Antakaa mulle hyvä rosvopaistin ohje.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reseptiä vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reseptiä vailla

Vieras
Söin tässä taannoin ABC:llä ja siellä oli seisovanpöydän antimena rosvopaistia.
Se oli aivan jumalaisen ihanaa. Päällä tais olla jotain valkosipulista "tahnaa" tai jotain sellaista ja kastike oli lähinnä liemimäistä ja possu oli leikattu todella ohueksi.

Ohjeen ei tarvitse olla valkosipulinen, mutta saa olla.

Olen googlettanut, mutta nämä ohjeet ovat lähinnä perinteisiä, eli alkavat tyyliin ..."kaiva maahan kuoppa johon paistin pistät"...
Eli ihan uuniversiota reseptistä haeskelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Ei se ole rosvopaisti, jos sitä ei aloita sillä kuopan kaivuulla. Se on joku muu uunipaisti, jos sitä on ABC:llä tarjottu :)

Se nauttimasi rosvopaisti on pikaeines, joka lämmitetään sellaisessa liukuhihnauunissa. Kannattaa katsella, josko samaa saisi kaupan pakastealtaasta.

1. Käy kävelyllä lähiympäristössäsi ja haistele missä valmistellaan lihaa.
2. Oikean tuoksun kohdalla mene taloon sisälle ja katso onko uunissa paistia.
3.Jos ei ole, aloita uudeleen kohdasta yksi.
4. Kun paisti löytyy, nappaa se mukaasi ja juoksee nopeasti kotiisi syömään. :)

Alkuperäinen kirjoittaja :):
1. Käy kävelyllä lähiympäristössäsi ja haistele missä valmistellaan lihaa.
2. Oikean tuoksun kohdalla mene taloon sisälle ja katso onko uunissa paistia.
3.Jos ei ole, aloita uudeleen kohdasta yksi.
4. Kun paisti löytyy, nappaa se mukaasi ja juoksee nopeasti kotiisi syömään. :)

No oikeasti rosvopaisti tehdään siten että:

- kaivetaan kuoppa ja vuorataan se kivillä. Aamulla!
- poltetaan nuotiota siellä muutama tunti että kivet lämpenee kunnolla
- siivotaan notski pois
-liha laitetaan kuoppaan paistumaan, foliossa tms kaiketi. Maustettu suolalla, pippureilla, katajanmarjoilla tms.
-ladotaan kivet tasaisesti paistin päälle ja sivuille, allehan jäi jo jokunen.

Kun kivet on jäähtyneet, on paisti valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

- siivotaan notski pois
-liha laitetaan kuoppaan paistumaan, foliossa tms kaiketi. Maustettu suolalla, pippureilla, katajanmarjoilla tms.

Päälle ladotaan vielä halkoja ja pidetään pientä tulta!

Alkuperäinen kirjoittaja korjausssarja:

- siivotaan notski pois

Päälle ladotaan vielä halkoja ja pidetään pientä tulta!

Eipä tarvitse välttämättä polttaa enää päällä puita.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos ihan alusta asti teet niin ensiksi pitää varastaa lammas. Kun olet sen tehnyt niin voin kertoa lisää. Voihan sen tietysti ostaakin.

No joskus pitää kyllä päästä vähän helpommallakin hei....... :D

Ja on siinä aika kaivaminen että saa kokonaisen lampaan mahtumaan monttuun. :D

Ei oo totta:(
Kiitos OIKEISTA rosvopaistin ohjeista, mutta en tosiaankaan ole aikomuksissa alkaa kaivamaan kuoppaa saati alkaa siis tekemään sitä OIKEAA rosvopaistia.
Haluaisin siis tuollaista mitä kerroin syöneeni. Oli se sitten pakastealtaan liha mössöineen, mutta tieten mieluummin ottaisin jonkin hyvän marinointiohjeen, jolla ehkä saisin tehtyä tuollaista paistia...

