Antaisitko lapselle rangaistuksen?

• Viestiketjun aloittaja Miten on?
  • Ensimmäinen viesti
En varmaan osaisi lähteä asunnosta ulos ilman avainta.

Eikö sillä lapsella ollut puhelinta mukana? Siis että olisi voinut soittaa hänelle sen talkkarin sijaan. Vai unohtiko lapsi omatkin avaimensa sisälle?

Rangaistuksista en tiedä, ehkä yleinen puhuttelu riittäisi niin että ymmärtää miten käy kun lukitsee itsensä pihalle. Ja muistaa jatkossa itsekin välttää noita tilanteita.
mitä se lapselle soitto auttaa kun avaimet sisällä ja ihmiset ulkona? Ja jos lapsella ois ollu avaimet, ei sitä avaajaa ois tarvittu varmaan. Ymmärsin niin että omia keinoja päästä sisälle ei ollu.

"vieras."
Tuossa kyseessä ehkä tottelemattomuus ehkä huono muisti. Vaikea sanoa miten rankaisu. Periaate kuitenkin yleensä on, että totella pitäisi ja tottelemattomuudesta pitäisi olla seuraus.

"Sirkkeli"
No totta helvetissä rankaisisin. Tuon ikäisen täytyy tajuta, että käskyt on toteltavia. Ihan jo oman turvallisuuden vuoksi. Miten rankaisisin? Varmaan kotiarestilla, kun ei kerran totellut käskyä pysyä sisällä.

Ihme lässyttäjä-äitejä täällä yks jos toinen. Käy selväksi, miks jotkut pennut on tyhjäpäitä, ja käyttäytyy miten huvittaa. Vanhemmat vaan silittelee päätä, vaikka pentu tekis mitä.

Miten on?
Myönsinkin jo, että oli myös omaa hölmöyttä että avaimen jätin sisälle.
Ajattelin kuitenkin, että jos pariin kertaan lapselle sanoo, että pysythän sisällä kun äiti käy laittamassa pyykit eikä ota avainta mukaan, niin tämä olisi mennyt jakeluun. Mutta olin näköjään väärässä.

Ja missään kaukana en ollut, meidän ikkunoista näkyy tuohon pyykkitelineelle.

Sitä tässä myös mietin, että eikö vanhempien käskyjä pitäisi kuitenkin totella? Ja jos ei totella niin jonkinlainen sanktio on odotettavissa. Tässä tapauksessa se nyt oli puhuttelu ja kahden euron menetys.

Jatkossa kuitenkin kannan avainta visusti taskussani :D

[QUOTE="Sirkkeli";29917446]No totta helvetissä rankaisisin. Tuon ikäisen täytyy tajuta, että käskyt on toteltavia. Ihan jo oman turvallisuuden vuoksi. Miten rankaisisin? Varmaan kotiarestilla, kun ei kerran totellut käskyä pysyä sisällä.

Ihme lässyttäjä-äitejä täällä yks jos toinen. Käy selväksi, miks jotkut pennut on tyhjäpäitä, ja käyttäytyy miten huvittaa. Vanhemmat vaan silittelee päätä, vaikka pentu tekis mitä.[/QUOTE]

ja sitten kun lapsi varastaa tms, niin milläs sitten rankaiset?

vai saako lapsi saman rangaistuksen avaimen unohtamisesta ja varastamisesta?

Wieruus
Miksi ovi on yleensä niin että menee lukkoon? Itse aina uloslähtiessä lipsautan kielekkeen jumiin niin että ovi ei voi mennä lukkoon tai käännän sen nipstaakkelin asentoon ettei mene lukkoon.
Ja en olisi rangaissut tuossa tapauksessa. Ihan yhtä syyllisiä olisimme molemmat tapahtuneeseen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Sirkkeli"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29917482:
ja sitten kun lapsi varastaa tms, niin milläs sitten rankaiset?

vai saako lapsi saman rangaistuksen avaimen unohtamisesta ja varastamisesta?
Voi jumalauta mikä ajatuksenjuoksu sulla on! Sut sais ampua ekalla raketilla Marsiin asumaan.

Ei kai kukaan muu jätä rankaisematta lasta sen takia, että se saattaa tulevaisuudessa tehdä jotain pahempaa, ja sitten ei tottele, kun on saanut pienemmistäkin asioista rangaistuksen????

Jos lapsi nyt tämän jälkeen varastaa, niin se on varastetun tavaran palauttaminen/korvaus, anteeksipyyntö ja vielä lisäksi kielto mennä sinne mistä on varastanut(kauppa), olla niiden kanssa, joidenka kanssa tämän ajatuksen sai päähänsä jne.

Voi helevetin helvetti, mitä stana mutseja sitä maa päällään kantaa...

