apua 16-vuotiaalle !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyttö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyttö"

Vieras
Moikka !

oon pari iltaa lukenut kaikkea raskausasioita täältä, ja porukka vaikutttaa tosi mukavalta niin ajattelin, että jos kirjotan tänne, ehkä mua ei tuomita... . jooko ? :- )

Eli, täytän tänä vuonna 17. Olen käyttänyt YAZ- pillereitä noin vuoden.Ja seurustellut kohta puolisen vuotta. Aluksi otin pillerit menkkakipuja lievittämään, mutta nyt on alkanut pelottaa, kun luotin poikaystäväni kanssa pillereiden tehoon.
Mitä jos olen raskaana ? en ole kertaakaan unohtanut ottaa pilleriä, mutta pillerin otto aika aina vaihtelee, kun välillä unohdan ottaa tiettyyn aikaan. Joko mä olen vainoharhanen tai jotain, mutta välillä tuntuu jännästi alavatsassa. ei mitenkään suuresti mut semmonen pieni kipu, muistuttaen menkkakipua. Ja menkkojen alkuun olisi vielä pari viikkoa, joten en usko että se voisi olla sitä. Sitten en tiedä olenko tästäkin vainoharhanen että käyn usein pissillä. en kuitenkaan öisin tai mitään, mutta hetki sitten mietin onko mulla sokeritauti kun kävin usein. Mutta ei kuitenkaan muita oireita siihen ollut. Ja nyt tämä sekunnisti tuntuva menkkamainen kipu on pistänyt epäilyttää. Äsken painelin vähän alavatsaa ja sekin tuntui vähän omituiselle. Rinnat ovat vähän arat, samanlaiset kuin sillon kun menkat ovat tulossa.

Olenko vain vainoharhanen ? vai pitäisikö ostaa testi.. Huono puoli on se, että olen ujo, en uskalla kertoa äitille, en tavallaan kehtaa ostaa testiä jos joku esim. tunnistaa minut tai sen takia koska olen kuitenkin vasta 16-vuotias..

MITÄ TEEN ?

Osta testi. Jos et uskalla tehdä sitä, niin toivo hartaasti ettet ole raskaana, jos olet niin sitten kannat vastuusi ja jos et ole raskaana niin lopetat seksin harrastamisen kunnes olet aikuistunut sen verran että uskallat herranjumala edes yhden testin ostaa.

Osta testi. Jos et uskalla tehdä sitä, niin toivo hartaasti ettet ole raskaana, jos olet niin sitten kannat vastuusi ja jos et ole raskaana niin lopetat seksin harrastamisen kunnes olet aikuistunut sen verran että uskallat herranjumala edes yhden testin ostaa.

Juu ja toinen aikuinen siinä ilmeisesti neuvoo... Haloo, vielä kaksi viikkoa menkkojen alkuun.... Eli vastahan kierto puolivälissä joten eihän mitkään testit näytä vielä mitään jos ei ole raskaanakaan.... Peesaan vastausta: jatka elämääsi ja lopea turhien murehtiminen!

Sinulla on varmaankin ovulaatio., jos menkkoihin on nyt pari viikkoa, on juurikin ovulaation aika. Ole rauhassa. Jos menkkoja ei normaaliajalla kuulu, tee testi, mutta luultavasti et ole raskaana.

Testin voi ostaa myös nettiapteekista tai muusta verkkokaupasta. Nettiapteekista saat varmasti luotettavan ja edullisen testin, kuten apteekin oman. Voit myös käydä terkkarin juttusilla asiasi kanssa. Onhan se oikeastaan niin, ettei pitäsi harrastaa seksiä jos ei ole rohkeutta ostaa raskaustestiä (tai kortsuja tai kuukautissuojia), mutta turha sitä on nyt murehtia. Tärkeintä on saada sinulle selvyys tilanteeseen ja mielenrauha. Jos päädyt tuohon nettiapteekkiin, niin saat testin postissa neutraalissa kuoressa ja voit testata rauhassa kotona tai vaikka kaverin luona. Kannattaa käyttää aamupissaa. Toinen hyvä vaihtoehto on se terkkariin turvautuminen. Hänellä on vaitiolovelvollisuus. Toivottavasti selviät säikähdyksellä eli pillerit ovat toimineet.