Tiedän, että pyysin otsikossa ohjetta rosvopaistiin, mutta tekstissä kerron kyllä, että en halua mitään maassa paistettua...

Mä en edes huomannut sun viestissä että ei perinteistä versiota... :ashamed: sori.

Me joskus ostettiin pakastettuna pienenpieni rosvopaisti, lammasta kaiken lisäksi, mun tietääkseni joulun aikoihin on useinkin kaupoissa.

Mutta kötkäise se lihankimpale suolattuna ja pippuroituna uunivuokaan, pistele velkosipulinkynsiä (mä laitan ihan viiltoja lihaan ja painan ne kynnet sinne syvemmälle) ja kannen alla hauduttelet kypsäksi.

Kauan ja miedolla lämmöllä.

No tällänen köyhän-naisen (vai laiskan?) rosvopaistintapainen ohje..
-Tällä saa kyllä JOPA mikä-se-on-halpis-liha- kaslerin hyväksi, uskokaa pois!
Lämmitä uuni täysille.
Kääri paisti ensin tiukkaan pakettiin leivinpaperiin, sitten toiseen kertaan sama, paperi eri suuntaan, ettei sauma tule samoin päin, rullaa reunat.
Laita pariin otteeseen rullattu paisti vielä tiukkaan folioon, ja uuniin. Paista noin tunti-puoltoista kiloa kohti täysillä, ja sitten laske uunin lämpö tuohon 100-150, anna hautua 2-4h.
Liha on pehmeää ja muhevaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
No tällänen köyhän-naisen (vai laiskan?) rosvopaistintapainen ohje..
-Tällä saa kyllä JOPA mikä-se-on-halpis-liha- kaslerin hyväksi, uskokaa pois!
Lämmitä uuni täysille.
Kääri paisti ensin tiukkaan pakettiin leivinpaperiin, sitten toiseen kertaan sama, paperi eri suuntaan, ettei sauma tule samoin päin, rullaa reunat.
Laita pariin otteeseen rullattu paisti vielä tiukkaan folioon, ja uuniin. Paista noin tunti-puoltoista kiloa kohti täysillä, ja sitten laske uunin lämpö tuohon 100-150, anna hautua 2-4h.
Liha on pehmeää ja muhevaa.

Ei tuossa nyt mitään.
Sitäpaitsi tuo ABC:n ruoka oli tehty possusta.
Ois pitänyt vaan puhua uunipaistista, mutta kun ne möi sitä tuolla nimellä, niin en sitten ajatellut asiaa sen pidemmälle, joten kyllä se minä taisin johtaa teitä vastaajiakin vähän harhaan:(

Mä en edes huomannut sun viestissä että ei perinteistä versiota... :ashamed: sori.

Me joskus ostettiin pakastettuna pienenpieni rosvopaisti, lammasta kaiken lisäksi, mun tietääkseni joulun aikoihin on useinkin kaupoissa.

Mutta kötkäise se lihankimpale suolattuna ja pippuroituna uunivuokaan, pistele velkosipulinkynsiä (mä laitan ihan viiltoja lihaan ja painan ne kynnet sinne syvemmälle) ja kannen alla hauduttelet kypsäksi.

Kauan ja miedolla lämmöllä.

No moni kassler, johon tämä ohje on hyvä, on jo maustettu, mutta jos on maustamaton, laita valkosipulia ja pippuria sekä suolaa.
Itse olen ostanu marinoidun kaslerin (jota en siis ikinä söisi muuten) tehnyt näin, ja sitten tehnyt punkkukastikkeen tai muun, jossa on makua myös.
Itse en uskonut tämän toimivan, ennenkuin kokeilin, ja hyvää tuli.
Itse pidän tuolla miedommalla lämmöllä aina sen 4h vähintään. Lusikalla saa ottaa sitä paistia, jänteistä tms rasvoista ei ole tietoakaan.
Kokeilkaapa!

Yhteistyössä