Apua 1v päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voi järkytys kun täällä pitää ihmisten ihan täyspäisille ihmisille alkaa antaa tuollaisia "isä kotiin" "aloita koulu jouluna" tyylisiä ohjeita!!!! kysyttiinkö tässäkään niitä. eiköhän tämäkin perhe ole asiat miettinyt ja tekee niin kun nyt tässä tilanteessa on pakko. aina on myös tuo onnelliseksi tekevä KERHO vastaus joka kysymykseen.

mutta ap, unohda nuo höpinät, vie lapset hoitoon ja katso miten sujuu. lisää päiviä jos tuntuu etteivät sopeudu, opiskele rauhassa kotona silloin. jos muutama päivä sujuu, ok. ja aloittakaa hoito jo ennen kun koulusi alkaa, saatte rauhassa harjoitella :) hyvin olet lastesi asiat miettinyt ja hyvä äiti olet vaikka opiskelet :)

meillä 1v5kk lapsi ja tuo takertumisvaihe oli tässä loppu kesästä. en muista kauanko kesti, ei kyllä ihan noin voimakas ollut. mutta lopetti omat hommat ja roikkui lahkeessa ja itki perään jne meillä oli kyllä korvatulehduskin. mutta minusta se ei kokonaan korvista johtunut, oli tuota takertumista. nuo yöt kyllä olisi minulle heti merkki käydä näyttämässä korvat. mutta voimia takertumiseen ja hoidon aloitukseen ja opiskeluun!!

[QUOTE="a p";30286589]Ei, isä on esimies asemassa, ja ei pysty olla arkena ottaa vapaata. [/QUOTE]

Esimiesasema ei normaalisti ole mikään este perhevapaille. Tietenkin tässä tapauksessa vaatisi työnantajalta myötämielisyyttä, koska ilmoitus tulee virallisessa mielessä liian myöhään eikä peruskaava (lyhennetyt työpäivät) sovi. Mutta kannattaisi sitä minusta kysyä ja katsoa, miten työnantaja ehdotukseen suhtautuu. Tekisi isäsuhteellekin ihan hyvää, jos mies voisi välillä hoitaa lapsia. Mies voi kuitenkin puhelimitse vastata, jos alaisille tulee vapaapäivien aikana jotain akuutteja kysymyksiä. Todennäköisesti taloudellisestikin tämä ratkaisu olisi teille parempi, koska saisitte edelleen kotihoidontuen ja säästäisitte päivähoitomaksut, ne varmasti kompensoi miehen alentuvan palkan.

Sitä paitsi sinähän kirjoitit, että mies voi olla pois töistä jos lapset sairastavat. Miksi ei sitten suunnitellusti muutamaa päivää kuukaudessa?

Jos on mahdollista, niin hoitaja kotona olisi nyt paras vaihtoehto. Kun hoidontarvekin on noin vähäistä.
Säilyisi ainakin ympäristö tuttuna :)

2,5vuotias ei vielä leikkikaveria kaipaa. Eikä todellakaan tarvitse se pienempikään!

Ap hei, minusta osa näistä vastauksista on vähän outoja!? Kyllä se 1-vuotias pärjää siellä päiväkodissa ne muutamat päivät :) kyllä moni laittaa niin pienen ihan 5 päivää viikossakin hoitoon, ja hengissä nekin lapset on. Sylittele, halaa, kannusta ja lue vaikka jotain kirjaa jossa mennään päiväkotiin. Kyllä elämä kantaa :)

Esimiesasema ei normaalisti ole mikään este perhevapaille. Tietenkin tässä tapauksessa vaatisi työnantajalta myötämielisyyttä, koska ilmoitus tulee virallisessa mielessä liian myöhään eikä peruskaava (lyhennetyt työpäivät) sovi. Mutta kannattaisi sitä minusta kysyä ja katsoa, miten työnantaja ehdotukseen suhtautuu. Tekisi isäsuhteellekin ihan hyvää, jos mies voisi välillä hoitaa lapsia. Mies voi kuitenkin puhelimitse vastata, jos alaisille tulee vapaapäivien aikana jotain akuutteja kysymyksiä. Todennäköisesti taloudellisestikin tämä ratkaisu olisi teille parempi, koska saisitte edelleen kotihoidontuen ja säästäisitte päivähoitomaksut, ne varmasti kompensoi miehen alentuvan palkan.

