Apottijärjestelmä/potilaslokitiedot

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Oisko täällä kettään joka käyttää tai tietää muuten apotti järjestelmästä?

Jos joku hoitaja hakee nimellä tietoja esim Matti Meikäläinen jääkö siitä pelkästä hausta merkintä lokitietoihin vai onko hoitajan täytynyt klikata sun nimeä ja tietoja jotta sun lokitietoihin jää siitä jonkinmoinen merkintä?
Jos klikkaat vaikka matti meikäläisen nimeä mitä tietoja siinä etusivulla näkyy ilman, että tarvii mennä pidemmälle?
 
vierailija
Ensisijaisesti terveydenhuollon henkilö saa kajota yksittäiseen potilastietoon vain silloin kun kyseisen potilaan tietoja tarvitaan tai tietoja muokataan. Jokainen käynti jättää "sormenjäljen" kuka tietoja on käynyt käsittelemässä.
 
vierailija
Siis yritän tässä selvittää onko tuttuni voinut katsoa tietojani vahingossa vai onko merkintä minun lokitietoihini voinut mitenkään jäädä jos hakenut toista saman nimistä?
 
vierailija
Siis yritän tässä selvittää onko tuttuni voinut katsoa tietojani vahingossa vai onko merkintä minun lokitietoihini voinut mitenkään jäädä jos hakenut toista saman nimistä?
Henkilötunnuksilla toimitaan pääsääntöisesti. Ota yhteyttä potilasasiamieheen ja pyydä selvittämään ketkä ovat käyneet käsittelemässä tietojasi. Jos ilmenee, että kyseinen henkilö on tietojasi lukenut ilman syytä niin hän on toiminut laittomasti. Hänellä on kuitenkin vaitiolovelvollisuus. Mieti ovatko epäilyksesi realistisia.
 
vierailija
Henkilötunnuksilla toimitaan pääsääntöisesti. Ota yhteyttä potilasasiamieheen ja pyydä selvittämään ketkä ovat käyneet käsittelemässä tietojasi. Jos ilmenee, että kyseinen henkilö on tietojasi lukenut ilman syytä niin hän on toiminut laittomasti. Hänellä on kuitenkin vaitiolovelvollisuus. Mieti ovatko epäilyksesi realistisia.

Mulla on nämä potilaslokitiedot jo itselläni ja siellä tuttuni nimi komeilee. Joten sinällään epäilykseni oli ihan realistiset, mutta nyt vaan mietin onko voinut sattua vahinko hänelle. Mun sukunimi ei kyllä ole yleinen
 
vierailija
Mulla on nämä potilaslokitiedot jo itselläni ja siellä tuttuni nimi komeilee. Joten sinällään epäilykseni oli ihan realistiset, mutta nyt vaan mietin onko voinut sattua vahinko hänelle. Mun sukunimi ei kyllä ole yleinen
Osuuko tietojenkäsittely sellaiselle päivälle, että olet ollut hoidettavana? Jos ei ja mikäli tietojasi ei ole tuolloin esim täydennetty on henkilö toiminut laittomasti.
Pystytkö todistamaan, että tietojasi olisi vuotanut?
 

Yhteistyössä