Antaisitko lapselle rangaistuksen?

  • Viestiketjun aloittaja Miten on?
  • Ensimmäinen viesti
Miten on?
Ja jos, niin minkälaisen?

Äiti lähtee viemään pyykkejä ulos kuivamaan. Sanoo mennessään ekaluokkalaiselle jotta pysyy sisällä, kun äidillä ei ole avainta mukana.

Menee pari minuuttia ja ekaluokkalainen tulee ulos laittaen ulko-oven perässään kiinni.
Siellä sitä sitten pihalla odotellaan talkkaria ovea avaamaan. Ja talkkari tietysti ottaa maksun.

Aikuisella kuitenkin tulisi avain olla mukana, koska lapset on lapsia ja vahinkoja sattuu. Mutta kun kuitenkin on erikseen sanottu, että pysy sisällä, äidillä ei ole avainta mukana.
 
viera.s
En antaisi. Tuskin ekaluokkalainen tahallaan telkesi teitä ulos ja kuten sanoit, vahinkoja sattuu. Varmaan siinä tilanteessa harmistuneena tulisi toruttua lasta, mutta ainakaan sen suurempaa rangaistusta ei tuollaisesta ole minusta syytä antaa. Ja sitä torumistakin saattaisin pyytää anteeksi tai ainakin lievitellä, koska virhe olisi ollut osin omani.
 
"Riina"
Onko varma, että lapsi edes kuuli, mitä sanoit lähtiessä? Itse varmistaisin lähtiessä, että lapsi todella kuuli ja ymmärsi asian. Vasta jos näin on toimittu, voisin ainakin melkoisen ripityksen lapselle pitää. Muista rangaistuksista nyt en tiedä onko tarpeen, etenkin jos vastaavaa mokaa ei ole lapselle ennen sattunut.
 
"minäpieni"
Minä keskustelisin lapsen kans asiasta. Olihan lapsi mukana ja paikalla koko talkkarin käynnin ajan, ja näki että maksoit, pahoitteli yms? Jo se opettaa lapselle, että nyt toimittiin väärin. Kertoisin, että ens kerralla saa itse maksaa! Eli lapsi tietää, mitä tuleman pitää jos homma toistuu.
 
"Maj"
En rankaisisi, koska lapsi ei tehnyt tätä tahallaan. Äidille risuja, ettei ottanut avainta. Aatellaanpas vaikka niin, että lapsi olisi pysynyt sisällä ja hänelle olis sattunu joku onnettomuus (hatusta vedetty, hylly putos päähän). Mitenkäs äiti olisi apuun päässyt?
 
Miten on?
[QUOTE="Riina";29915242]Onko varma, että lapsi edes kuuli, mitä sanoit lähtiessä? Itse varmistaisin lähtiessä, että lapsi todella kuuli ja ymmärsi asian. Vasta jos näin on toimittu, voisin ainakin melkoisen ripityksen lapselle pitää. Muista rangaistuksista nyt en tiedä onko tarpeen, etenkin jos vastaavaa mokaa ei ole lapselle ennen sattunut.[/QUOTE]

Kuuli. Ja sanoin vielä kahteen kertaan. Ja tarkistin, että ymmärsikö.
Ja kysyin vielä pihalla, että mitenkäs tämän homman piti mennä.

Oli paikalla katselemassa kun talkkari avasi oven ja näki kun maksoin.
 
Miten on?
[QUOTE="Maj";29915260]En rankaisisi, koska lapsi ei tehnyt tätä tahallaan. Äidille risuja, ettei ottanut avainta. Aatellaanpas vaikka niin, että lapsi olisi pysynyt sisällä ja hänelle olis sattunu joku onnettomuus (hatusta vedetty, hylly putos päähän). Mitenkäs äiti olisi apuun päässyt?[/QUOTE]

Ovessa on lasi jonka hätätapauksessa saa helposti rikottua.
Mutta nyt ei ollut hätätapaus ja uusi lasi olisi maksanut enemmän kuin talkkarin hälyttäminen.
 
gghh
Meillä ei aikuinen mieskään muistaisi tuollaista. Todennäköisesti kohta tulisivat taaperon kanssa perässä ihastelee kun äiti ripustaa pyykkejä.

Miksi noin turhassa asiassa et ota avainta mukaan???
 
vieras...
En rankaisisi, puhuttais varmaan lapsen kans asiasta sitä talkkaria odotellessa ja lapsi varmasti tajuais siinä tilanteen. Syyttäisin lähinnä ihteeni jos en tajuais ottaa avaimia mukaan.
 
viera.s
Onko se lapsi muuten tällä hetkellä löysässä hirressä odottamassa, minkä rangaistuksen palstaraatia kuultuasi hänelle keksit?

