Antibioottikuuri kaikenvaralta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko teille koskaan määrätty antibioottikuuria kaikenvaralta, vaikka ei ole ollut ihan selvää tulehdusta?

Tuntuu, että hirveesti eroja lääkäreillä tuossa kuurin annossa, kun jotkut määrää ihan pienestä ja jotkut on tosi tiukkoja siitä milloin kuurin antaa.

Meillä vauva sai korvatulehdukseen kuurin vaikka lääkäri ei saanut selvää onko vai eikö ollut tulehdusta.

Olen saanu reseptin valmiiks ja sit oon menny verikokeille, josta kyllä selviää onko tulehduksen aiheuttaja virus vai bakteeri ja jos se on ollu bakteeri niin sit toi kuuri on alotettu.
Sama on tehty neidin kans, varsinki noissa korvatulehduksissa. Turha lääkekuuri on aina turha.

Et kai antanu sitä kuuria, jos kerran ei ollu todisteita tulehduksesta. Yleensä noi pienten lasten korvatulehdukset paranee itsestään, (toisilla) Antibioottikuurikierre on paha juttu. Kannatta odotella ja katsoa mihin suuntaan vointi menee. Tsemppiä

ei pidä antaa kaiken varalta koska sitten tulee tauteja mihin ei mikään auta.
Ihme että suomessakin on noita kaiken varalta lääkäreitä.
Sitten ei lapsen tauteihin kohta tehoo mikään kun antibioottia toisensa perään otetaan.

espanjassa ne hakee rec. vapaasti antibioottia flunssiin

En ole vielä antanut, vauva repii kyllä korvaansa, mutta pitää nyt katsoa kävin kyllä jo ostaan.

Itsekään en mieluusti turhaan antais mitään lääkeitä. Vielä nuori lääkäri oli,luulisi että niillä olisi sellaiset ohjeet että kuuri vasta kun on selvä tulehdus.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja konitohtori:
ööh, ette sitten verikoetta ottaneet, jolla olisi nähty vauvan tulehdusarvo...?

Korvatulehdus ei näy verikokeissa.

Kyllä se näkyy onko tulehduksen aiheuttaja bakteeri vai virus.

Korvatulehdus harvoin nostaa CRP:tä kuten myös muut paikalliset tulehdukset... jos pääsee pahaksi ja leviää yleisinfektioksi niin silloin saattaa näkyä myös tulehdusarvossa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja :

Korvatulehdus harvoin nostaa CRP:tä kuten myös muut paikalliset tulehdukset... jos pääsee pahaksi ja leviää yleisinfektioksi niin silloin saattaa näkyä myös tulehdusarvossa!!!

lisään vielä:
CRP nousee yleensä enemmän bakteerin aiheuttamissa tulehduksissa kuin virustulehduksissa, mutta kohonnut CRP ei ole minkään tietyn tulehdustilan merkki. Lievät tulehdukset ja virusinfektiot nostavat CRP:n tyypillisesti noin tasolle 10-50 mg/l, aktiiviset tulehdukset ja bakteeri-infektiot pitoisuuksiin 50 - 200 mg/l ja vakavat infektiot >200 mg/l.

Erikoislääkäri ei ole vielä kertaakaan määränny meille lääkettä "kaiken varalta". Lisäksi yvo:lla putsataan korvat vaikusta joka kerta, jotta tärykalvo nähdään kunnolla ja varmasti. Tk:ssa on sanottu muutaman kerran, että sinne ei näe kunnolla, ku on niin paljon vaikkua, eikä asialle ole tehty kuitenkaan mitään. Sit annetaan se "kaiken varalta " -resepti kouraan :/

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Erikoislääkäri ei ole vielä kertaakaan määränny meille lääkettä "kaiken varalta". Lisäksi yvo:lla putsataan korvat vaikusta joka kerta, jotta tärykalvo nähdään kunnolla ja varmasti. Tk:ssa on sanottu muutaman kerran, että sinne ei näe kunnolla, ku on niin paljon vaikkua, eikä asialle ole tehty kuitenkaan mitään. Sit annetaan se "kaiken varalta " -resepti kouraan :/

Meillä sentääs putsas korvat ja katso sen jälkeen uudelleen.