[QUOTE="Sirkkeli";29917519]Voi jumalauta mikä ajatuksenjuoksu sulla on! Sut sais ampua ekalla raketilla Marsiin asumaan.

Ei kai kukaan muu jätä rankaisematta lasta sen takia, että se saattaa tulevaisuudessa tehdä jotain pahempaa, ja sitten ei tottele, kun on saanut pienemmistäkin asioista rangaistuksen????

Jos lapsi nyt tämän jälkeen varastaa, niin se on varastetun tavaran palauttaminen/korvaus, anteeksipyyntö ja vielä lisäksi kielto mennä sinne mistä on varastanut(kauppa), olla niiden kanssa, joidenka kanssa tämän ajatuksen sai päähänsä jne.

Voi helevetin helvetti, mitä stana mutseja sitä maa päällään kantaa...[/QUOTE]

=)

mä en peloittele lapsia tekemään oikein rangaistusten uhalla, vaan pyrin opettamaan ne tekemään oikein siksi et haluavat tehdä oikein.

en itsekkään rankaise itseäni jos unohdan tehdä jotain, miksi siis lapsiakaan.

tässäkin tapauksessa molemmat,sekä äiti että lapsi lähti ulos ilman avainta.Lapsen vastuullako se sitten on et pitää huolehtia siitä et sisään päästään?

Miten on?
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29917533:
tässäkin tapauksessa molemmat,sekä äiti että lapsi lähti ulos ilman avainta.Lapsen vastuullako se sitten on et pitää huolehtia siitä et sisään päästään?
No tässä tapauksessa lasta kuitenkin oli kielletty tulemasta pihalle.
Ja mielestäni kieltoja pitäisi totella.

No, tapahtunut mikä tapahtunut. Mitään hirvittävää katastrofia tässä ei käynyt, joten asiaan ei lapsen kanssa enää palata. Eilen on juteltu ja toivottavasti nyt muistiin on jäänyt jotakin.

"Sirkkeli"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29917533:
=)

mä en peloittele lapsia tekemään oikein rangaistusten uhalla, vaan pyrin opettamaan ne tekemään oikein siksi et haluavat tehdä oikein.

en itsekkään rankaise itseäni jos unohdan tehdä jotain, miksi siis lapsiakaan.

Tässä ei ollut unohtamisesta kyse, vaan tottelemattomuudesta.

Että kun annetaan sanktio väärintekemisestä, tottelemattomuudesta jne. Niin se on sun mielestä pelottelua? Sä olet pelottavan typerä äiti-ihminen, ja nyt rupean keräämään rahaa, jotta saisit sen paikan Marsiin lähtevään alukseen.

Sitä tässä myös mietin, että eikö vanhempien käskyjä pitäisi kuitenkin totella? Ja jos ei totella niin jonkinlainen sanktio on odotettavissa. Tässä tapauksessa se nyt oli puhuttelu ja kahden euron menetys.
Sanktio ei mielestäni toki ollut mitenkään kohtuuton, ja kuten jo kerroin varmasti asiasta olisi meilläkin keskustetu jälkeenpäin. Itse en odota lapsilta sitä että he noudattavat käskyjä vain sen vuoksi että vanhempi on ne sanonut, käskyissä pitää olla myös tietty loogisuus. En oikein ymmärrä miksi lapsen pitäisi pysyä sisällä sen takia että vanhempi ei ota ulos mukaansa avainta. Loogisempaa olisi rangaista lasta siitä että hän ei ota avainta ulos lähtiessään, tosin tässä tilanteessa sama rangaistus olisi annettava myös itselle.

...ja kärsivällisyyttä esim. odottamisen suhteen opettaisin kyllä toisenlaisessa tilanteessa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Sirkkeli";29917573]Tässä ei ollut unohtamisesta kyse, vaan tottelemattomuudesta.

Että kun annetaan sanktio väärintekemisestä, tottelemattomuudesta jne. Niin se on sun mielestä pelottelua? Sä olet pelottavan typerä äiti-ihminen, ja nyt rupean keräämään rahaa, jotta saisit sen paikan Marsiin lähtevään alukseen.[/QUOTE]

pelottelua on se, et jos teet väärin, vaikka epähuomiossa, ajattelemattomuuttasi tms niin saat rangaistuksen.Mun mielestä ne on täysin eriasia kuin tahallisesti tehdyt teot.

seuraavan kerran kun samanlainen tilanne tulee, ottaisin avaimet taskuun ja silti sanoisin lapselle et odota sisällä, ja muista kuinka viimeksi kävi.Tällä tavoin lapsi oppii MUN mielestä paremmin, kuin niin, et ensimmäisestä unohduksesta saa kotiarestia tms

ja kiitos, mielelläni lähtisin marssiin :heart:

