antaisitko 10-vuotiaan juoda kahvia säännöllisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orion-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
:x no en. nythän muuten energiajuomiin tulee suositusikäraja 15, yhdessä annoksessahan on vissiin saman verran kofeiinia ku kahvikupillisessa...?

energiajuomissa on kai enemmän kofeiinia ja muita myrkkyjä kun kahvissa

Totta, mutta miksi lapsille pitäisi antaa edes puolta tölkillistä energiajuomaa (vrt. kupilliseen kahvia)? Mihin lapsi tarvitsee piristävää kofeiinia?

suositelinko mä juottaan kahvia lapsille?
no mielummin kuppi kahvia kuin energiajuoma jos pakko olisi valita

En mä nähnytkään tuota kehoituksena käyttää kumpaakaan, vaan olin samaa mieltä kanssasi. Ei taida kenelläkään olla pakko antaa lapsille kofeiinia.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Eihän lapselle voi antaa teetäkään.

Kaikki tee-laadut eivät sisällä kofeiinia.

Itse juon kyllä kahvia ja ennen raskautta join energiajuomiakin, mutten tarjoile niitä lapselle. He saavat itse päättää aikuisena haluavatko juoda vai eivät.

No ei, joo. Mutta minä tarkotinkin ihan normi-teetä. Sitä joka maksaa euron laatikko.

Kahvissa on paljon hyviäkin ainesosia. Se mm. vähentää mahdollisuutta sairastua 2-tyypin diabetekseen ja kuolleisuus kaikkiin sairauksiin erityisesti naisilla on vähäisempää kahvia juoneilla kuin niillä, jotka eivät sitä juo. Jos enkku taipuu, niin tässä linkkikin: http://www.theglobeandmail.com/life/article692689.ece

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Kahvissa on paljon hyviäkin ainesosia. Se mm. vähentää mahdollisuutta sairastua 2-tyypin diabetekseen ja kuolleisuus kaikkiin sairauksiin erityisesti naisilla on vähäisempää kahvia juoneilla kuin niillä, jotka eivät sitä juo. Jos enkku taipuu, niin tässä linkkikin: http://www.theglobeandmail.com/life/article692689.ece

Onhan punaviinissäkin hyviä ainesosia ja sitä ei varmaan lapsille juoteta säännöllisesti, siitähän tässä ketjussa oli kyse. Säännöllisestä, eli helposti addiktiota aiheuttavaa käyttöä.
:saint:

Kofeiini aiheuttaa sydänongelmia, ruoansulatusongelmia, keskittymisvaikeuksia, hikoilua, unihäiriöitä, vahvaa riippuvuutta... Ja täällä vaa naureskellaan, että kyllä nicopetteri 5v tykkää niin kaffesta :| Kofeiini on mieto huume. Ja kahvi erittäin huono juttu ruoansulatukselle muistakin syistä.

en mä huomannut et kukaan on omalleen kahvia antanut juoda vaan omia kokemuksia kertoilleet

Kofeiini aiheuttaa sydänongelmia, ruoansulatusongelmia, keskittymisvaikeuksia, hikoilua, unihäiriöitä, vahvaa riippuvuutta... Ja täällä vaa naureskellaan, että kyllä nicopetteri 5v tykkää niin kaffesta :| Kofeiini on mieto huume. Ja kahvi erittäin huono juttu ruoansulatukselle muistakin syistä.

mulla on näitä kaikkia paitsi ruoansulatuksessa ei ole ollu mitään erityisiä ongelmia. Ja sydämessä nyt on "vaan" sellasta tykytystä... En silti lopeta, en vaan osaa olla ilman. Röökaamisen lopetin 10 vuoden jälkeen helposti, mut kahvia en pysty. Ei siihen saa kunnon motivaatioo.

:x no en. nythän muuten energiajuomiin tulee suositusikäraja 15, yhdessä annoksessahan on vissiin saman verran kofeiinia ku kahvikupillisessa...?

energiajuomissa on kai enemmän kofeiinia ja muita myrkkyjä kun kahvissa

Totta, mutta miksi lapsille pitäisi antaa edes puolta tölkillistä energiajuomaa (vrt. kupilliseen kahvia)? Mihin lapsi tarvitsee piristävää kofeiinia?

suositelinko mä juottaan kahvia lapsille?
no mielummin kuppi kahvia kuin energiajuoma jos pakko olisi valita

En mä nähnytkään tuota kehoituksena käyttää kumpaakaan, vaan olin samaa mieltä kanssasi. Ei taida kenelläkään olla pakko antaa lapsille kofeiinia.

mun teini on alkanut juomaan energiajuomia,mielummin juottaisin sille kahvia

Alkuperäinen kirjoittaja **:

mulla on näitä kaikkia paitsi ruoansulatuksessa ei ole ollu mitään erityisiä ongelmia. Ja sydämessä nyt on "vaan" sellasta tykytystä... En silti lopeta, en vaan osaa olla ilman. Röökaamisen lopetin 10 vuoden jälkeen helposti, mut kahvia en pysty. Ei siihen saa kunnon motivaatioo.

Mulla on kanssa hieman yliherkkyyttä kofeiinille ja se aiheuttaa juuri näitä oireita. Kahvipäänsärkykin on tuttu ja sitä en toivoisi kenellekkään.

Olen 2v asti juonut joka aamu kahvia. Pienenä tietty maidon osuus kahviin verrattuna oli suuri :D Nykyään menee mustana kuppi-kaks aamuisin ja todella harvoin kupillinen iltapäivisin. Nukun hyvin, pumppu pelaa, keskittyä osaan jne...

6v 7kk esikoinen juo silloin tällöin maidolla plandrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Onhan punaviinissäkin hyviä ainesosia ja sitä ei varmaan lapsille juoteta säännöllisesti, siitähän tässä ketjussa oli kyse. Säännöllisestä, eli helposti addiktiota aiheuttavaa käyttöä.
:saint:

Niin, ei meilläkään lapset juo säännöllisesti kahvia, saavat sitä silloin kun haluavat. Harvoin siis :D
Mutta on kahvissa siis ne hyvätkin puolensa. Pyydän anteeksi, että poikkesin hieman ap-aiheesta, mutta sitä rönsyilyähän 2+lla on ollut jo ammoisista ajoista lähtien :saint:

En ikinä! Ihan jo kofeiinin takia ja siksi, että kahvi sisältää monen monituista ainetta ja yhdistettä joista osa luokitellaan myrkyksi. Mutta kuten tupakka ja alkokin, se on sallittu koska vanha keksintö. Ei "isot päättäjät" halua luopua moisista rahavirroista ja itekkin vetävät noita "herkkuja" joten...

Mä kuulun siihen OIKEAAN pullamössösukupolveen eli olen saanut kahvia jo alle vuoden ikäisestä. Jostain kumman syystä pullamössösukupolveksi on aina kutsuttu niitä ihmisiä, jotka eivät ole pullamössöä koskaan maistaneetkaan.

Meillä ei ole kofeiini ollut pannassa samalla tavalla kuin tupakka tai alkoholi. Esikoinen - kohta 23 v - ei edelleenkään ole kahvi-ihmisiä. Kuopus taas on, mutta päivittäin se on juonut kahvia varmaan vasta noin 3 vuotta.

Yhteistyössä