aortan ahtaumasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
hei! Tämmöistä kyselisin kun eilen oli rakenneultra (20+6) ja siinä kun sydäntä katottiin niin kaikki läpät ja muut kaikki oli kunnossa, mutta nyt on perjantaina uusi ultra jonka tekee sikiöspesialisti koska aortassa saattaa olla pieni ahtauma (ilmeisesti jossain aortankaaressa siis) Ultraaja tuumi että näyttää pikkasen ahtaalta mutta antaa spesialistin kattoa että selvii onko mitään, onko kellään kokemuksia tämmöisestä mitä se käytännössä tarkoittaa jos semmoinen on ja onko ylipäänsä kellekkään näin sanottu mutta sitten huomattu että kaikki onkin kunnossa ? Huoli on kova ja tuntuu että perjantaihin pitkä matka murehtia :/

hei! Tämmöistä kyselisin kun eilen oli rakenneultra (20+6) ja siinä kun sydäntä katottiin niin kaikki läpät ja muut kaikki oli kunnossa, mutta nyt on perjantaina uusi ultra jonka tekee sikiöspesialisti koska aortassa saattaa olla pieni ahtauma (ilmeisesti jossain aortankaaressa siis) Ultraaja tuumi että näyttää pikkasen ahtaalta mutta antaa spesialistin kattoa että selvii onko mitään, onko kellään kokemuksia tämmöisestä mitä se käytännössä tarkoittaa jos semmoinen on ja onko ylipäänsä kellekkään näin sanottu mutta sitten huomattu että kaikki onkin kunnossa ? Huoli on kova ja tuntuu että perjantaihin pitkä matka murehtia :/

JOs puhutaan samasta asiasta niin älä huoli vielä. Lapselle tehdään sitten jossakin vaiheessa tuon ahtaan suonen "levitys" mutta se tehdään verisuonitse nivusista. Lapsi voi kuitenkin elää ihan normaalisti ennen tuota toimenpidettäkin. Jos tuota "levitystä" ei tehtäisi niin sitten aikuisiällä voisi tulla noita hengästymisiä jne. Älä huoli ja murehdi!

Käy sydän lapset- ja aikuiset sivustolta, nimellä aortan koarkaatio.... Leikkauksia ei voi ennustaa ja tilannekin muuttuu lapsen kasvaessa. Hienoa työtä helsingissä kuitenkin tehdään näiden meidän sydänlasten kanssa. Kaikki riippuu noissa jutuissa vähän kaikesta, mutta tuolta saat tietoa, ja sitä kautta vaikka vertaistukea.

kävin jo sivuilla ja löysinkin tuon tekstin, siinä oli minusta vain niukasti tietoa, ja muu tieto mitä olen netistä onnistunut löytämään on semmoista että CoA:n mukana on aina 1 tai useampi liitännäissairaus joita ei meidän lapsella pitäisi olla minkäänlaisia, joten en oikein osaa yhdistää mikä meidän tilanteessa parhaiten paikkaansa pitäisi.

