Antaisitko tokaluokkalaisen pyöräillä kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä siis sellainen tilanne että on 3.- ja 2.-luokkalainen jotka vielä tämän lukuvuoden eri kouluissa. Tuolla vanhemmalla koulumatkaa n. 1.5km ja nuoremmalla vajaa 3 km. Koulun suositus on että vasta kolmannella luokalla itsenäisesti pyörällä kouluun mutta vanhemmat päättävät asian oman harkintansa mukaan.
Tähän asti on mennytkin ihan hyvin, molemmat kävelleet kouluun. Nyt hommasin molemmille isommat pyörät ja esikoinen tietysti halusi pyöräillä kouluun ja nuorempi tietenkin tottakai myöskin kun kerta siskokin saa mennä pyörällä.
Tuo nuorempi joutuu ylittämään 3 isompaa tietä, matka pääosin pyörätietä, pari pientä pätkää hiljaista katuosuutta. Koulumatka sinänsä tuttu, kävellen sitä kulkenut itsenäisesti.
Eli kysymys kuuluu mitä tekisit?

riippuu täysin paikkakunnasta. Täällä saa kaikki mennä pyörällä. Ekasta lähtien.

Omanikin menee nyt toiselle ja pyörällä. Reitti koululle turvallinen. Ainoastaan yksi isompi tien ylitys josta voin tulla myös paloautot. Koulusta kävivät tutustumassa risteykseen ja sen ylitys tapaan.

Mä en ymmärrä miten nykyään on niin kauheeta vauhkoamista. Mä olen vasta 25-vuotias, ettei siitä nyt ikuisuuksia ole, kun olin ala-asteella. Meillä mentiin ekalle luokalle heti toisesta koulupäivästä lähtien itse pöyrällä.

Voi jumaliste sanon mä. Ennen haettiin jo 4-vuotiaana yksin kaupasta maitoa. Meillä on jokainen lapsi mennyt ekasta luokasta lähtien yksin pyörällä kouluun ja hengissä ovat.

Meillä on kaikki lapset mennyt yksin pyörällä koulumatkat heti koulutaipaleen alusta. Ensimmäisellä luokalla ollaan pari ekaa päivää saateltu ja haettu ja sitten yksin. Kuopus nyt ekalla ja itsenäisesti pyöräilee. Me asutaan tosin maalla ja reitti turvallinen.

Mä en ymmärrä miten nykyään on niin kauheeta vauhkoamista. Mä olen vasta 25-vuotias, ettei siitä nyt ikuisuuksia ole, kun olin ala-asteella. Meillä mentiin ekalle luokalle heti toisesta koulupäivästä lähtien itse pöyrällä.
Ja mä oon jo 35 v, eikä mun ala-asteaikoinakaan eka- tai tokaluokkalaiset saaneet pyöräillä kouluun.

Sehän on koulusta riippuvainen asia, ei mikään "nykypäivän vauhkoaminen".

no medän lapset on ainkin pyöräileet kouluun. Matka noin 1km vain yksi tien ylitys juri enen kouua. Muuten koko matka pyörätietä. Ovat pyöräileet harkkoihinkin jonne on matkaa 3km ja siinä ei ole koko mtkaa pyörätitä. Tottakia antaiain pyöräillä.

[QUOTE="vieras";24553847]Voi jumaliste sanon mä. Ennen haettiin jo 4-vuotiaana yksin kaupasta maitoa. Meillä on jokainen lapsi mennyt ekasta luokasta lähtien yksin pyörällä kouluun ja hengissä ovat.[/QUOTE]

Olen ihan samaa mieltä. En ymmärrä ihmisiä jotka eivät osaa itse päättää voiko oma pieni lapsi tehdä sitä ja tätä. Esim. uskaltaako ekaluokkalaista yksin päästä oma pihalta naapurin pihalle tai kylän ostarille ja sitä rataa...aargh!
Itse kyllä pojan kanssa arvioisin reitin riskitekijöitä, ja tietysti pojan taitoa ja luonnetta ylittää tiet...

[QUOTE="vieras";24553938]Olen ihan samaa mieltä. En ymmärrä ihmisiä jotka eivät osaa itse päättää voiko oma pieni lapsi tehdä sitä ja tätä. Esim. uskaltaako ekaluokkalaista yksin päästä oma pihalta naapurin pihalle tai kylän ostarille ja sitä rataa...aargh!
Itse kyllä pojan kanssa arvioisin reitin riskitekijöitä, ja tietysti pojan taitoa ja luonnetta ylittää tiet...[/QUOTE]

Siis ei nyt ole kyse siitä etten osaisi itse päättää miten lapsi kulkee kouluun, lähinnä vaan halusin keskustelua asiasta miten ihmiset toimisivat vastaavassa tilanteessa. Itselleni on ihan ok että lapsi kulkee pyörällä kouluun, ainoa mitä jäin miettimään on se että teen tavallaan koulun suositusten vastaisesti kun päästän lapsen kulkemaan pyörällä kouluun.