Miten on?
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29917756:
pelottelua on se, et jos teet väärin, vaikka epähuomiossa, ajattelemattomuuttasi tms niin saat rangaistuksen.Mun mielestä ne on täysin eriasia kuin tahallisesti tehdyt teot.

seuraavan kerran kun samanlainen tilanne tulee, ottaisin avaimet taskuun ja silti sanoisin lapselle et odota sisällä, ja muista kuinka viimeksi kävi.Tällä tavoin lapsi oppii MUN mielestä paremmin, kuin niin, et ensimmäisestä unohduksesta saa kotiarestia tms

ja kiitos, mielelläni lähtisin marssiin :heart:
Juu, avaimet kulkee jatkossa visusti housuntaskussa :)

Ja periaatteessa mä en tässä lapselle niin rangaistusta antanut. Juteltiin asiasta ja lapsi pyytämättä toi säästöistään 2€.
Molemmille meistä tuli hyvä pieni opetus tästä tapauksesta :)

Ja luulenpa, että ensi yönä se 2€ palautuu sinne säästölippaaseen ;)

"Sirkkeli"

Ja periaatteessa mä en tässä lapselle niin rangaistusta antanut. Juteltiin asiasta ja lapsi pyytämättä toi säästöistään 2€.

Helvetin johdonmukainen. Voit uskoa, että tuo pentu ei tottele jatkossakaan.

Miten on?
[QUOTE="Sirkkeli";29917830]Helvetin johdonmukainen. Voit uskoa, että tuo pentu ei tottele jatkossakaan.[/QUOTE]

Lapsi ei kyllä huomaa kun se raha sinne lippaaseen takaisin ilmestyy. Joten en usko auktoriteettini olevan vaarassa.

Mielestäni oli jo hienoa, että oma-aloitteisesti sen mulle eilen antoi =)

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
Lapsi ei kyllä huomaa kun se raha sinne lippaaseen takaisin ilmestyy. Joten en usko auktoriteettini olevan vaarassa.

Mielestäni oli jo hienoa, että oma-aloitteisesti sen mulle eilen antoi =)
tuo on juuri se asia mistä olen tässä yrittänyt kertoa, siis omista tavoitteistani sen suhteen miten lapset haluan opettaa.
Lapsi itse ymmärtää mokansa,ja korvaa sen oma-aloitteisesti.Ja toivottavasti oppii myös seuraavalla kerralla muistamaan mitä on sanottu.

kaf
Kasvatusta se on vanhempien antama esimerkkikin. Mitä lapsi oppii jos äiti ei huolehdi avaimista ulos lähtiessään? ...siirtämään vastuun äidille joka kuitenkin jäi sillä hetkellä sisälle. Sen hän ilmeisesti oli jo oppinut että avaimia ei tarvitse ottaa mukaan ulos lähtiessä.
no höpöhöpö. voin minä meidän perheessä kelle tahansa huikata, että hei käyn tuossa ulkona ja mulla ei ole avainta, päästätkö minut sitten sisälle. se antamani ESIMERKKI siinä on sitten se, että tämä avainasia HUOLEHDITAAN ja etukäteen sovitaan suunnitelma, miten homma saadaan sujumaan. tehdään yhteistyötä niinkuin perheessämme on tapana. jos se perheenjäseneni siihen sitten huikkaisi vaikka, että en voi kun olen just kanssa menossa ulos, niin suunnitelmaa muutettaisiin. jos se taas antaisi ymmärtää että tämä homma sopii, niin olettaisin kyllä, että niin tehdään myös.

mitään kotiaresteja en pienestä lähtisi antamaan. jälkipuheiden laatu riippuisi sitten siitä, oliko tohellus ajattelemattomuutta ja vahinko vai sellaisella 'tiedän kyllä mitä äiti sanoi mutten viitsi totella' -mielellä tehty.

sillain luonnollisesti menisi tuo juttu, eikä kyllä tarvitsisi miettiä, että olenko ny kohtuuton, onko lapsuus pilalla, lapsen itsetunto murskattu, epäreilun kasvatuksen aiheuttamat traumat tiedossa.

Voi mikä ihana lapsi!:heart:
Todella todella ihana!

IhQ
Itelleni olisin enemmän suuttunut, kun en älynny avainta ottaa mukaan. Se kun ei mikään iso juttu olis ollut sekään. Ehkä silti olisin voinu sanoa että pysykää sisällä jos olis halunnut testata uskovatko mutta nyt on kyl niin hyvä ilma että olis saanu tulla sinne uloskin mukaan.
No joo, olis siinä sitten juteltu asiasta lähinnä niin että pitää totella mitä äiti (tai isä) sanoo.

Yhteistyössä