Apokalyptinen ketju

Mun piti jatkaa tätä ketjua, mut kiireitä oli välissä.

Viime viikolla oli mehevä otsikko jommassakummassa Iltiksessä: "Ensin korona, sitten Ukraina" tms.
Ensin pandemia, sitten sodat.

Jos eräs Ilmestyskirjan tulkinnoista pitää paikkansa, niin oli raamatullinen otsikko.

Ilmestyskirjassa alkaa rytinät...mistä? 6.luvusta. Taivaassa aukaistaan 7 sinettiä.

Mikä on eka sinetti? Valkoisella hevosella ratsastava ratsastaja, jolle annettiin jousi ja seppele, ja joka lähti voittoisana voittamaan.
Oon ajatellu tuota hyvänä tyyppinä, mutta eipä se ehkä olekaan.
Seppele-sana on latinaksi corona. Valkoinen väri voisi viitata lääkärin valkoiseen asuun?

No entä toka?
Punainen heppa, jonka selässä istujalle annettiin miekka, ja valta ottaa rauha pois maasta.
Mikä valtio on tunnettu punaisesta väristä? Venäjä. Venäjä ottaa rauhan pois maailmasta?
********

Siis. Voi olla että tämä on liian pitkälle vietyä spekulaatiota, mutta näillä sineteillä alkaa ne lopun aikojen tapahtumat.
Jeesus myös aloittaa lopun aikojen sanomansa "saatte enste kuulla sanomia sodista, mutta se ei ole loppu".

Siis mä toivoisin että tätä rauhanaikaa jatkuisi vielä montakymmentä vuotta ja mä eläkeläisenä kinastelisin mieheni kanssa kukkapenkin paikasta. Mutta en uskalla luvata sitä.

Tässä se luku.

Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"

2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.

3 Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!"

4 Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.

5 Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka.

6 Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."

7 Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!"

8 Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

9 Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.

10 Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"

11 Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.

12 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi,

13 ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,

14 ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.

15 Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin

16 ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!

17 Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos tuon Ilmestyskirjan sinettirimpsun yhdistää Jeesuksen ennustukseen, niin

-ensin sodat ja rutto/nälänhätä
-sitten uskovien vaino, Pedon valtakunta, ihmisiltä viedään rakkaus pois kokonaan
-lopuks aurinko ja tähdet menee sekaisin ja sit Jeesus tulee ison valoshown kera.

Vitsauksia mä en tuohon vielä oo saanu ympättyä.
 
vierailija
Ilmestyskirjan pedon mukaisia hallitsijoita on 1900-luvulla ollut aika paljon. Ekana tietenkin tulee mieleen vanha kunnon Aatu.

2000-luvulla eniten tämmöisiä väristyksiä itsessä herättänyt Putin ja Trump. Mutta Trump onkin sitten ollut uskovaisten piirien suuressa suosiossa, joka on mielenkiintoista. Toisaalta USA:ssa nuo tv-papeissa on ollut aikamoista porukkaa, joten ei ehkä ihme.

Muita USA:n pressoja en kyllä millään muotoa ole nähnyt sellasina petomaisina... Nixonistakin on niin paljon aikaa eikä hänkään ollut mitään Trumpiin verrattuna.

Itse uskon, että lopunaikojen lähtölaukaus tapahtuu seuraavissa USA:n pressanvaalissa. Sieltä ei tavalliseen tapaan enää selvitä ja siitä lähtee homma vyörymään. Sitten kun USA kaaoksessa saa Putinit sun muut hääräillä rauhassa.

Tietenkin historiassa on noita petoja ja lopun ajoilta tuntuvia aikoja ollut varmaan ennenkin. Varmaan esim. maailmansotien aikaan monessa maassa tuntui, että nyt on lopun ajat.
 
vierailija
Mikä sopiikaan rauhaisaan tapaninpäivään kuin raamatullinen ketju lopunajoista.

En ole halunnut paljoa kommentoida miljoonia maailmanlopun profetioita, koska aika ei ole tuntunut kuitenkaan sellaiselta.
....Porukka oli paniikissa kun vuosituhat vaihtui, että meneekö tietokonet juntturiin vai ei. Joku komeetta Nibiru tai Subaru tuli läheltä maapalloa - no mitä sitte.