Sitä paitsi sinähän kirjoitit, että mies voi olla pois töistä jos lapset sairastavat. Miksi ei sitten suunnitellusti muutamaa päivää kuukaudessa?

Isä on hoitanut lapsia paljon, on läsnä kun ei ole töitä ja jäisi mielellään kotiin. Mutta se ei ole vaihtoehto. Aloittanut uudessä työssä, tehnyt paljon muutoksia aikatauluihin että voisi auttaa kotona paljon, sumplii ja tekee viikonloppuna rästitöitä. Ei sitä jaksa kauaa. Nyt tekee ma-pe ja viikonloput vapaat, eli on kotona hoitamassa lapsia mun kanssa. Ei voi ottaa pienempää lastia, jos haluaa vielä yletä, mikä on mahdollista tässä vuoden-kahden aikana.

Taloudellisesti parempi on että mies on töissä, mä koulussa pari kertaa kuukaudessa, ja lapset käy välillä hoidossa. En mä löydä edes helpolla sellaista työntekijää joka voi muuttuvasti tehdä töitä pari kertaa kuussa.... MLL hoitajaa ei aina ole saatavilla, ja haluan että lapsilla on edes jotain käsitystä kuka niitä hoitaa.

Ja se on ihan puppua, että 2,5v ei vois kaivata kaveria. Ainakin omani on kaivannut todella selvästi.. jäi juuri tuossa iässä hoidosta kotiin ja ahkerasti on puistokatu ja sovittu treffeille että saa sitä kaipaamaan leikkiseuraa. Nyt jo kohta 3 ja kahdesti viikossa kerhossa ja on meille hyvä ratkaisu.

[QUOTE="mariska";30286724]Ja se on ihan puppua, että 2,5v ei vois kaivata kaveria. Ainakin omani on kaivannut todella selvästi.. jäi juuri tuossa iässä hoidosta kotiin ja ahkerasti on puistokatu ja sovittu treffeille että saa sitä kaipaamaan leikkiseuraa. Nyt jo kohta 3 ja kahdesti viikossa kerhossa ja on meille hyvä ratkaisu.[/QUOTE]

Tuon on ainakin tosi onnellinen jos puistossa näkyy joku samanikäinen.. Meillä ei ole ketään lapsiperhetuttuja, ja pihassa ei ole ketään muita lapsia.. Ainoastaan minä ja mies, ja pikkusisko kavereina. Toki se riittää. mä en sitä kiistä, mutta oishan se kiva jos jotain samanikäistä seuraa edes joskus olisi.

[QUOTE="a p";30286687]Ikinä, ei ikinä ole hyvä! Mä toimin PPH:na ja tarkoitus oli olla pitkään kotona, ettei välttämättä pk:seen tartte ikinä mennä lasten. Tai että kotiin hoitaja, ja siitä sain kuulla ihan hirveästi valitusta, aivan järkyttävästi.

Nyt mä itken täällä, kun en tiedä mikä on hyvä. Mä luulin että oon ollut hyvä äiti, etten ole hoitoon ikinä lapsia laittanut, opiskellut kotona ja ollut lähellä. Nyt kun tartten apua pari kertaa viikossa, on se huono. jos mä palkkaan kotiin hoitajan, saan kuulla siitäkin paskaa "lapsilla ei ole leikkitovereita". Päiväkoti on paha, kotihoito on paha, hoitaja on paha.. Mä en pysty tehä mitään oikein! Mä en tiedä mitä tehdä. Mulla ei ole KETÄÄN auttamassa. Ainoastaan mies, jolla on tärkeä työ. Mä en pysty kohta tähän hemmetin äitiyteen enää. MÄ EN JAKSA TÄTÄ ARVOSTELUA!![/QUOTE]

Se on tietysti totta, että aina joku arvostelee. Täytyy vaan uskoa omiin ratkaisuihinsa ja niihin tietysti vaikuttaa myös perheen kokonaistilanne ja pidemmän aikavälin hyvinvointi. Aina nämä muut asia huomioiden ei voi tai edes kannata tehdä sitä ratkaisua, joka olisi juuri sillä hetkellä kaikkein ihanteellisin lapsille. Vaikka lasten etu olisi tärkein, ei muidenkaan perheenjäsenten tavoitteet tai toiveet ole merkityksettömiä. Sitä paitsi pidemmällä tähtäimellä voi olla myös lasten etu, että äiti palaa opiskeluihin/työelämään kohtuullisessa ajassa.