No tuskin ne TYKSissäkään turhaan yli vuoden tutkis verikoilla just sitä et kuinka yleistä on viruksen aiheuttamat korvatulehdukset verrattuna bakteerin aiheuttamiin jos noi ei näkyis verikokeissa.
Ja meillä on kyllä neidillä näkyny verikokeissa et onko sen korvatulehduksen aiheuttaja ollu virus vai bakteeri ja molempia on ollu.

Mä ne nyt siis puhunu CRPstä, vaan siitä ku korva näyttää tulehtuneelta tutkitaan mahdollisen tulehduksen aiheuttajaa verestä.

No tuskin ne TYKSissäkään turhaan yli vuoden tutkis verikoilla just sitä et kuinka yleistä on viruksen aiheuttamat korvatulehdukset verrattuna bakteerin aiheuttamiin jos noi ei näkyis verikokeissa.
Ja meillä on kyllä neidillä näkyny verikokeissa et onko sen korvatulehduksen aiheuttaja ollu virus vai bakteeri ja molempia on ollu.

Mä ne nyt siis puhunu CRPstä, vaan siitä ku korva näyttää tulehtuneelta tutkitaan mahdollisen tulehduksen aiheuttajaa verestä.

No ei se tulehduksen aiheuttaja näy VERESSÄ, muutenhan sun lapsella ois jo SEPSIS =verenmyrkytys=bakteereja veressä. Jos halutaan tietää korvatulehduksen aiheuttaja, se pitää viljellä siitä korvan märkäeritteestä. Ei pidä levitellä täällä tietona vääriä luuloja.

On määrätty kun tutkivat pissatulehdusta, piti ottaa tarkemmat viljelyt tms ja sitten minulle soitettiin että juu on tässä muutoksia ja kuuri määrättiin. Olin juuri synnyttänyt ja ihana neuvolan terkka oli terävänä ja huomasi, etteivät ne mitään viljelyjä olleet edes tutkineet vaan määränneet antibiootit varmuuden vuoksi. Mitään oireita mulla ei ollut ja th muisti etten halua syödä lääkkeitä ellei ole ihan pakko joten kiitos hänen, jäi kuuri syömättä :)

Tuohan on ihan yleistä, että antibiootteja määrätään vain varuilta, kuten muitakin lääkkeitä..

Alkuperäinen kirjoittaja voi pyhä lehmä:

No ei se tulehduksen aiheuttaja näy VERESSÄ, muutenhan sun lapsella ois jo SEPSIS =verenmyrkytys=bakteereja veressä. Jos halutaan tietää korvatulehduksen aiheuttaja, se pitää viljellä siitä korvan märkäeritteestä. Ei pidä levitellä täällä tietona vääriä luuloja.

No mä oon sit väärässä ei siinä mitään, mut verikokeet tolta neidiltä on otettu ja niiden perusteella on sit joko alotettu kuuri tai ei.
Eritenäytettä ei ole otettu korvasta.
Nää verikokeet on kyl määränny ihan erikoislääkäri vieläpä.

Vitsit, pitäsköhän mun syöttää tuo kuuri vai ei. Lyhen kuurin se anto 5pv.

Ärsyttävää tämmönen kun ei tiedä onko tuosta kuurista nyt apua vai haittaa jos sen antaa.

Ihan huviksenne googlettakaa Clostridium Difficile. Sen sain kun viime kesänä otin parit antibioottikuurit vastaan vaikkei mitään bakteeria satavarmasti todettukaan. Tappaa vuosittain satoja ihmisiä suomessa.

Leikkausten jälkeen määrätään usein ab-kuuri vielä kotiin vaikkei mitään infektiota sillä hetkellä olekaan.

Lapsille en ole antanut, enkä kovin helposti anna ab-kuuria kaiken varalta. Tietysti jos on ollut esim. meningokokki(aivokalvontulehdus)-tapaus lähipiirissä tai ollut kosketuksissa tällaiseen henkilöön tms. niin kyllä antaisin.

Yhteistyössä