apua 3-vuotiaan kuivaksi opetteluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rinkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rinkeli

Vieras
Meidän lapsi on 3 vuotta ja vielä vaipoissa. (poika) Ei suostu potalle
kuin hoidossa ja esim. mökillä. Kotona on totaalinen pottalakko.
Kaikki pitää tehdä vaippaan. On yritetty lahjontaa kiristystä jne.
En enää tiedä mitä teen..... ulkopuolelta tulee painostusta kuten äitini.
Pitääkö lapsi viedä lääkäriin/kallonkutistajalle vai soitanko neuvolaan.
Olen todella epätoivoinen

Mä ottaisin vaipat pois kokonaan, ja jokaisen pissa/kakkavahingon jälkeen taluttaisin lapsen potalle istumaan (pottakammoa tuskin on jos hoidossa ja mökillä pottailee) todeten että "pissat ja kakat tehdään pottaan". Sen kummemmin asiasta keskustelematta, sen kummemmin maanittelematta tai lahjomatta.

Ja kun ne vaipat on kerran lähteneet, niin niitä ei enää takaisin laiteta (paitsi yöksi).

meillä esikoinen (poika) ei ikinä käynyt potalla,alkoi suoraan käymään pytyllä ja siinä 3v. tietämissä :whistle:
vaippa oli lopussa vain kakkaamista varten kunnes mulla paloi päreet ja en laittanut sitä vaippaa enää.passitin sen pytylle kakalle ja huusin oven takaa ohjeita et kui kakataan ja tulihan se sieltä :D ja voi sitä riemua kun me yhdessä tuuletettiin ja katottiin tulosta :laugh:
ja sen jälkeen poika kävi säännöllisesti pytyllä.

3-vuotiaat ymmärtää tosi paljon, joten selitä sille, että tän vaippapaketin jälkeen ei osteta enää vaippoja, vaan pitää mennä potalle. Sitten vaan vaihdat niitä märkiä pöksyjä tai annat juosta ilman. Kesällä kannattaa jättää vaipat pois. Itse tekisin kylmästi vaan, vaipat pois.

Meillä kuopus, poika, täytti juhannuksena 3v ja vaipoissa täysin vielä viime viikkon asti. Ei vaan ole suostunut tekeen pottaan kuin hyvin, hyvin satunnaisesti. Sit me vaan päätettiin, että nyt vaippa pois. Nyt on ollu 2 päivää täysin päiväkuiva (myös päiväunien ajan ) , yöksi saa vielä vaipan =)

Mäkin ajattelin, että saas nähdä, mikä pyykkiurakka tästäkin tulee, mutta kertaakaan ei housut oo kastunu kokonaan. Pikku tippa saattaa tulla housuun, mutta ehtii jo potalle, kun tuntee, että pissa tulee.

Tsemppiä teillekin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
3-vuotiaat ymmärtää tosi paljon, joten selitä sille, että tän vaippapaketin jälkeen ei osteta enää vaippoja, vaan pitää mennä potalle. Sitten vaan vaihdat niitä märkiä pöksyjä tai annat juosta ilman. Kesällä kannattaa jättää vaipat pois. Itse tekisin kylmästi vaan, vaipat pois.

mattojakin kannattaa ottaa pois varmuuden vuoksi.

Mä antaisin juosta ilman vaippoja + ilman housuja ja aina ku tulee vahinko niin yhdessä siivoomaan...

Sit vois myös tehdä niin, että sanoo, että tää on viimenen vaippapaketti, ja antaa lapsen itse päättää milloin laitetaan vaippa ja milloin käy potalla/pytyllä. Että ok, jos nyt aamupäivällä on vaippa, niin ehkä iltapäivän vaippa voidaan säästää huomiselle, että jos olet iltapäivän vaikka ilman... Tai jotain siihen tyyliin. Riippuu paljon lapsen kehitystasosta jos tuommonen onnistuu. Tiedän yhden 5-vuotiaan joka oppi tuollein (LS-tapaus, vanhemmat eivät olleet opettaneet ollenkaan, sijaisperhe sitten keksi tuollasen niksin)

Alkuperäinen kirjoittaja rinkeli:
ongelma on että poika ei vielä puhu juuri ja ei osaa ilmoittaa milloin pissa tulee.

Puheen kehityksen viivästyminen voi tosiaan viivästyttää myös kuivaksioppimista (omalla pojallakin oli viivästynyt puheenkehitys) mutta me aloitimme pottailun siitä huolimatta.

Pissaamiseen ja kakkaamiseen liittyvät viittomat oli myös käytössä jo 2 v ikäisestä alkaen.

ongelma on että poika ei vielä puhu juuri ja ei osaa ilmoittaa milloin pissa tulee.

Opeta joku käsimerkki, vaikkapa vatsan tai pään taputus. Aina kun tulee pissa tai puhut pissasta niin taputat vatsaa. Tai jotain siihen suuntaan!

? Onko jotain häikkää kehityksessä... sehän voi viivästyttää kuivaksi oppimistakin.

Silti mä kehottasin kokeileen kotonakin vaipatta, jos kerta muuallakin pottailu onnistuu. Osaahan hän siis jotenki hätänsä ilmoittaa. Ja jos ei osaa, niin säännöllisesti vaan potalle kokeileen kotonakin.

Potta sinne missä poika on. Mites se tehtiin viittomalla... Olikohan se näpäytetään etusormella ja keskisormella leukaa, tai jotain. No mikä tahansa se on, sellainen merkki on helppo opetella. Jos ei niin sitten opettelet lukemaan lapsesi elekieltä muuten. Tiedät varmaan millon hänellä on jano tai nälkä? Sama vessahädässäkin. Ei se ihme tapahdu ennen kuin otat ne vaipat pois ja kokeilet vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Puheen kehityksen viivästyminen voi tosiaan viivästyttää myös kuivaksioppimista (omalla pojallakin oli viivästynyt puheenkehitys) mutta me aloitimme pottailun siitä huolimatta.

Pissaamiseen ja kakkaamiseen liittyvät viittomat oli myös käytössä jo 2 v ikäisestä alkaen.

meillä myös pojalla puheen - ja kielen kehityksen viivästymä

Yhteistyössä