Lohdutuksen sanana vielä se, että ovulaatio-oireet saattavat joskus / joillakin muistuttaa paljolti raskausoireita. Myös mielikuvitus tekee kepposia. Mielestäni raskaus ei ole todennäköinen, mutta asia on tietenkin syytä tarkistaa. Kaikkea hyvää sinulle! :hug:

Mitä noloa ostaa testi, aika harva 16vuotias ei harrasta seksiä. Täysin normaali ikä seksin harrastamiseen ja itsekin pari testiä sillon ostin VAIKKA fiksuna käytinkin ehkäsyä. :) Järkevää varmistaa, koska mikään ehkäsy ei ole 100% :)

Juu ja toinen aikuinen siinä ilmeisesti neuvoo... Haloo, vielä kaksi viikkoa menkkojen alkuun.... Eli vastahan kierto puolivälissä joten eihän mitkään testit näytä vielä mitään jos ei ole raskaanakaan.... Peesaan vastausta: jatka elämääsi ja lopea turhien murehtiminen!

Anteeks etten oo mikään ovulaatio-kierto-menkkafriikki kun ei ole tarvinnut sellaisia miettiä ikinä, onneks :D Tältä palstalta olen silti oppinut ettei kaikki usko faktaa vaan haluavat tehdä ihan sen testin vaikkapa mielenrauhansa takia.

Huvittaa vaan nämä ihmisten siunailut kuinka ovulaation tuntee selvästi ja käytössä on yhdistelmäpillerit:) Kun siis silloin ei ovuloida! Tuo on vain yksi vaikutus joka suojaa raskaudelta, joten pelkoa ei raskaudesta ei ole jos pillerit ottaa sinä vuorokautena kuin pitikin.

Sulla voi olla myös pissatulehdus, jos tuntuu että pitää käydä useammin ja on vähänkään kipua. Jos alkaa tulla verta pissaan tai itse virtsaaminen kirvellä, mee käymään lääkärissä niin saat antibiootit. Tai vaikka klamydia, jos huonosti sattuu. Tuskin oot raskaana, ja jos ootkin niin jos menkat tulee ajallaan, ei mitään hätää, tee testi vasta jos myöhästyvät.

Pillerit nyt muutenkin aiheuttaa kaikenlaisia tulehdusmaisia oireita... En usko, että oot raskaana, mut klamydia on ihan mahdollinen. Siitä kannattais olla ennemmin huolissaan, koska jos se jää sisään kytemään oireettomanakin, niin se aiheuttaa lapsettomuutta.

tota en usko että olet raskaana. mutta jos kipua on alavatsalla, kannattaa olla omaan terveyskeskukseen yhteydessä, pyytää klamydia ja virtsanäyte testi(tietysti voi samalla pyytää raskaustestin), nimittäin minäkin olen enemmän sitä mieltä että kyse on muusta kuin raskaudesta.

hienoa että osaat/tajuat ajatella asioita,useammat 16v vaan tekee. :)

Ota rauhallisesti ja odottele niitä menkkoja, jos niitä ei kuulu, niin ostat testin ja pissaat tikkuun. Tai ostat testin, vaikka menkat alkaiskin, saatpahan mielenrauhan.

Ja jos kehtaat seksiä harrastaa, niin kyllä se on kehdattava testikin ostaa.

Koulun terveydenhoitajalla on vaitiolovelvollisuus. Mene hänen juttusilleen, kerro huolesi niin raskaus- kuin sokeritautiepäilystäsi.
Osta raskaustesti, apteekissa myös vaitiolovelvollisuus tai hae testi "kauimmaisesta" apteekista.
Voit myös varata ajan terveyskeskukseen ja huom! Sinun EI tarvitse vastaanottovirkailijalle kertoa miksi tilaat ajan! Jos kysyy sano, että kerrot asiasi lääkärille.

Kiitos kaikille vastauksista !
Vähän helpottaa kun moni sanoo että ei usko sitä sen olevan, ajattelin että ehkäpä odotan nyt menkkoihin ja sitten teen testiä jos niitä ei näy. :)
Mulle on nyt papa-aikakin varattu, joten tuolloin voin puhua sille lääkärille näistä kaikista asioista. Mun lääkäri on kuitenkin aina llut sama ja todella kiltti niin sile on helppo puhua. :D

Mutta kiiitti vielä, mulle kun ei oo kaikki asiat niin selviä... ovulaatioajat sun muut

Yhteistyössä