Hei,

kerron meidän tilanteestamme, en tahdo pelotella tai huolestuttaa mitenkään ja sinulla se etu että asia on huomattu ultrassa jo etukäteen. Pojallani (tänään 12 v.) todettiin aortan ahtauma vasta syntymän jälkeen. Olimme päässeet synnäriltä kotiin ja oltiin oltu pari päivää kotosalla, kun lapsen tila romahti täysin. Menimme pienen paikkakuntamme päivystykseen josta hetken ihmettelyn jälkeen lähimpään keskussairaalaan. Lapsen tilaa tasoiteltiin teho-osastolla seuraava päivä ja sitä seuraavana hänet leikattiin. Eli tuo ahdas kohta leikattiin pois ja suonen päät venytettiin yhteen. Poika oli teholla vajaan viikon ja sen jälkeen tavallisella lastenosastolla vajaan viikon. Tämän jälkeen pääsimme kotiin, vauveli oli tuolloin siis n. 3 viikkoa vanha.
Sen jälkeen elelimme normaalia elämää, lapsi kasvoi hyvin ja kävimme usein kontrolleissa sydänpolilla. Kuitenkin, n. 5 kuukauden iässä, poika joutui pallolaajennukseen Helsinkiin, sillä tuo arpikohta ei tietenkään kasva sydämen kasvaessa, vaan kiristää. Se oli vain parin päivän reissu ja poika toipui siitäkin vallan mainiosti.
Poika on tosiaan nyt tasan 12-vuotias, kasvaa ja voi hyvin eikä kukaan tiedä ulkoapäin katsoessa hänen sydänviastaan. Alku oli kamala ja huoli ihan hirvittävä, mutta poika on sissi :) Eikä hänellä ole mitään muita sydänvikoja. Kontrolleissa käydään yhä, nykyään jo harvemmin. Tiedossa on luultavasti verenpaineen nousua _jossain vaiheessa_ mutta siitä ei vielä murehdita :)
Tässä siis meidän tilanne, teillä tosiaan se hyvä puoli että asia on jo huomattu ennen syntymää. Välttämättähän ahtauma ei vaivaa ollenkaan ja varmaankin tilaa seurataan.
Joten älä huoli, kaikki menee hyvin ja vaikka jotain operaatiota pienelle sydämelle pitäisikin tehdä, niin vauvat ovat sinnikkäitä ja jaksavaisia, kunhan vaan me vanhemmat jaksetaan rakastaa ja tukea :)
Kaikkea hyvää sinulle ja pienokaiselle!

itse olen 24v ja pienenä minulta on leikattu aortan ahtauma. Tähystyksestä ei vissiin sillon tiedetty koska minulla on isot arvet kyljestä lapaan. Pienenä en saanut kontata tai muuten rasittaa itseä, sydän laajentui koska sydänkin on lihas ja joutui tekemään enemmän töitä pumpatakseen verta ahtaasta kohdasta..sydän on nyt normaalikokoinen.
Leikkaus tehtiin n.1,5vuotiaana. kontrolleissa joudun käymään tietyn aikavälein.. nyt aikuisena vielä harvemmin. ainut mikä poikkeaa normaalista esim. hammashoitolaan mennessä tai muissa toimenpiteissä missä voi verta tulla niin antibiootti suoja on oltava.. toivottavasti auttoi, kysy jos jokin vielä mietityttää.

Hei!
Minulla on heti syntymän jälkee leikattu aortan ahtauma. Olen tällä hetkellä 25 vuotias nuori nainen, eikä minulla ole sen jälkeen oireita ollut. Käyn kontrollissa noin kolme vuoden välein, mutta ainakin viimeksi käydessä kaikki oli hyvin, muutosta ei ole tapahtunut eikä verenpaine ainakaan vielä ole korkealla. Menen taas ensi viikolal kontrolli käynnille ja katsotaan onko kaikki edelleen ok. Minä elän ihan normaalia elämää eikä sydänvika vaikuta elämääni juuri mitenkään.
Ei kannata huolestua, voimme elää normaalia elämää ja nauttia elämästä samalla tavalla kuin muutkin. Useinkaan en edes muista että minulla on sydänvika, se on niin oireeton. Voimia sinne ja toivottavasti kaikki menee hyvin.

Nostelen vaikka vanha onkin.

Eli voisitteko muut, joiden lapsilla mahdollisesti on aortan ahtaumaa, kertoa oireiluista tms, jos niitä on ollut?

Meidän tytöllä (nyt vasta 9 kk) todettiin hiljattain turnerin syndrooma, johon sisältyy tavallisimpana sydänvikana aortan ahtauma. Kuitenkaan lääkäri ei ollut tyttäreni tilanteesta huolissaan, mutta jatkotutkimuksia varmasti tulee.

Nyt mietinkin että miten tämä voi mahdollisesti oireilla? Ei siis ole varmaa että meidän tytöllä tätä edes on, mutta yleisin sydänvioista kuitenkin kuten jo mainitsinkin..

Uusimmat

Yhteistyössä