[QUOTE="aloittaja";24553959]Siis ei nyt ole kyse siitä etten osaisi itse päättää miten lapsi kulkee kouluun, lähinnä vaan halusin keskustelua asiasta miten ihmiset toimisivat vastaavassa tilanteessa. Itselleni on ihan ok että lapsi kulkee pyörällä kouluun, ainoa mitä jäin miettimään on se että teen tavallaan koulun suositusten vastaisesti kun päästän lapsen kulkemaan pyörällä kouluun.[/QUOTE]
Tuo on syy sille, miksi itse en päästäisi.

Ei suinkaan se, ettenkö uskoisi lapseni matkasta selviävän tms.

[QUOTE="noo";24554012]Entä jos kuitenki matka (n. 3km) ,menis nopeammin pyörällä, kuin kävellen?[/QUOTE]

Oon vähän samaa mieltä. Kyllä tuo 3kilsaa on aika pitkä aikuisellekin...

[QUOTE="noo";24554012]Entä jos kuitenki matka (n. 3km) ,menis nopeammin pyörällä, kuin kävellen?[/QUOTE]
Meillä lapsi menee 3 km matkan kouluun bussilla, joten ei oo sinänsä ajankohtaista meillä. Mutta uskoisin että tuossakin tilanteessa kunnioittaisin koulun toivetta siitä, että vasta kolmannella luokalla tultaisiin pyörällä. Tai sitten pyöräilisin lapsen kanssa samaa matkaa - meillä kun menee sekä aikataulut että reitti aika hyvin yksiin.

[QUOTE="aloittaja";24553959]Siis ei nyt ole kyse siitä etten osaisi itse päättää miten lapsi kulkee kouluun, lähinnä vaan halusin keskustelua asiasta miten ihmiset toimisivat vastaavassa tilanteessa. Itselleni on ihan ok että lapsi kulkee pyörällä kouluun, ainoa mitä jäin miettimään on se että teen tavallaan koulun suositusten vastaisesti kun päästän lapsen kulkemaan pyörällä kouluun.[/QUOTE]

Mutta sehän on koulun suositus JOHON vanhemmat voivat halutessaan tehdä poikkeuksen. Eli sulla on ihan KOULUN lupa päästää lapsesi pyörällä jos sinun mielestäsi hän osaa toimia liikeenteessä.

Mä en voi tähän oikeen muuta sanoa. Kun meidän lasten koulussa kaikki pyöräilee, olivat just koko koulun pyöräretkellä noin 10-15 km matkalla ja näitä koko koulun retkiä tekevät useampia vuodessa

Voiko koulu päättää miten/millä kyydillä sinne koululaiset tulee?
Meillä ollaan aateltu päästää toi laps pyöräilee hoitoon? Toki tässä vaiheessa on toinen vanhemmista mukana.
Mut esikoulusta-yläasteelle asti on sama matka.

"Toi hengissä ovat" -lause, mä en käsitä.

Harva se päivä tulee uutisista, kun lapsi on jäänyt auton alle.
Meilläpäin KUOLI kesällä pyöräilevä lapsi auton alle.
Mun työkaverin lapsi HALVAANTUI auton takia ekalla luokalla.

Tietty jos elää jossain perämettässä ja ketään ei tunne, niin ehkä nää asiat ei kosketa...

Meillä lapsi menee 3 km matkan kouluun bussilla, joten ei oo sinänsä ajankohtaista meillä. Mutta uskoisin että tuossakin tilanteessa kunnioittaisin koulun toivetta siitä, että vasta kolmannella luokalla tultaisiin pyörällä. Tai sitten pyöräilisin lapsen kanssa samaa matkaa - meillä kun menee sekä aikataulut että reitti aika hyvin yksiin.

Teillä pääsee onnikalla, mutta entä sitte kun ei pääse? Sä uskoisit että kunnioittaisit koulun toivetta? Monellako vanhemmalla olis mahdollisuus tuohon, että kykenis kulkemaan lapsen kans samaa matkaa?

Teillä pääsee onnikalla, mutta entä sitte kun ei pääse? Sä uskoisit että kunnioittaisit koulun toivetta? Monellako vanhemmalla olis mahdollisuus tuohon, että kykenis kulkemaan lapsen kans samaa matkaa?

Entä jos, entä jos, entä jos...entä jos ei omistakaan pyörää, eikä pääse pyörälläkään? Jos jossittelemaan aletaan niin entäjos-lista on loputon.

Mä nyt ajattelen asiaa vaan siltä kannalta mitä ap kysyi, eli antaisinko tokaluokkalaisen pyöräillä kouluun. Enkä antaisi (enkä anna), koska koulun suositus on että ei, ja täällä tosiaan pääsee sinne muutenkin.

Yhteistyössä