Viimeisiin aikoihin kuuluu Raamatun mukaan 2 nyrkkisääntöä:
- ajankohtaa ei tiedä kuin Isä Jumala, edes Jeesus ei tienny ainakaan Israelissa tallustellessaan (tosin Jeesuksen tarkkuus oli "sitä päivää tai hetkeäei tiedä kuin Isä yksin", eli lasketaanko tarkkuus päivinä?) Ja tietääkö Jeesus nyt? Uskoisin että tietää. Älkääkä kysykö miks Isä ei kertonu Pojalleen.
-siinä tapahtuu/on tapahtunut monta asiaa yhtäaikaa: luonto, maailmanrauha, Peto jne. Siihen ei riitä joku 1 asteroidi tai pari hellekesää tai joku tulva.

Älkää pelätkö. Tää maailma ei lopu ainakaan 7 vuoteen. Miksei? Koska se on Pedon valtakunnan kesto, ja sit tulee loppu. Eli koska vielä ei ole antikristus näyttäny lärviänsä maailmalle, niin se 7-vuotiskausi ei oo alkanu.

Mutta erittäin hyvät alkuasetelmat olisi lopun ajoille.

Ja hei, joka päivä saatat saada aivoinfarktin tai jäädä auton alle - enemmän kuin maailmanloppua tulisi olla varuillaan luonnollista kuolemaansa - olenko valmis kohtaamaan Luojani? Kannattaa tehdä Jeesuksen kanssa tilit selviksi.

Jatkuu...
Ja vuotta myöhemmin sanoit, että et olisi uskonut näkeväsi masilmanloppua omana elinikänä..
 
vierailija
Heijastus?
Sitten sitä aikajanaa, mikä on ihan älyttömän vaikea tehtävä. Ilmestyskirja on täynnä kuvakieltä, ja asiaa ei helpota se, että juutalaisessa kerronnassa ei mennä aina lineaarisesti.

Viimeisistä ajoista kertoo siis VT:n Danielin kirja, Jeesus evankeliumeissa ja Ilmestyskirja.
Danielin kirja jää nyt väliin, mutta yritän saada tolkkua Jeesuksen sanoista ja Ilmestyskirjasta.

Jeesukselta kysyttiin asiasta, ja en tiedä, menikö hän lineaarisesti, mutta homma menis niinku näin.
1.) Ensin tulee sodat, nälänhätä ja maanjäristykset (ei mun mielestä näy vielä isommassa mittakaavassa)
2) sit uskovia vainotaan, moni luopuu uskosta ja uskovat kääntyy toisiaan vastaan. Laittomuus yltyy.
3) sit tulee varsinainen eksytys: vale-Jeesuksia ja antikristus vyöryy "valheen kaikella voimalla", eli käyttääkö siihen nykytekniikkaa? Jotkut ovat pohtineet että Jeesuksen toinen tulemus feikattaisiin jollain valo-show:lla ja 3D/hologrammihahmoilla. Eksyttäjät tekevät suuria ihmeitäkin.
4) "hävityksen kauhistus"on pyhässä paikassa, eli todennäköisimmin Antikristus rynnistää johonki temppeliin, pystyttää monumenttinsa sinne ja julistautuu Jumalaksi (tästä on Paavali kertonut). Jerusalemissa?
Uskovat juutalaiset joutuu pakenemaan silloin, ja silloin on pahin vaino mitä koskaan.
5) Sit alkaa taivaalla rytistä: aurinko pimenee ja kuu ei paista, avaruuskin on sekaisin
6) Sitten Jeesus tulee oman valoshown myötä ja homma loppuu siihen.

Ilmestyskirja kertoo tuon sit monimutkaisemmin. Mut laitan Jeesuksen sanat tähän.


3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"

4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.

5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.

6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.

7 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.

8 Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.

9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.

10 Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.

11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.

12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.

13 Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.

14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.

15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-

16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;

17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,

18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.

19 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!

20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.

21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.

22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.

23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.

24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.

26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.

27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.

28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.

29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.

30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.

31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.

33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.

 

Yhteistyössä