Antakaa hyviä terveellisiä dieettivinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Läski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Läski"

Vieras
Minulla on 15 kg ylipainoa. Syön paljon ja terveellisesti. Akilleen kantapää on nopea verensokerin laskeminen iltapäivällä. Mulla on pitkä työmatka ja kun pääsen kotiin niin olen nälkäinen kuin hevonen, syön ruoan ja sen jälkeen aina karkkia. Mikä helppo välipala olisi hyvä nauttia töissä ennen kotiin lähtöä? Siis sellainen joka pitää nälkää. Esim. Rahkajogurtti yms? Pienet sämpylät, omena tms ei tunnu yksistään auttavan, mun pitäisi oikeasti syödä kunnolla ennen kotiin lähtöä.

Pyrin harrastamaan liikuntaa 2-6 kertaa viikossa (lenkkeilyä, jumppaa) eli tämän pitäisi olla kunnossa kunhan vaan pääsee tarpeeksi usein urheilemaan.

Pystyn kieltäytymään pullasta ja muista leivonnaisista. Karkki ja suklaa ovat minun heikkouksiani. Ja jos niitä on saatavilla, syön niitä reilusti. Millä nämäkin saisi korjattua?

Rahka on hyvä pitään nälkää.

Suklaa ja karkki ois hyvä alkuun korvata jollain ja sitten syödä vaikka vaan kerran viikossa tms., onko se enemmän tapamussutusta vai himoitsetko niitä oikeasti 24/7?

Mulla herkut on tapamussutusta, mutta ne ovat myöskin palkinto pitkän työpäivän jälkeen ja ennen kuin alan siihen toiseen työpäivään eli lasten viihdyttämiseen, kodinhoitoon, pyykinpesuun yms. Hermot tarvitsee sokeria... Olen kiukkuinen jos en saa herkkuja päivittäin. Vituttaa, masentaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Läski (ap);27315659:
Mulla herkut on tapamussutusta, mutta ne ovat myöskin palkinto pitkän työpäivän jälkeen ja ennen kuin alan siihen toiseen työpäivään eli lasten viihdyttämiseen, kodinhoitoon, pyykinpesuun yms. Hermot tarvitsee sokeria... Olen kiukkuinen jos en saa herkkuja päivittäin. Vituttaa, masentaa...

Miten ois tilalle tummaa suklaata? Asteittain tummentaisit sitä, vähenis sokerin määrä siinä samalla. Saisit kuitenkin palkintos :)

Hei!
Mun mielestä on todella hyvä, et oo tiedostsanu ylimääräisten kilojen syyt ja 15 kg pääsee, kun on tahdonvoimaa.

Muistan kanssa aikoinaan kun se omena tms. ei todellakaan vienyt nälkää. Laihduinkin vasta kun aloin syödä pienempiä annoksia (huomasin samalla että ne mun aiemmat annoskoot vaan väsytti-nosti nopeestiverensokeria ja laski yhtä tehokkaasti.

Ja allekirjoitan tuon karkkijutunkin. Siitä on hankala aluksi päästä eroon, mutta ei mielestäni saa vaipua epätoivoon. Mä jätin kyllä karkit itsekurin avulla väliin kokonaan arkisin ja la tai su sain mässätä (mutta hallitusti esim. pienempi pussi karkkia /sipsiä). Otin vielä lenkkeliyn mukaan painonpudotuseen ja se auttoi siinä, että oli pirtämpi ym. Ei ollu enää vihaisia karkkikrapuloita ;) Niin ja se kyllä myös kiinteytti mun jenkkakahvat :)

Ruuaksi tein paljon esim: broilerinfileestä ruokia, kuten wokkibroileria. Sitten tais olla jauhelihasta esim. bolognesea (mä tei paseerattuun tomaattipohjaan itse bolognesen). Lautasella vähemmän riisiä ja sekin mieluiten täysjyvää. Salaattia runsaasti ja mieluiten ruuan alussa, niin täyttää. Alussa mielestäni auttaa, että on hieman enemmän proteiineja, jolloin maha täyttyy. Välipalaksi voi syödä (jos ei ehdi syödä kunnon ruokaa ennenkuin kiukkunälkä iskee) just jonku rahkan (skyrillä on esim.sellainen vaniljanmakuinen, jossa oli ihan ok-määrä proteiineja) Ateriarytmit kannattaa kaiken kaikkiaan pitää järkevinä..

En tiedä kuinka lässytiläältä tää nyt kuulosti, mutta mun kokemuksen mukaan ei oo oikoreittejä.

...kolmen viikon totaalikieltäytyminen sokeriin... Sen jälkeen ei tee enää niin paljon mieli. :)

Mites ennen kotiin lähtöä vaikka kevyt keitto, johon lisäät raejuustoa?

Ite yritän juoda reilusti vettä, pitää annokset pienempinä kuin normaalisti ja jättää ne suklaat ja karkit ostamatta kaupasta. Tarjotuista herkuista miunkin on helppo kieltäytyä mut kaupasta meinaa lähteä mukaan vaikka mitä.: /

Yhteistyössä