apgar pisteistä kysymys?:D

Eestlanna Savanna

Aktiivinen jäsen
01.11.2007
38 773
0
36
Tuli vaan mieleen,mitä ne apgar pistet kertovat ja kaikki hapetus arvot ,kertovatko ne myös miten lapsella oli kohdussa,riitäkö hänelle happea vai mistä,entäs ne uudet napanuorasta ja kohdusta koket,olisin halunut aina tietä,mutta en muista ikinä kysyä ja vielä kertovatko ne oikeasti ,minkäläinen tulevaisuus odotta lasta? :/ meillä molemilla oli 9/9/9 ei ikinä kympi väärin takia :D

Muistaakseni siinä tarkastellaan väriä, eloisuutta ja jäntevyyttä tms. Esim. Jos ei heti ala hengittää, mutta taputus auttaa vähentää se kai yhden pisteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistaakseni siinä tarkastellaan väriä, eloisuutta ja jäntevyyttä tms. Esim. Jos ei heti ala hengittää, mutta taputus auttaa vähentää se kai yhden pisteen.
mull oli paljon odotus kirjoja mutta en lukenut apgar pisteistä yhtään vaan jotain kuulin vähän,en kaikki muista :D

mulla esikoinen sai synnyttyään 4 pistettä, ei alkanut ite hengittään jne, mutta hetken päästä pisteet oli 9. Kuopus sai 9/9, toinen jalka ja käsi oli siniset.

Mäen edes tiedä, mitä muksut on pisteitä saanu. Kai se äitiyskortissa lukee, mutta niillä ei juuri ole käytännön merkitystä.
Mulle sanottiin, että käytännössä alakautta syntyneillä menee yksi piste värisä ja sektiovauvoilla jäntevyydestä tai ärtyvyydestä, mutta kun ne kuitenkin on osin tulkinnanvaraisia, jotkut kätilöt haluaa suoda äidille hyvän mielen ja antaa sen 10 pistettä, vaikka on kämmenet siniset.
Siinä on viisi asiaa, joista kaikista vi saada 2 pistettä. Mä en muista kun nämä: hengitys, väri, jäntevyys, ärtyvyys, eli yksi puuttuu. Toki 0 pistettä kertoo käytännössä, et vauva on kuollu, mutta muuten ekat pisteet voi olla hyvinkin pienet, eikä vauvalla ole mitään hätää. Ne on vähän vanhanaikainen jäänne, mutta tavallaan perinne ja käytössä viellä nykyäänkin, vaikka vanhemmat antaa niille usein paljon isomman arvon, mitä ne ansaitsis.

Yhteistyössä