Joka tapauksessa jos pienistä asioista rankaisee, rangaistus pitää ilmoittaa heti eikä seuraavana päivänä. Joku tosi vakava juttu voisi olla sellainen, että vanhemmat tarvitsee tuumaustauon miettiäkseen sopivaa seuraamusta, mutta ei vahinko/huolimattomuus loppujen lopuksi ihan vaarattomassa asiassa.
 
Miten on?
Onko se lapsi muuten tällä hetkellä löysässä hirressä odottamassa, minkä rangaistuksen palstaraatia kuultuasi hänelle keksit?

.
Ei sentään :D

Juteltiin asiasta jo talkkaria odotellessa ja sisällä rauhassa sitten vielä vähän lisää.
Lapsi myös oma-aloitteisesti antoi mulle omista rahoistaan 2€.
Mun mielestä tässä oli jo ihan tarpeeksi "rangaistusta".
Ja myönsin vielä, että vähän oli nyt äidissäkin vikaa kun näin pääsi käymään.

Mielenkiinnosta vaan kyselin, että miten muilla olisi tehty :)
 
En rangaisisi. Keskusteltaisiin ehkä siitä kuunteliko hän yhtään mitä sanoin (mikäli ylipäätään olisin kehottanut pysymään sisällä koska en ota avainta, mikä kuulostaisi kyllä varsin kummalliselta).
 
"Hmm"
En rankaisisi, koska tuossa tilanteessa olisin ihan yksin syypää.

En jättäisi ekaluokkalaisen harteille tuollaista.
Jos olen menossa ulos ja täytyy varoitella lapselle, että minulla ei ole avainta, siinä menee se sama aika kuin jos ottaisin ne kotiavaimet taskuun.

En edes tiedä miksi lähtisin ulos ja jättäisin ehdointahdoin avaimet sisälle,kun ne ei edes paina taskussa ?
 
Miten on?
Alkuperäinen kirjoittaja en fiskare från Närpes;29915605:
Jos mä lähden johonkin ilman avainta ja lapsi jää siksi hetkeksi kotiin, niin tasan tarkkaan jätän oven lukon niin ettei koko ovi mene lukkoon. Tai sitten otan ne avaimet mukaani!
Meillä ei valitettavasti saa ovea noin ettei menisi lukkoon kun sulkee oven.

Mutta tästä oppineena en enää jätä avainta sisälle. Tai ehkä piilotan vara-avaimen siihen kuuluisaan kukkaruukkuun :D
 
NÄPÄYTYS PAIKALLAAN.
Meijän 7v lievästikehitysvammainen poikakin ymmärtää tollaisen käskyn jo. :eek: Eikä ole kertaakaan tullut jos käsketään pysyä kotona. Mikä meni lapsella ohi. Musta tahallista oli lapsen osalta. Toivottavasti oppi läksynsä. Ehkä ei suoranaista rangaistusta mutta keskustelu niin että menee jakeluun asia. ja tuo 2e menetys ihan hyvä se on iso raha lapselle.
 
En varmaan osaisi lähteä asunnosta ulos ilman avainta.

Eikö sillä lapsella ollut puhelinta mukana? Siis että olisi voinut soittaa hänelle sen talkkarin sijaan. Vai unohtiko lapsi omatkin avaimensa sisälle?

Rangaistuksista en tiedä, ehkä yleinen puhuttelu riittäisi niin että ymmärtää miten käy kun lukitsee itsensä pihalle. Ja muistaa jatkossa itsekin välttää noita tilanteita.
 
kaf
Jos ehdit kahdesti sanomaan lapselle että lähdet ilman avainta niin eikö siinä ajassa olisi ehtinyt ottaa avaimen?
mie olisin voinut tehdä noin ihan kasvatusmielessäkin :D
pidän tärkeänä antaa pieniä vastuita lapselle. sitä, että tehdään 'yhdessä': mie hoidan roska-asiaa ja laps osaltaan oviasiaa. pitäisi vaan muistaa selittää hyvin (etukäteen) miksi joku homma on tärkeää. tykkään, että laps oppii sellaista huolellisuutta ja sen, että on syy ja seuraus. että joistain asioista pidetään huolta vaikka ulkona olisikin yhtäkkiä värikäs perhonen.

tiedän, että toisten mielestä tämä on kamalaa, että lapsuus on menetetty kun ei voi villinä ja vapaana sinkoilla.
 

Yhteistyössä