Antaisitteko supon pikkuiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "silja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"silja"

Vieras
5 kk poikani imaisi tänään sormeni suuhunsa ja tunsin että alaikenissä on terävä kohta eli ensimmäinen hammas on tullut tai juuri tulossa ikenestä läpi. Poika on nukkunut tänään huonosti päiväunia, kun ei ole halunnut pitää tuttia suussa ja tutti on tärkeä nukkumisessa. Yöunille mennessä tuo otti tutin suuhunsa, mutta on heräillyt n. puolen tunnin välein kovaa huutaen. Olen pistänyt tutin takaisin suuhun ja silitellyt poikaa, mutta parku loppuu tosi hitaasti. Normaalisti poika vain vinkaisee hiljaa, jos tutti on pudonnut ja rauhoittuu heti. Olisiko teidän mielestänne aiheellista antaa lapselle suppo? Tämä on ensimmäinen lapsi, enkä osaa arvioida kuinka kipeää lapsella mahdollisesti tekee. Kuumalta poika ei tällä hetkellä tunnu, vaikka päivällä oli minusta tavallista lämpimämmän tuntuinen päästä.

ite en oikeen oo minkään lääkkeiden kannalla : /.

imetätkö sä vielä? sieltä sais luontasia hyvänolon hormooneja..
Jos et niin mitäs tähän keksis... muut ideoita? auttaako paijailu, silittely, sively yms? mun äiti on kuulemma aikoinaan paijaillut mua paljonkin ja muistan nuo hetket onnellisina - tuntui hyvältä. myös korvanlehtiä sivellyt ja jotain jalkapohjien kanssa. Siel on ymmärtääkseni paljon hermopäätteitä. Pitäs vaikuttaa kipuaistimuksiin.
Joskus kun on kipee niin tietty tahti voi tuntuu keljulta, mut sittenpähän selviää..

En tiiä onko apua, mut aattelin vinkata kuiteski : )
En sit tiedä, voi olla et paijailu jää päälle ja jos sitä ei haluu jatkaakaan - ite vinguin aina lisää ja lisää.. mut musta on kyl kasvanu suht tyytyväinen pallura, että en tiedä kaduttaako mutsia ollenkaan - kuulemma ei, hän ite tykkäs näpertää.

[QUOTE="vieras";21915496]ite en oikeen oo minkään lääkkeiden kannalla : /.

imetätkö sä vielä? sieltä sais luontasia hyvänolon hormooneja..
Jos et niin mitäs tähän keksis... muut ideoita? auttaako paijailu, silittely, sively yms? mun äiti on kuulemma aikoinaan paijaillut mua paljonkin ja muistan nuo hetket onnellisina - tuntui hyvältä. myös korvanlehtiä sivellyt ja jotain jalkapohjien kanssa. Siel on ymmärtääkseni paljon hermopäätteitä. Pitäs vaikuttaa kipuaistimuksiin.
Joskus kun on kipee niin tietty tahti voi tuntuu keljulta, mut sittenpähän selviää..

En tiiä onko apua, mut aattelin vinkata kuiteski : )
En sit tiedä, voi olla et paijailu jää päälle ja jos sitä ei haluu jatkaakaan - ite vinguin aina lisää ja lisää.. mut musta on kyl kasvanu suht tyytyväinen pallura, että en tiedä kaduttaako mutsia ollenkaan - kuulemma ei, hän ite tykkäs näpertää.[/QUOTE]

Haloo, ihan äidinkö iloks pitää pienen kärsiä? Voihan sitä vauvaa toki paijailla, mutta kyllä nyt toisen kipua pitää hoitaa!

No noita hampaita nyt sitten puhkeaa pidemmän aikaa ja itse en ole koskaan lähteny tuohon suppojen antamiseen. Lapsen ikeniä ennemminkin kutittaa kuin sattuu - näin sanoi äitinikin joka on hammaslääkäri. Jotkut lapset tykkää silloin syödä tuttia,jotkut viileää purulelua,jotkut tunkee uniriepua suuhunsa.Kun hampaan kärki on ikenestä jo ulkona niin pahin vaihe on ohi. Joskus harvoin yhden hampaan puhkeaminen kestää hyvin kauan ja koko ien on pahasti turvoksissa ja ärtyneen näköinen . korkeintaan silloin voisin antaa yöksi supon jos vauva ei kertakaikkiaan pysty nukkumaan! Tuntuu että nykyäidit vaan työntää joka kitinään lapselle supon pyllyyn ettei tämä vaan häiritsisi heitä mitenkään ja nukkuisi mahdollisimman pitkään - eikä aina suinkaan ole kivunhoidosta kyse! Ja kaikki itkut ja kitinät pannaan herkästi esim.juuri hampaiden tulon piikkiin.

