Antakaahan mielipiteitä: hometta vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tallu -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tallu -

Aktiivinen jäsen
01.09.2004
31 123
2
36
Olemme asuneet tässä talossa nyt n. 3v. Koskaan aiemmin en ole huomannut meillä kenelläkään mitään oireita, kuin nyt, kun itse olen ollut kesälomalla ja kotona siis suunnilleen päivät pitkät. Paljon olen oleskellut tässä olohuoneessa, ja mulla kurkku ärsyyntyy ja siellä tuntuu "pala" ja sitä pitää selvittää. Välillä silmissä on olo, kuin siellä olisi pölyä. Tätä tunnetta ei ole muissa huoneissa. Muilla ei edelleenkään mitään tuntemuksia ja meistä isäntä on se herkempi näissä asioissa, hänellä on mm. heinäallergia. Ja mullakin nämä siis voivat olla jotain flunssaa tms.
Välillä olen haistavinani tunkkaisen hajun. Muut ihmiset eivät ole asiaa huomanneet, vaikka olen siitä kysynyt. Mitään merkkejä pinnoissa ei homeesta ole.

Voisiko olla niin, että sateinen kesä olisi nostanut kosteuden kapillaarisesti rakenteisiin? Voisiko oireilu aiemmin talossa olleesta homeesta alkaa vasta nyt? Kuvittelenko mä vain, onko tämä vainoharhaa?

Tietty se oireilu voi alkaa vasta nyt: siis onhan siellä voinut itiöitä olla, mutta ei haitallisia ennen tätä. Homekoira? Toisaalta: jos teillä on sisällä polttopuita tms, niin se koirahan voi sitten kyllä haistaa ne itiöt sieltäkin, eikä ole takeita siitäkään kuulemma, onko se haitallista seinien sisässä vai ei, jos sieltä jotain haistaisi... Hankala juttu. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Olemme asuneet tässä talossa nyt n. 3v. Koskaan aiemmin en ole huomannut meillä kenelläkään mitään oireita, kuin nyt, kun itse olen ollut kesälomalla ja kotona siis suunnilleen päivät pitkät. Paljon olen oleskellut tässä olohuoneessa, ja mulla kurkku ärsyyntyy ja siellä tuntuu "pala" ja sitä pitää selvittää. Välillä silmissä on olo, kuin siellä olisi pölyä. Tätä tunnetta ei ole muissa huoneissa. Muilla ei edelleenkään mitään tuntemuksia ja meistä isäntä on se herkempi näissä asioissa, hänellä on mm. heinäallergia. Ja mullakin nämä siis voivat olla jotain flunssaa tms.
Välillä olen haistavinani tunkkaisen hajun. Muut ihmiset eivät ole asiaa huomanneet, vaikka olen siitä kysynyt. Mitään merkkejä pinnoissa ei homeesta ole.

Voisiko olla niin, että sateinen kesä olisi nostanut kosteuden kapillaarisesti rakenteisiin? Voisiko oireilu aiemmin talossa olleesta homeesta alkaa vasta nyt? Kuvittelenko mä vain, onko tämä vainoharhaa?

voipi hyvnkin olla. Ei se home näy mihinkään kovinkaan usein, mutta oireet tuntuu sitäkin pahemmin. Teettäkää tutkimus!!

Päätinpä soittaa terveystarkastajalle. En siis vielä ole soittanut, mutta soitan, kun saan kaikki koululaiset lähtemään kouluun ja rauhan puhua.

Oudolta tuntuu, että tähän saakka ollaan asuttu ja oltu todella terveitä. Ja muut ovat edelleenkin. Eikä mullakaan mitään isoja oireita ole :|

Illalla irrotettiin yksi lattialista isännän kanssa. Siellä kaikki näytti ihan kuivalta, mutta tunkkainen haju voimistui listan irrotuksen jälkeen, kun kyykimme siinä vieressä.

Pakko kai tätä on alkaa selvittämään.

Nyt on ollut niin sateinen kesä että niitä homeitiöitä kulkeutuu ulkoa sisälle. Silloin kun talomme kellaria rempattiin oli sateinen kesä ja kun kysyin tällaisesta mittauksesta niin sanoivat sen nyt olevan turhaa kun itiöitä tulee ovista ja ikkunoista.

Ja kyllä home sellaista myrkkyä on, että luulisi siitä oireita tulevan ilman kesälomaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Nyt on ollut niin sateinen kesä että niitä homeitiöitä kulkeutuu ulkoa sisälle. Silloin kun talomme kellaria rempattiin oli sateinen kesä ja kun kysyin tällaisesta mittauksesta niin sanoivat sen nyt olevan turhaa kun itiöitä tulee ovista ja ikkunoista.

Ja kyllä home sellaista myrkkyä on, että luulisi siitä oireita tulevan ilman kesälomaakin.

Kiitos tuosta tummennetusta! :flower:

Tiedän, että itiöitä on joka paikassa, eikä turvallisia raja-arvoja voida oikein määritellä. Silti huolettaa :/

Käsittääkseni kaikki eivät reagoi yhtä voimakkaasti kuin toiset ja ennen kaikkea, eihän ne oireet välttämättä tule heti altistuksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja aapelus:

Käsittääkseni kaikki eivät reagoi yhtä voimakkaasti kuin toiset ja ennen kaikkea, eihän ne oireet välttämättä tule heti altistuksen jälkeen.

Niinpä. En aamulla soittoaikana saanut yhteyttä terveystarkastajaan. Pitää tässä nyt miettiä mille aletaan tämän kanssa oikeasti. Vähän ollaan kallistumassa sille kannalle, että seuraillaan, kun ei muilla noita oireita ole. Kai mä olen tulossa hulluksi :saint:

Minusta kuulostaa siltä, että voi hyvinkin olla homeesta kyse. Joillekin ihmisille oireet tulevat jo lyhyen altistuksen jälkeen ja joillekin ei ollenkaan. Ja yleensä oireet ovat sitä voimakkaampia, mitä kauemmin niissä tiloissa oleskelee, että siinä mielessä ei ole ihme vaikka oireilisit nyt enemmän, kun olet ollut kesällä paljon kotona.