Antaisitko lahjoja veljellesi, jolta et itse ikinä saa mitään?

• Viestiketjun aloittaja kyllästyttää
  • Ensimmäinen viesti
kyllästyttää
Joo joo, antamisen ilo jne.
On silti alkanut ärsyttää veljeni (26-v) joka ei ikinä muista minua tai kahta lastani mitenkään merkkipäivinä, jouluna tms.
Veljeni on melko vähävarainen. Rahaa liikenee silti tupakkaan ja juomiseen. Ja tiedän hänen lahjova ex-puolisonsa lasta (ex-lapsipuoltansa siis).

Joululahja on veljelleni jo ostettuna. Hänellä oli synttärit äskettäin. Olenko törkeä jos en anna hänelle mitään? :confused:

"vieras"
Minä en aio ostaa siskolleni joululahjaa, lapsilleen vain. Ja toivoisin etten häneltäkään saisi runokirjoja, koriste-esineitä, kynttilöitä jne tavaraa mitä en tarvitse. Heillä ei ole kovin paljon rahaa, ja se ei mua ihmetytä kun ostaa kaikkea kertakaikkisen älytöntä kaikille.

Mun mielestä aikuisten kesken joululahjoista vois luopua, ja jokainen ostaisi vaikka itselleen jonkun kivan asian jouluksi, sen sijaan että saa kippoa/kuppia/purnukkaa/enkeleitä/joulukuusenkoristeita.

"vieras"
Juuri mietin itse samaa yhden sisarukseni kohdalla. Ei tekisi mieli antaa lahjaa ollenkaan, mutta mietityttää silti lahjan antamatta jättäminen. Saatan heltyä ja jotain pienen pientä antaa. Ärsyttää kun pitää olla näin kiltti.

"anna"
Mä tilaisn juuri hopparista veljelleni maton,kun muutti juuri omaan kämppään ja ollkarin mattto uupuu... mutta tiedän ,että en mäkään mitään häneltä saa enkä edes vaadikkaan vaikka hälle kalliin lahjan nyt hankinkin...

Mä en ostaisi, en haluaisi veljelle opettaa että vain hän on tärkeä ja saa lahjoja. Mä en muutenkaan kyllä osta lahjoja kuin sellaisille joille haluan. Ei ketään tarvitse lahjoa vain siksi että se on sukulainen.

mievaan
Ostin vuosikaudet, vaikka veli sanoi joka vuosi, ettei ei aio ostaa minulle mitään. Sitten kihisin kiukusta. Lakkasin ostamasta ja huomasin, että tässähän säästää hurjasti vaivaa ja hermojaan. Nykyään tuntuu, että velihän on ollut järkityyppi.

Toiset ihmiset vaan ajattelevat, että aikuisten ei tarvitse muodon vuoksi lahjoa toisiaan. En olisi ikinä nuorempana uskonut näin sanovani, mutta olen itse iän myötä kallistumassa osittain samaan tulokseen.

aapeeee
Alkuperäinen kirjoittaja öpibj;22643068:
en.

en siksi jättäisi antamatta lahjaa, etten itsekään saa, vaan siksi, että aikuisten lahjominen on ihan aikansa elänyt tapa.
Niin että sua ei yhtään korpeaisi se että veli kuitenkin antaa muille lahjoja? Lapsilleni (2v ja 4v) ei ole ikinä antanut mitään, esim. kaste-, synttäri- tai joululahjoja.

Olen ostanut lahjat (synttäri ja joulu) veljelle, vaikka veli ei osta minulle tai lapsilleni. Isoveli on monen monta kertaa sanonut, että mun ei pidä mitään ostaa, mutta haluan, koska veli on maailman paras eno lapsilleni. Viettää siis aikaa heidän kanssaan ja on aidosti kiinnostunut heistä (järjestää sauna-, peli-,elokuvailtoja) lapsille.

Veli osti pari vuotta sitten omakotitalon yksin ja ymmärrän, ettei sitä rahaa paljon edes jää ylimääräiseen.

Ei veli kyllä muillekaan lahjoja ostele.

"Vieras"
En osta kenellekään aikuiselle sukulaiselle lahjaa, jokainen saa itse ostaa sitä mitä tarvitsee. Säästyy sekä rahaa että aikaa kun ei tarvitse miettiä mitä vähemmän turhaa ostaisi. Lahjominen aikuisten kesken lopetettiin jo vuosia sitten ja hyvin on toiminut.

Yhteistyössä