Antakaas joku superhyvä maksaruuan ohje!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masterchef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masterchef

Vieras
Mulla on lapsuudesta jäänyt karmee maksakastike kammo, kun erään kaverin äiti pakotti syömään sitä. nyt aikuisiällä en sitten oo syöny muuta maksaruokaa kun kaupan maksalaatikkoo.

Nyt sitten haluaisin itse kokeilla tehdä perheelle maksasta ruokaa, mutta kaipaisin ohjeen joka on oikeasti hyvä kun itsellä ei noista maksaruuista kokemusta.
ja olisi kiva jos omat lapset oppis syömään myös maksaruokia.
Kiitokset jo etukäteen...:)

Mulla on kanssa hirveä maksa- ja muu sisäelinkammo, haju jo aiheuttaa pahoinvointia. Mutta yläasteella tehtiin köksän tunnilla jauhemaksapihvejä, ohjetta en muista millään (varmasti googlesta löytyy), uunissa ne paistettiin ja oli oikeasti ihan sairaan hyviä :)

maksaa vaikka valmiina viipaleina. liotat pari tuntia kylmässä vedessä ja huuhdot sen jälkeen. kuivaa talouspaperilla. mausta vehnäjauhoja suolalla ja pippuriseoksella (n.tl molempia) pyöritä viipaleet jauhoissa, paista voissa. kun kaikki on paistettu lisää sekaan kermaa, tarkista maku.
kaveriks perunamuussia tai perunoita

Maksakastike on hyvää:D
Poista maksasta kalvot,leikkaa sopiviksi paloiksi,ruskista kevyesti pannulla vähässä voi / margariini ja öljytilkassa ja lisää renkaiksi leikattu sipuli,sipulin voi ruskistaa ihan hyvin maksan kanssa yhtäaikaa.Mausta suolalla ja pippurilla,lisää purkki kuohukermaa ja hauduta vähän aikaa,lisää tarpeen mukaan vehnäjauhosuurusta,jos kastike on liian löysää.Lisäksi keitettyjä perunoita tai perunamuussia.Maksaa siis ei saa kypsentää liikaa tai siitä tulee sitkeää.
Maksapihvit: Jauhettua maksaa,1-2 raastettua perunaa,sipuli raasteena,1 kananmuna,suolaa,valkopippuria,meiramia.Sekoita taikina hyvin ja paista paistinpannulla öljy / voi tai margariiniseoksessa kypsiksi. =)
Näitä maksaruokia meillä syödään ja tykätään.

Niin ja maksakastikkeen voi tehdä myös jauhetusta maksasta,vähän samaan tapaan kuin teet jauhelihakastikkeen.:)

Miä niin haluisin semmosta maksakastiketta mitä mummo teki kun olin pien :heart:

Jauhemaksapihvit on ihania :p

Syön jos joku muu tekee, semmonen joka osaa kans, itte en tee.
En voi koskea enää jauhettuun maksaan, enkä halua koskea palamaksaankaan. Hirmuset yökit jäi valmistusta kohtaan koulusta.

Mitään muuta sisäelintä en syö, ja siis tota maksaakin toooodella harvoin. Lapsista en tiijä kun en kert maksaruokia tee, et söiskö nuo :whistle: Maksalaatiokkoa (kaupan) eivät syö.

10 vuotta sitten oli bonalla ruskees purkis maksaruokaa, se oli esikon herkkua 1 vuotiaana :D

Yhteistyössä