Antti heitettiin junasta keskelle korpea - Konduktööri ei suostunut joustamaan lipun maksamisessa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kello on vasta seitsemän aamulla, mutta kontiolahtelainen 16-vuotias Antti Laukkanen puhkuu intoa. Hän on matkalla painileirille Kuortaneelle antamaan harjoitusvastusta nuorten EM-kilpailuihin lähteville painijoille. Aikaisesta aamusta johtuen Joensuun asemalla ei kuitenkaan vielä myydä lippuja, joten Laukkanen päättää ostaa lipun junasta.

Kun matkaa on tehty noin tunti, tulee paikalle konduktööri. Laukkanen ilmoittaa ostavansa lipun ja tarjoaa maksuvälineeksi Visa Electronia. Konduktööri toteaa, että kortti ei käy.

- Minä ajattelin, että ei voi olla totta. Miten niin ei käy, Laukkanen muistelee ensi reaktiotaan.

Yksin korvessa

Konduktööri neuvoi nuorukaisen toisen konduktöörin juttusille. Tämä ilmoitti, että laskua ei voi kirjoittaa, sillä kortin numerot ovat haalistuneet, ja ainoa vaihtoehto on poistua junasta. Heti seuraavalla asemalla Laukkanen poistettiin junasta. Poika huomasi joutuneensa keskelle korpea. Vihtarin asemalla ei ollut mahdollisuutta ostaa lippua, saati mitään muutakaan, sillä asemalla ei ole palveluja.

- Näin konduktöörin vielä junan ovella ja kysyin häneltä, mistä saan lipun. Tämä vastasi että Varkaudesta ja veti oven kiinni.

Varkauteen on matkaa Vihtarin asemalta noin 70 kilometriä.

Juna lähti matkaan, ja poika jäi yksin tyhjälle asemalle. Hän soitti vanhemmilleen, jotka järkyttyneinä tilasivat pojalle taksin takaisin kotiin. Matkaa taksilla kertyi 53 kilometriä ja hintaa 94 euroa.

12 tunnin matka

Kello kaksitoista lähti Joensuusta seuraava juna, jonka kyytiin Laukkanen nousi. Kuortaneelle hän saapui iltakahdeksalta, yli 12 tunnin kuluttua siitä, kun astui junaan ensi kerran. Ensimmäinen leiripäivä meni siis pojalta täysin ohi.

Laukkanen on itse yhä ihmeissään konduktöörin toiminnasta.

- Kyllä siellä asemalla otti ihan hirveästi päähän. Ajattelin vain, että miten tämä voi olla mahdollista, että alaikäinen jätetään keskelle korpea aivan yksin. Mitä ihmettä sen konduktöörin päässä liikkui.

IL

Ei ole pitkä aika kun oli vastaava tapaus äidistä ja lapsesta :headwall:

niin no, 16 osaa selvitää maksvälineet junassa ja ennakoida. ohan toi nyt typerää jättää toinen oman onnen nojaan, mutta vois ton tilanteen matkustja hoitaa itsekkin paremmin..

En tiedä mikä olisi ollut seuraava asema missä olisi ollut palveluita, mutta eikö olisi voinut odottaa sinne saakka, niin poika olisi saanut lippunsa? Ja antaa lisäksi vaikka jonkun lisämaksun/sakon, että seuraavan kerran tietäisi katsoa etukäteen mitkä maksuvälineet junassa käyvät... Tuntuu tosiaan vähän kohtuuttomalta jättää johonkin "kylmäasemalle".

Tästä pitäis nyt nostaa sellanen häly, että jokainen tajuaisi että visa electronilla ei voi junassa maksaa. TIETOA tiedotusvälineissä kunnolla.

mä en edelleenkään tajua miks junassa ei käy visa electron, koska taksitkin ovat liikkuvia ja niiisä voi maksaa kyseisellä maksuuvälineellä, se liikkuviuus ei ainakaan voi olla syy.

Ja mä olisin laittanut vrN maksanmaan sen taksin ja korvauksia myös , koska 16v on vielä lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja sama toistuu aina vaan:
Tästä pitäis nyt nostaa sellanen häly, että jokainen tajuaisi että visa electronilla ei voi junassa maksaa. TIETOA tiedotusvälineissä kunnolla.

