Apteekista kalkkilisää ilman reseptiä?

Tietääkö joku saako apteekista sopivaa lisäkalkkia 1v:lle jolla on maitoallergia? YO-apteekin kalkkipussukat alkaa loppua ja reseptillä ei saa lisää ellei sitä uusi ja mietin saisko ilman reseptiä joko noita YO-Apteekin kalsiumkardonaattipussukoita tai jotain pureskelutabletteja vaikka?

Mitä tahansa kalkkitabletia voi antaa kunhan tarkastaa että myös apuaineet ovat lapselle sopivia ts. ei epäsopivia makuaineita, makeutusaineita jne. Jos on vaan maitoallergia, aika paljon on vaihtoehtoja. Kalkkitabletit voi myös murskata ja sillai niistä tulee sit jauhetta. Kalsiumkarbonaattia voi ostaa myös kilotavarana kunhan vaan jotenkin sitten selvittää, paljonko lapsen tulee jauhetta ottaa. YO:n kalkkipusssukoitakin voi kai saada ilman reseptiä, en ole varma... :ashamed:

Meillä maitoallergikko syö Calcichewtä (purutabletti). Kädessä murskaan neljään osaan ja neiti itse näppärästi laittaa yksi kerrallaan suuhun ja syö ihan tyytyväisenä.

Kyselin äskettäin lekurilta tuosta YO-apt. kalkista ja hän sanoi, että Calcichew ajaa saman asian ja on vähän edullisempi.

Jos jotain tuotetta ei voi suositella, niin sellainen MiniSun-merkkinen valmiste. Jauhe on pakattu sellaisiin yksittäisiin paperisiin pitkänomaisiin pusseihin. Vaahtoaa kauheasti eli jos sekoittaa ruoan joukkoon niin, ruoka muuttuu sellaiseksi mössöksi ja jos kaataa suoraan lapsen suuhun (vaikka pienissäkin erissä) vaahtoaa niin, että lapsikin sitä vähän "pelästyy" eikä tule nielemisestä mitään. Lisäksi tuossa valmisteessa on D-vitamiinia, joten sitten pitäisi kait katsoa minkä verran antaa esim. Jekovitia.

Meidän moniallergikolla on käytössä luontaistuotekaupasta saatavaa Calcia Sitraatti. Meille kun ei mitkään Calcichewt sopineet. Siinä on jotakin ihme makuaineita mitkä ei meidän pojalle muutenkaan käy. Tuossa Calciassa ei ole mitään ylimääräistä ja sen pitäisi olla tosi hyvin imeytyvä valmiste. Siinä on myöskin d-vitamiinia mutta lääkäri sanoi että sen päälle saa ihan normaalisti ottaa Jekovitia kolme tippaa. Jekovit on muutenkin kaikista huonoimmin imeytävä D-vitamiinivalmiste. Joten pieni tehoste ei tosissaan ole pahasta.

Kiitos vinkeistä! Ostin tänään Calcichewtä ja olis tosiaan pitäny laittaa useampaan osaan se tabletti, kun oli niin iso. Mies käy nyt vielä kysymässä sitä YO-kalkkia, mutta toi Calcia Sitraatti kuulostaa myös hyvälle. Oon meinaa epäilly, ettei pojalle toi kalkki oikein imeydy tai jotain, kun hampaiden puhkeaminen kestää niin julmetun pitkään ja Jekovitiä syö ja D-vitamiinihan vaikuttaa kalkin imeytymiseen. Tänään just ilokseni huomasin, että yksi hammas on puhjennu läpi alhaalle, vaikka ylähampaita oon odotellu ja nyt hampaita taitaakin tulla sitten ropisemalla, viisi kerralla!

En todellakaan tiedä, vaikuttaakom kalkki hampaiden puhkeamiseen. Mulla itellä tullut eka hammas yli 10 kk iässä ja muutkin aika myöhään. Vika maitohammas lähti yläasteella. OLen ollut vauvana ja se jälkeenkin hyvä syömään, korvikevauva kylläkin mutta en usko että d-vitamiinipuutosta on ollut. Tippoja kun oli jo tuolloin. Meillä pojalla kohta 8 kk ei oo ensimmäistäkään enkä vielä ole huolissani.

Kävin tänään kysymässä luontaistuotekaupasta tota Calcia sitraattia ja suosittelivat siellä tällaista kivennäisainejauhetta, kun kyse on pienestä lapsesta. Jauhetta tarttee antaa vain puoli teelusikallista päivässä ja sen voi laittaa ruokaan tai juomaan. Huomenna kokeillaan sitten ekan kerran, luultavasti uppoaa kun ei edes haise oikein miltään.

meillä allergialääkäri suositteli tuota minisunin kalkkilisää, kun 1v ikä tulee täyteen. esikoiselle jotain pitäisi hakea, emuttal esin minisunibn toiset tabletit menee ja on lapselle karkkia aamuisin, eiköhän tuollainen joku muukin tabletti menisi siinä samassa. vaikka tuota calsium+ riisimaitoa juo, niin ei juo enää niin paljoa että se kattaisi kaiken mitä tarvitsee

Yhteistyössä