Isä on yhtä lailla vastuussa lapsista, harmi että kaikki syytökset kohdistetaan äiteihin, silloinkin kun äiti on ollut vuosia kotona eikä isä kuukauttakaan. Isillä on tärkeät työt ja ylennykset usein juuri siksi, ettei heidän uransa kärsi perheenperustamisesta. Jos perhevapaat jaettaisiin, pienten lasten äiditkin pääsisivät urallaan eteenpäin. Koulutustasossa nuoret naiset jo ohittaa miehet, mutta urakehitykseen repeää samallakin koulutuksella iso ero juuri siinä vaiheessa, kun useimmat perheen perustaa. Perhevapaat ei olisi este urakehitykselle, jos työnantajat oppisivat, että niitä pitää liki kaikki, niin miehet kuin naisetkin.

Mutta kun täällä kyselet neuvoa kertoen vain lapsen tilanteesta, useimmat vastaa tietenkin juuri siltä kannalta, mikä olisi lapselle paras ratkaisu. Perheen kokonaistilannetta kun ei ainakaan aloituksesta pysty päättelemään. Eikä tuolle eroahdistukselle tosiaan pysty mitään tekemään, se helpottuu vaan ajan kanssa.

Meillä painitaan saman ongelman kanssa ja yritetään kovasti etsiä ratkaisuja ettei lapsia tarvitse viedä hoitoon ennen 2v ikää, opiskeluja en laita hyllylle. Sormet ristissä odotan tässä kun saan kohta uutisia että onnistuuko meille erään hoitajan saaminen kotiin. Kyse kun on vaan muutamasta päivästä kuukaudessa. Päiväkoti ei ole kyllä paras paikka 1v:lle, mutta kyllä ne lapset sinnekin sopeutuu. Ja kyllä meillä tuo 1v11kk on jo pitkään kaivannut kavereita ja tykännyt kun on niitä saanut leikkipuistosta jne.

Mutta ap, ole vaan lapsellesi tosi paljon läsnä aina kun voit, muuhun et pysty. Silläkin luot jo turvallisuuden tunnetta lapsellesi, mikä kantaa sitten kodin seinien ulkopuolellekin. Ei sitä tiedä vaikka tuo super arkuusjakso loppuisi teillä lyhyeen.

4 pv/kk on tosi lyhyt aika lapsille olla hoidossa. Älä tunne siitä huonoa omaatuntoa.

No ei se nyt töistä voi olla poissa joka viikko 2 kertaa. :o Ei se vain toimi niin, että yhtäkkiä ottaa vähemmän töitä. Totta kai se voi olla poissa, jos lapsi on kipeänä, ja mulla on tärkeä koulupäivä, mutta suunnitellusti 2 kertaa viikossa.. Mä en tiedä missä te olette töissä, mutta ei tuo niin voi suunnitella. Poikkeukset: eri asia.

Voit helpottaa pk aloittamista pitkällä ja asteittaisella tutustumisella ja harjoittelulla. Sovi ajoissa pk:n kanssa tästä, niin sitten paikka ja ihmiset ovat jo tuttuja kun ns. oikea hoidon tarve alkaa. Lapset ovat yksilöllisiä tässä sopeutumisessa! Jollekin riittää pari päivää, toiset tarvitsevat pari kolme viikkoa. Itse aikoinaan kävin kk:n ajan ppt:n pihalla lähes päivittäin ja hoidon aloitus 1v3kk sujui hyvin :) Tsemppiä! PS. Päiväkotipäivien jälkeen sitten taas paljon syliä ja yhdessäoloa kotona, varsinkin alkuun hyvä välttää menoja iltaisin.

Yhteistyössä