Apgar -pisteistä

  • Viestiketjun aloittaja Apila81
  • Ensimmäinen viesti
Apila81
Rupesin tässä miettimään, että mitkä on ns. viralliset apgar -pisteet? Meidän vauveli syntyi imukupin avulla ja pisteet oli heti synnytyksen jälkeen 8, kolmen minsan jälkeen 9 ja kymmenen minsan jälkeen 10...siinä kaikessa tohinassa jäi asia selvittämättä synnärillä. Yleensähän kaikki vaan ilmoittaa yhden luvun...Onko viisaampia?
 
meillä kuopus sai pisteiksi 7/8. tuo 7 siis heti synnyttyä ja toinen lukema tulee käsittääkseni 5 tai 6 minuutin kohdalla. kolmatta lukemaa ei ole meille kyllä ilmoitettu. esikoisen pisteet oli 1/6.

korjatkaa jos olen väärässä mutta tuleeko niitä pisteitä jäntevyydestä, väristä, sydämensykkeestä ja hengityksestä?? Esikoinen nimittäin sai sen yhden ainoan pisteen vain siitä että sydän löi ja kuopuksen kohdalta muistan vain kätilön puheen että hyvä jäntevyys ja hyvä vöri. ei sen jälkeen tullut kummankaan kohdalla tarkemmin puhetta että mistä ne pisteet oikein koostuu.
 
Tuo 10 on mielestäni maksimi minkä voi saada (en tiedä kuinka usein annetaan). Itse olen usein nähnyt virallisissa papereissa vain kahdet pisteet... En sitten tiedä mitkä niistä ovat, jos kolmetkin annetaan. Omani olivat vauvana 9-9.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 13:07 Minna kirjoitti:
Tuo 10 on mielestäni maksimi minkä voi saada (en tiedä kuinka usein annetaan). Itse olen usein nähnyt virallisissa papereissa vain kahdet pisteet... En sitten tiedä mitkä niistä ovat, jos kolmetkin annetaan. Omani olivat vauvana 9-9.

kolmet varmaan annettaan ainakin silloin jos lähtöpisteet on matalat. meilläkin taisi vitonen nousta sitten seiskaan sinne viimeisiin
 
iih
En sitten teidä onko sillä paljonkin eroa missä sairaalssa olet noiden pisteiden suhteen. Eikös kymmenen ole kuitenkin maksimi ja mitä korkeampi lukema sitä parempi. Veljeni sai 4/9 syntyessään ja lapsi oli todella huonossa kunnossa (elvytettiin yms.), mutta kuitenkin sai noinkin hyvät(?) pisteet. Tuo 1 kuulostaa jotenkin todella väheltä siihen verrattuna...
Itse en tosin tiedä varmaan yhtäkään 10 lasta...
 
tällaista

"Vastasyntyneen lapsen tila arvioidaan apgar-pisteillä, joilla voidaan karkeasti sanoa, mikä on vastasyntyneen kunto minuutin, viiden minuutin ja 10-15 minuutin iässä. Pisteitä annetaan ärtyvyydestä, sydämen sykkeestä, hengityksestä, lihasjänteydestä ja väristä. Näistä jokaisesta annetaan 0-2 pistettä. Mikäli lapsi on erittäin hyväkuntoinen, hän saa 10 pistettä jo minuutin iässä, tavallisimmin kuitenkin vasta kymmenen minuutin kuluttua."
http://www.avoin.helsinki.fi/laaketiede/EK1_4.html

Jos saa hyvät pisteet jo minutissa, niin ei niitä välttämättä muuten mitata.. Meillä oli 3/5/8 ja sanottiin että tärkeintä on, että pisteet nousi.
 
pisteistä
Pisteet menee tosiaan tässä järjestyksessä pulssi, hengitys, jäntevyys, ärtyvyys ja väri. Jokaisesta maksimi 2 pistettä. 10 pistettä on harvinaisuus, sillä sen verran vastasyntyneellä yleensä sinertää ääreisosat, tällöin väristä vähennetään 1 piste. Kaikille vastasyntyneille annetaan pisteet 1, 5 ja 10-15 minuutin iässä. Periaatteessa nuo 5 minuutin pisteet ovat tärkeimmät. Minuutin iässä vauva voi olla vielä syntymästään "säikähtänyt", mutta korjaa tilanteen 5 minuutin ikään mennessä. Jos vauva joudutaan siirtämään lastenosastolle heti syntymän jälkeen, saattavat 10 minuutin pisteet jäädä antamatta.
Usein hyvien pisteiden rajana pidetään seitsemää. Tällöin on usein vähennetty 1 piste väristä, jäntevyydestä ja ärtyvyydestä. Tyypillistä juuri syntymästään säikähtäneelle tai esimerkiksi napanuora kaulan ympärillä olleelle vastasyntyneelle.
Mikäli syntyy huonokuntoinen vauva, saattavat pisteet alkaa esim ykkösellä. Pulssista annetaan täydet jos se on yli 100, yksi piste jos se on 60-100 eikä yhtään pistettä jos se on alle 60. Vauva viedään nopeasti virvoitteluun syntymän jälkeen, mutta "elvytykseksi" riittää useimmiten hengitysteiden imu, lisähappi ja ärsyttely. Usein vauva korjaa tilanteen 5 minuutin ikään mennessä.
 
minun tyttöjen pisteet oli nuo 7/8 ja 1/6. lie ne kolmannet pisteet sitten jääneet saamatta kun molemmat on viety heti tehohoitoon, molempien epigriiseissä on vain nuo pisteet. en kyllä ole kuullut kenenkään tutun puhuvan lapsensa saaneen kolmea pistettä. oiskoon sitten sairaalakohtaista.
 
kätilö
Apgar-pisteet koostuu viidestä eri asiasta. Jokaisesta on mahdollista saada maximissaan 2 pistettä. Eli pisteet ovat 0, 1, tai 2.
Apgareilla siis arvioidaan vastasyntyneen kuntoa.

Tulee siis seuraavista:

Pulssi
Hengitys
Ärtyvyys
Jäntevyys
Väri

 
Meijän lapsilla on ollut kaikilla 9-9-9 ja aina mennyt väristä.
Vaikka nuoremmalle annettiin lisä happeakin.. Silti meni vain 1 piste väristä.
Sinänsä olisin luullut,että kolmosen pisteet olisi ollut huonommat koska annettiin lisä happea/väri muuttui harmaaksi/ Elikkä hengitysteihin oli jäänyt limaa"?",joka sai hngityksen katkonaiseksi vaikka oli imetty monesti hengitystiet puhtaaksi.
Siltikin sai 9/9/9 nuo pisteet kyllä rauhoitti mieltä.
 
jenni87 harmaana
Meillä esikoinen sai pisteitä 9, yksi lähti väristä.
Kuopus sai pisteitä 7, hengityksestä ja sykkeestä täydet ja ärtyvyydestä, jäntevyydestä ja väristä, kaikista lähti yksi pois.
 

Yhteistyössä