Tai sitten VR:n pitäisi hyväksyä se electron. Jos se käy jossain pikkukiskalla niin miksei junassa? Selittäkää joku viisas, jooko :D

Mutta poika oli käynyt asemalla josta ei saanut lippua joten itse olisin ainakin hokassu että nostanpas varuilta rahaa jos vaikka kortti ei toimikkaan. Siis vaikka olisikin käyny electroni niin ei se aina ruokakaupassakaan käy! ja toisekseen nykyään on netit joista sen lipun voi ostaa etukäteen.

Kyllä nyt joku vastuu pitäisi olla myös vanhemmilla kun kerran pojan laittavat yksin junaan.

Ja pojan vanhemmat olis voineet ennakoida, ja ostaa tulostettavan e-lipun pankkitunnuksillaan vr:n sivuilta etukäteen, jos kerran tieto on, että asemalta ei saa lippuja tuohon aikaan aamusta.

Puolensa ja puolensa... 16 vuotiaat pörräävät muutenkin päivät pitkät netissä, joten tuon maksuasian selvittäminen olisi käynyt helposti, sillä tuon ikäiset tietää myös, että ve ei vielä käy ihan joka paikassa. Esim. meilläkään ei vielä käy yhdessäkään ruokakupassa ve maksuvälineenä. Ja sen nuoren tytön tapaus luulis osuneen silmään, eli olis pitänyt viimeistään jo siitä tietää, että ve ei käy...
Mutta konnari olis tosiaan voinut toimia sen verran toisin, että olisi jättänyt pojan vasta sellaiselle asemalle, mistä lipun olisi saanut. Pitäis konnarin päässäkin sen verran liikkua, että jos pojalla ei kerran ollut käteistä, niin miten hän kuvitteli, että poika olis päässyt taksilla sinne Varkauteen? Olishan pojan vanhemmat voineet olla vaikka jossakin lomareissulla just samaan aikaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
mä en edelleenkään tajua miks junassa ei käy visa electron, koska taksitkin ovat liikkuvia ja niiisä voi maksaa kyseisellä maksuuvälineellä, se liikkuviuus ei ainakaan voi olla syy.

Ja mä olisin laittanut vrN maksanmaan sen taksin ja korvauksia myös , koska 16v on vielä lapsi.

Eikö sulla itselläsi ole mitään vastuuta, jos laitat alaikäisen matkaan?

Kyllä se liikkuvuus on edelleen se ongelma. Taksit liikkuu yleensä asutuilla seuduilla, joissa on puhelinten tukiasemia tiuhassa. Juna kulkee pitkin metsätaipaleita, joissa ei ole edes kunnollista kännykkäyhteyttä. Tämä yksinkertaisesti sitä että ei ole vielä onnistuttu kehittämään tekniikkaa joka pitää online-yhteyden toiminnassa keskellä korpea ja 140km/h nopeudessa.

Vr:ää on tästä turha syyttää. Syyttäkää Luottokuntaa, joka ei vaadi online-yhteyksien järjestäjiltä toimivia yhteyksiä. Itseasiassa on niin että Luottokuntaa ei kiinnosta, koska sille Electronin toimivuus junassa on niin marginaalinen juttu, ettei siihen kannata panostaa rahaa.

Jos 16-vuotias poika on lähdössä johonkin matkalle junalla, niin vanhempien pitää selvittää etukäteen lippuasiat eikä lähettää poikaa matkaan tosta vain. Tässä sitä nyt taas siirrettiin vanhempien vastuuta yhteiskunnalle eli konnarille.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

No mietipä ihan rauhassa, miksi ei käy. Miksi liikkuvassa junassa ei saada nettiyhteyttä, vaikka taksi sen kaupungin keskustassa saakin.

Mutta samaa mieltä olen kyllä tuosta, että lapsen junastapoistaminen ei kyllä ole ihan asiallista, tai ainakin olisivat voineet ottaa ensin yhteyttä vanhempiin.

