Apiaisen pisto korvaan,onko vaarallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Olin äsken lasten kanssa ulkona(n.20 min sitten) ja korvaani lensi ampiainen ja huitaisin sitä pois niin se luultavasti pisti koska korvaa rupesi kuumottamaan ja se meni ihan punaiseksi ja on vieläkin sellainen.Onkohan ampiaisen pisto korvaan vaarallinen?

Ollaan täällä minun vanhempien luona ja täältä isoon sairaalaan on 100km matkaa ja lähin auki oleva terv.keskus on 50km päässä.Olen raskaana rv10.Niin ja minua ei oel muistaakseni ikinä pistänyt ampiaine joten en tiedä olenko allerginen..

ja vielä kysyn että kuinkahan nopeasti allerginen reaktio tällaisessa tapauksessa yleensä tulee?

Oletko jossain uudenmaan alueella, soittaisin silloin terveysneuvontanumeroon 10023 ja kysyisin asiaa. Itse olen allerginen mehiläiselle, luultavasti altistuin kun lapsena sain piston muistaakseni kaulan alueelle.

Hellou!! Soitappas siihen tk:hon joka on lähimpänä. Pistoskohtaa kannattaa viilentää esim. kylmähauteella, jäillä tms. Mutta varo palelluttamasta. Maalaisjärjellä ajatellen se ei raskaana olevalle sen kummempaa saa aikaiseksi kuin ärhäkän ihon paikallisesti. Jos vähänkin tunne, että nielu tai muut hangitystiet turpoaa, heti lääkäriin päin.

Jaksuja!!

Yhteistyössä