja jättää lääkkeet ottamatta vai lopetanko imetyksen vai mitä mä teen??? Jälkitarkastuksessa oli sellainen nuori tyttö lääkärinä ja se ei osannut oikein sanoa kuin että saa ottaa Heinixin vain jos on välttämätöntä. Oon tässä viikon tapellut tän kanssa nenäsuihkeen ja avaavan astmalääkkeen avulla, mut oon silti joutunut jo kolmannen kerran ottamaan Heinixin kun en muuten pysty hengittämään ja nenä vuotaa koko ajan ja oon niin kiukkunen kaikille kun on niin paha olla fyysisesti. :'( Mitä mä teen? Imetystä äidin pahasta olosta huolimatta? :ashamed:

kannattaa soittaa maanantaina heti lääkärille ja kertoa noista astmaoireista ja allergian päälle tulosta.. luulis että jotain lääkkeitä on olemasa joita voi käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
kyllä mä sain zyrticiä syödä vaikka imetin...
lääkärin määrämänä tosin...

Käytitkö ihan päivittäin sitä imettäessäsi? Mulle se nuori lääkäri tosiaan nettiä selailtuaan totesi, että voin käyttä "jos ei muuten pärjää".. mutta toi oli niin epämääräinen vastaus että jäi askarruttamaan, pitänee kysyä aikaa toiselle lääkärille. Zyrtecissäkinhän on muistaakseni setiriziini vaikuttava aine?

Mä sain luvan käyttää Flixonasesumutetta ja tarpeen vaatiessa ottaa Zyrtecin.

Turvalliseksi sitä ei tosin kukaan voi vannoa, mutta neljässä raskaudessa ja kolmessa imetyksessä olen jo ongelmitta käyttänyt.

Mulla on kanssa riesana siitepöly ja pöly allergiat ja juttelin tästä asiasta just n. kuukausi sitten lääkärin kanssa, kun epäiltiin, että oisin raskaana. Kuukausi sitten oli vielä nuo heinäsiitepölyt pahassa vaiheessa ja minä täysin lääkkeiden varassa.

Lääkäri sitten tarkisti varulta mun lääkityksen (sopiiko raskauden ja imetyksen aikaiseen käyttöön) ja tulos oli, että periaatteessa ei suositella, koska ei ole riittävää näyttöä siitä, MUTTA lääkärin sanoi, että voin lääkitystäni kyllä jatkaa vaikka raskaaksi tulisin, koska se, että en sitä ottais olisi paljon haitallisempaa kuin se, että otan.

Eli sunkin kantsii soittaa lääkärille ja kysyä, mikä sun lääkityksen tilanne on. Aina ei ole parempi vaihtoehto jättää äitiä ilman lääkitystä.

Kävin keväällä allergiaan ja astmaan erikoistuneella yksityislääkärillä ja kysyin tätä samaa asiaa. Sanoi että ikävä kyllä hyvin monet lääkärit antavat edelleen väärää informaatiota siitä, mitä allergialääkkeitä voi raskauden aikana käyttää. Kaikki yleisimmät allergialääkkeet, Zyrtec, Heinix, Alzyr ym ovat ainakin ihan turvallisia. Flixonase tietysti myös. Asiasta oli oikein mustaa valkoisella lääkärien omasta koulutusaineistosta, ei siis mitään hatusta heitettyä tietoa. Astma ja allergialääkkeiden käyttäminen raskauden aikana on paljon turvallisempaa kuin hoitamaton astma/allergia.

Yhteistyössä