Antibioottikuurit raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ytymiini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ytymiini

Vieras
Tuli puheeksi kaverin kanssa kuinka vaikea on saada lääkekuuria jos on raskaana. Itse odotin esikoista kymmenen vuotta sitten ja sairastin useamman vitsatietulehduksen, poskiontelontulehduksen sekä keuhkoputkentulehduksen. Kaikki hoidettiin pois antibiooteilla. Kolme vuotta sitten toista lasta odottaessani en sairastellut. Tämä kaverini, joka on muutaman viime vuoden aikana saanut lapsia, sanoi, että nykyään tulehduksiin ei määrätä antibiootteja kuin vakavissa tapauksissa. Lievemmät taudit saavat parantua itsekseen. Onko todella näin? Jäin ihan ymmälleni tästä asiasta. Onko antibiootit katsottu nyt liian vaarallisiksi sikiöille vai mistä on kyse? Luulisi, että myös raskaana olevien tulehdukset olisi hyvä hoitaa.

raskausaikana sekä virtsiittiin että korvatulehdukseen. Kyllähän kuuri on pakko syödä, aika tuskaa oli meinaan kivut noista molemmista. Harmitti itseäni niitä syödä kun en normaalisti muuten sairastele, mutta raskausaikana on iskeneet kaikki pöpöt.

Se aina vähän riippuu tulehduksesta, raskauden kestosta, jopa ihan lääkäristä.

Normaali sairastaminen menee ohi ja vahvistaa elimistön omaa puolustusmekanismia.

Oma hiekkalaatikkotutkimukseni antaisi vihjeitä siitä, että äidille annettu antibioottikuuri saattaa heikentää imeväisen (siis ei syntymättömän) omia suolistobakteereja, mistä seuraa vatsavaivoja, allergiaa, ruuan imeytymishäiriöitä...

Antibioottikuurin vaikutukset ovat ohi noin vuoden kuluttua kuurista, joten olen sitä mieltä ettei niitä tulekaan kepeästi ottaa. En tarkoita tällä, että ihmisen osa olisi vain sairastaa ja kärsiä, mutta antibiootit ovat oikeastaan ainoita lääkkeitä joilla voidaan parantaa - muut lääkkeet yleensä lievittävät oireita tai hidastavat taudin etenemistä.

Sairastin virtsiitin sekä rv 12 että rv 16 ja sain molemmilla kerroilla antibiootit. Lääkettä määrätessä katsottiin tietysti, että lääke sopii raskaana oleville.

Elikkä vti hoidetaan aina antibiooteilla, koska voi raskausaikana aiheuttaa vakaviakin kompikaatioita, samoin kuin angiina hoidetaan antibiooteilla.Mutta keuhkoputkentulehdus ja poskiontelotulehdus menevät yleensä ohi ilman kuuria, joten näissä jäädään seurantalinjalle ja jos yleiskunto laskee niin sitten antibioottikuuri tulee.
Työskentelen ensiavussa ja yllättävän usein sinne tullaan vaatimaan lääkekuuria vaikka mitään selvää bakteeritulehdusta ei ole ja kun kuuria ei saa niin sitten on koko henkilökunta tyhmiä ja ammattitaidottomia!

Totuus on, että antiobiootti määräyksiä rajoitetaan nykyään, mutta syynä ei ole niinkään raskaus vaan tämä pätee kaikille. Esimerkiksi usealle riittää korvatulehdukseen särkylääkkeet ja tulehdus paranee itsestään. Liiaallista antiobioottien käyttöä on syytä välttää, sillä on riski, että bakeerit kehittävät resistenttejä kantoja antiobiooteille.

sairastin poskiontelontulehduksen raskausviikolla 33 ja minä sain ainakin ihan miettimättä antibioottikuurin tulehdukseen. hassua, että kyseinen tulehdus ei ole ollut riesanani kun viimeksi joskus 12-vuotiaana, ja nyt sitten raskausaikana puhkesi nuhan yhteydessä! mutta kyllä kuuri oli tarpeen, särki niin paljon ja tuskin olisi itsestään ohi mennyt. voihan noista kuureista kai kieltäytyäkkin, ei vaan hae reseptiä jos pelottaa niitä syödä, mutta turhaa kai tollanen olis...

luin nyt vasta noita edellisiä vastauksia, ja itse asiassa... minulla on ollut nuha tämän raskauden aikana muutaman kerran (yleensä en ole koskaan kipeä, siis flunssassa) ja edellinen nuha taisi olla joskus viikolla 25. silloinkin poskionteloa ja otsaa särki ja oli se paineen tunne, mutten jaksanut mennä lääkäriin kun lapsen kanssa siellä ravataan yhtenään, niin mietin jälkeen päin että ehkä mulla silloinkin oli lievä tulehdus päällä mutta se meni sit varmaan itekseen ohi, jos kerta niin voi käydä. luulin ettei ne tulehdukset mitään itekseen ohi mene että ei mulla silloin voinut mitään tulehdusta olla. ehkä oli. nyt vikalla kerralla nuha kesti ja kesti ja lärvää särki tosi paljon et se tulehdus vaati jo lääkkeen.että näin...

Mulla taas oli paha keuhkoputkentulehdus jossain 20 rv:n paikkeilla. Odottelin itsekseni sen flunssan ja tuskan kanssa useamman päivän, mutta meni sitten siihen kuntoon, ettei henki enää kulkenut kunnolla. Sain antibiootit ja avaavat astmalääkkeet, ja parani kolmessa päivässä, mutta ensin siis seurantalinja.

Nyt mulla on ollut genitaalialueella ihotulehdusta, ja siihen on myös ensin määrätty voiteita paikallishoitoina, koska antibiootteja vältetään paitsi raskauden takia niin ihan yleensäkin. Ja itsekään en mielelläni ylim. antibioottikuureja ottaisi, koska sitten alkaa usein vaivata vatsa ja hiiva... Mutta siis kyllä sellaiset taudit, jotka eivät ilman antibiootteja parane, hoidetaan antibiooteilla ihan normaalisti raskauden aikanakin. Erityisesti esim. vti, josta voi olla sitten paljon antibioottikuurin haittoja suurempaakin haittaa.

Yhteistyössä