Ei hyvä luoja sentään... VE ei ole koskaan käynyt maksuvälineenä junassa. Näitä juttuja on lööpeissäkin ollut vaikka kuinka ja silti ihmiset ei tajua. Asemilla on lappuja joka paikassa että VE ei käy junissa maksuvälineenä, varmasti Joensuussakin. Ja sitten kitistään että kun eihän se nyt voi olla totta. *hakkaa päätään seinään*
Joensuun asemalta saa junamaatista lipun jos lipunmyynti ei ole auki, samoin lipun saa ostettua netistä.

Miksi vanhemmat laittaa lapsen matkaan toiselle puolen Suomea ilman käteistä rahaa? Tai miksi eivät osta lippua valmiiksi?

Turha tästä(kään) on konduktööriä ja VR:a syyttää vaikka tilanteen toki olisi voinut tyylikkäämminkin hoitaa.

Matkustan paljon junalla ja näitä urpoja on kyydissä AINA, ei ole lippua, ei ole rahaa, ei ole sopivaa maksuvälinettä... milloin on joku tuntematon mies varastanut lipun tai koira syönyt pankkikortin tms. Ja sitten kun ei ilmaiseksi suostuta päästämään tai laskua kirjoittamaan, niin alkaa hirveä poru. Uhkaillaan lakimiehillä, ip-lehdillä, telkkarilla, karpolla ja ties millä.
Ei VR hyvänen aika sentään ole mikään hyväntekeväisyyslaitos!

Konnarin olisi pitänyt jättää poika isommalle asemalle, mutta sekä pojan että vanhempien olisi pitänyt hankkia vähän tietoa junalipuista ja niiden ostamismahdollisuuksista etukäteen. Mullakin on electron ja jotenkin kummasti kyllä muistan junalipun hankkia aina etukäteen, kun tiedän ettei junassa sillä ole koskaan voinut maksaa. Ja tämän tiedon hankin vuosia sitten ihan itse netistä katsomalla.

Tuli mieleen konnarista, että ne varmaan törmää ihan päivittäin näihin ''en tiennyt ettei junassa voi maksaa electronilla'' -pummeihin ja ovat varmasti täysin kyllästyneitä heihin.

Sitten on vielä nämä muka ovelat, jotka tasan tietävät ettei electron käy, mutta yrittävät sen varjolla saada ilmaisen kyydin. Ilmeet ovat todella mieleenpainuvia kun nyt konnarit voivat kirjoittaa ns. juko-kuitin, jolla kyytinsä voi maksaa myöhemmin ja tämä kuitinkirjoitus maksaa 10? ekstraa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joensuun asemalta saa junamaatista lipun jos lipunmyynti ei ole auki, samoin lipun saa ostettua netistä.

No mä jo ehdin ajatella, että jopas on käpykylä se Joensuu kun ei aamulla saanut Junamaatista lippua. Mutta olishan sieltä sitten saanut.... Ihan mielenkiintoista olis tietää, että toivatko pojan vanhemmat hänet asemalle ja miksi eivät auttaneet ostamaan junamaatista lippua, jos poika ei itse osannut? Vai oliko totuus oikeasti se, että poika tuli viime minuutilla asemalle, eikä edes ehtinyt käydä katsomassa lipunostomahdollisuuksia... Vaasassa ainakin tuo odotussali avautuu jo kuudelta, eli hyvissä ajoin ennen ensimmäisen junan lähtöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hopping:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mä jo ehdin ajatella, että jopas on käpykylä se Joensuu kun ei aamulla saanut Junamaatista lippua. Mutta olishan sieltä sitten saanut.... Ihan mielenkiintoista olis tietää, että toivatko pojan vanhemmat hänet asemalle ja miksi eivät auttaneet ostamaan junamaatista lippua, jos poika ei itse osannut? Vai oliko totuus oikeasti se, että poika tuli viime minuutilla asemalle, eikä edes ehtinyt käydä katsomassa lipunostomahdollisuuksia... Vaasassa ainakin tuo odotussali avautuu jo kuudelta, eli hyvissä ajoin ennen ensimmäisen junan lähtöä.

eiks vaasan asema aukee jo 5:n jälkeen? et aika omituista ettei saanu seiskan aikaa lippua kun pienemmissäkin kaupungeissa aukee asemat jo tunteja aikaisemmin

Yhteistyössä