Antibiootista tulikin flunssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaulin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaulin

Vieras
Sain viime viikolla antibioottikuurin virtsatietulehdukseen. Juuri kun pääsin sanomasta hoitajalle, että en ole kahteen vuoteen sairastanut edes flunssaa, niin neljäntenä päivänä kuurin aloittamisesta se iski päälle.

Voiko antibiootilla olla jotain tekemistä asian kanssa?
Ei mielestäni sovi millään kuvaan, että nyt yhtäkkiä ilman syytä saan flunssan - yleensä olen aiheuttanut mokoman itse tavalla tai toisella, esim. pukeutumalla huonosti tai jos ikkuna on jäänyt yöksi raolleen.

Flunssa on viruksen aiheuttama ja tarttuu toiselta ihmiseltä. Ei tule kylmettymisestä . Nyt on liikkeellä kaikenmoista kurkkukipua ja nuhaa. Itsellänikin on. Antibiootti ei flunssaa aiheuta.

Varmaan olit jossain odotushuoneessa ennen antibioottien saamista ja sieltä sait tartunnan joltain sairaalta. Sen lisäksi antibiootti muuttaa oman elimistön luontaista bakteerikantaa ja siten heikentää puolustuskykyä.

Itse olen saanut influenssan saatuani antibiootit keuhkoputken tulehdukseen.

[QUOTE="vieras";24425461]Sen lisäksi antibiootti muuttaa oman elimistön luontaista bakteerikantaa ja siten heikentää puolustuskykyä.[/QUOTE]

Juuri tätä ajoinkin takaa, eli periaatteessa antibiootin takia sain flunssan.

Harmittaa kun olen pysynyt kaksi vuotta terveenä, että tuhosiko antibiootti jonkun oman bakteerini joka on minua hyvin suojannut koko tämän ajan.

Harmittaa kun olen pysynyt kaksi vuotta terveenä, että tuhosiko antibiootti jonkun oman bakteerini joka on minua hyvin suojannut koko tämän ajan.

Terveenä kaks vuotta? Sullahan oli just ainakin virtsatientulehdus eli vastustuskysyssä on ilmeisesti jotain puutteita.

Kaks vuotta on muutenkin ihan normaali flunssien väli terveellä aikuisella. Terveyskeskukset on usein aikamoisia tautipesiä, koska sairaanahan sinne yleensä mennään.

Tietenkin aina täytyy miettiä onko hoidosta enemmän haittaa vai hyötyä ja sellaista antibioottia ei vielä ole keksittykään joka tuhoaisi vain sen tietyn haitallisen bakteerin. Ja ettei asia olisi aivan yksin kertainen se sama bakteeri voi jossakin elimistössä olla hyödyllinen ja jossakin haitallinen tai jossakin sellainen että siihen ei tarvita antibioottihoitoa ja jossakin muualla on taas tärkeä hoitaa tulehdus mahdollisimman nopeasti. Virtsatietulehdus kuuluu niihin joita en itse kovin kauaa seuraisi meneekö ohi ilman antibiootteja vai ei.

Kuumimmat

Yhteistyössä