[QUOTE="professional";21915468]Laita nyt ihmeessä suppo ja jos tuntuu pikkuinen nukkuvan hyvin ja olevan elämäänsä tyytyväisempi niin teet saman huomennakin.[/QUOTE]

Juu ja tietty seuraavat kaksi vuotta kun niitä hampaitahan puhkeaa jatkuvasti... Unohdetaan vaan kaikki lääkkeiden sivuvaikutukset ja hiljennetään muksut "kivunhoidon nimissä"!

Haloo, ihan äidinkö iloks pitää pienen kärsiä? Voihan sitä vauvaa toki paijailla, mutta kyllä nyt toisen kipua pitää hoitaa!

No, en tiedä ootko ikinä kipeenä tullut paijatuksi, mutta mulla se ainakin on usein auttanut.
Sanoinkin että kun tietyistä paikoista paijaa, sillä pitäis olla kipuaistimusta muokkaava vaikutus. Googlaa vaikka kipuaistimus..

En väheksy vauvan kipua mut meinasinkin ainakin hereilläoloajalle jotain vaihtoehtoo niille hitsin lääkkeille. Kyseessä on kuitenkin vasta 5-kuukautinen pienoinen joka kehittyy huimaa vauhtia, niin en esim joka päivä seuraavat niin kauan aikaa kun niitä hampaita tulee (kuukausia?) niitä kipulääkkeitä syöttäis.
ja tosiaan, vähän isompana kun jotain kiinteitä syö, niin minkä ikäsenä saa antaa esim jotain viileetä kurkkua tai vastaavaa? saattaa helpottaa. ite isompana kun hampaita tuli, niin nakertelin jotain aina kun oli puhkeemassa ja ai että kun teki makeeta..

Mun pikkuveljellä oli sellanen viilennettävä "purulelu". Kai se sitä jonkin verran järsi. Onko muilla sellasesta kokemusta?

Suppoa kehiin vaan. Jos suppo auttaa, silloin ei kyse ole kutinasta, vaan kivusta. Turha toista ja koko perhettä kiusata. Toisaalta monesti pientä auttaa kyllä pelkästään sekin että ottaa viereen nukkumaan.

Kiitos vastauksista! Näköjään tässäkin asiassa on kaksi koulukuntaa. Ongelma ehkä ratkesi itsestään, joten katsotaan jos pärjätään ilman suppoa tällä kertaa. Poika heräsi äsken syömään, eikä ollut enää kiukkuisen tai tuskaisen oloinen, veti maidot ja vajosi syömisen lopussa uneen (rintamaitoa ei tule enää, mutta pullokin rauhoittaa..). Toivotaan että nyt pystyy nukkumaan normaalisti. Päivällä en huomannut muita mahdollisia kivun merkkejä, kuin vain sen että pojan oli vaikea nukahtaa ja oli siksi tietysti väsynyt ja ärtynyt ennen kuin sai vetaistua unet.

En tahdo rääkätä poikaa eli aion antaa särkylääkettä, jos tiedän että hänellä on kipuja. Sitä vaan on vähän vaikea tietää onko niitä vai onko muuten levoton. Toivottavasti opin vähitellen arvioimaan sen.

Me ollaan satunaisesti annettu suppo jos noi hampaat on tosi kovasti vaivannut, ehkä n. 5 krt. Mieluummin oon antanut supon kun kuunnellut toisen kipuhuutoa :( Se on kamalaa kuultavaa.

Mietin että menisinkö itse myös sänkyyn ja ottaisin pojan viereeni, mutta en uskaltanut. Kerran nimittäin nostin levottomasti nukkuneen pojan viereeni ja hän suuttui siitä ihan hirveästi! Hän ei rauhoittunut ollenkaan ja lopulta ajattelin että kokeilen palauttaa hänet takaisin omaan sänkyynsä ja kappas vaan, huuto lakkasi heti. Sillä laillahan sanotaan, että lapsen pitäisi saada herätä samasta paikasta, mihin hän on nukahtanut. Minulla on ollut semmoinen tapa, että poika on saanut mennä iltaisin omaan sänkyynsä nukkumaan, samoin kuin ensimmäisen yösyötön jälkeen (hän on unessa siinä vaiheessa kun kannan hänet sänkyyn), toisen syötön jälkeen pojan uni on kevyempää ja otan hänet silloin viereeni, niin nukkuu rauhallisemmin jäljellä olevat pari tuntia. Minulta menevät itseltäni unet niin huonoiksi, ettei siitä tule mitään jos poika on koko yön vieressäni. Meillä on liian kapea sänky perhepediksi ja mieheni uniapnean takia poikaa ei uskalla pistää keskelle nukkumaan vaan hän on sängyn reunalla, mikä on kanssa vähän stressaavaa, vaikka pistänkin siihen pyyhkeen pönkäksi ja vedän pinnasängyn kiinni sänkyyn.

Yhteistyössä