Antabus-kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wuf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wuf

Vieras
Mies mahdollisesti käy klinikalla ja hankkii vihdoin tuon reseptin. On kesä "vähä" vaikeuttanut elämää. Nyt on ollut 3 päivän putki (ma-ke) ja viime viikollakin känni-iltoja oli 3. Ongelma on meillä ollut jo koko vuoden, mutta tuntuu että nyt se on pahempi kuin koskaan.

Eli, minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko toiminut, vai onko ihan huuhaata. Sehän toimii vain sen ajan kun kuuri on päällä, sen jälkeen voi taas ottaa kuppia. Alkoholistinhan pitäisi varmasti käydä kallonkutistajallakin, mutta en tiedä jos mies kovasti tuota haluaisi harrastaa...

Sitten tämä tyhmempi kysymys. En todellakaan ole juomista vastaan! Siis asiallisissa annoksissa. Mielestäni on ihan OK jos juo 2-4 krt/kk, mutta kun nyt on vakiona että äijä on kännissä tuon 2-4krt/vko tai jopa enemmän, ja minusta se on aika ongelmallista. Eli voiko alkoholisti oppia juomaan järkevästi? Vai onko ainut mahdollisuus täysraittius? Koska siihen ei tuo mies kyllä sopudu, vaikka haluaisi :(

Tosin varmasti maksa kiittää ihan pienestäkin tauosta? Ja minä kans :D

Ei voi oppia. Se pahenee. Mene päihdelinkin sivuille lukemaan kokemuksia. Älä puolustele, se on merkki että tiedät hänellä olevan ongelma.

Juu, en todellakaan puolustele! Mutta kun itsekin tykkään käydä viihteellä, mutta mielestäni se raja menee siinä pari kertaa kuussa, ja silloinkin fiksuissa rajoissa (ei jatkoja jotka jatkuvat seuraavaan iltaan). Tosin onhan sekin ehkä väärin että minä sanelen nuo säännöt?
Mutta helposti minä voin olla juomatta pidempiä aikoja, jos hänkin siihen suostuu, itselleni se kavereiden kanssa oleminen on se tärkein, ei juominen. Toisin kuin hänelle... :(
Harmittaa hänen puolestaan ku hän on nii heikko tuohon alkoholiin.

En usko, että ongelmajuoja voi oppia kohtuukäyttäjäksi.
Entinen mieheni oli alkoholisti, joka yritti raitistua yksin. Kerran kävi a- klinikalla, kun painostin. Pari kuukautta pystyi olemaan ilman alkoa, sitten alkoi kuvittelemaan, että voi ottaa kohtuudella. Mutta kohtuukäyttö johti aina takaisin joka päiväiseen juomiseen +viikonlopun 3vrk:n rajuun ryyppäämiseen. Yritti kyllä useita kertoja, kunnes käskin valita, joko minä ja lapsi tai viina. Ja mies valitsi viinan :(

[QUOTE="hei";24277577]En usko, että ongelmajuoja voi oppia kohtuukäyttäjäksi.
Entinen mieheni oli alkoholisti, joka yritti raitistua yksin. Kerran kävi a- klinikalla, kun painostin. Pari kuukautta pystyi olemaan ilman alkoa, sitten alkoi kuvittelemaan, että voi ottaa kohtuudella. Mutta kohtuukäyttö johti aina takaisin joka päiväiseen juomiseen +viikonlopun 3vrk:n rajuun ryyppäämiseen. Yritti kyllä useita kertoja, kunnes käskin valita, joko minä ja lapsi tai viina. Ja mies valitsi viinan :([/QUOTE]

Entinen mieheni valitsi myös viinan. Eilen juttelin juuri puhelimessa. Viim. 3 vuotta on ravannut hoidoissa ja kuntoutuksissa. Aina repsahtanut. Ei ollut kuulemma vkon jaksanut käydä suihkussa, vaihtaa vaatteita tai poistua muuta kuin kauppaan. Aikoinaan oli hyvä ammatti ja joi juurikin kolme, neljä krt vkossa jne..

Jotkut väittävät että hyvin pieni osa alkoholisteista voisi pystyä kohtuukäyttöön, itse en usko sen olevan mahdollista. Alkoholisti joka 'antaa' itselleen luvan juoda silloin tällöin 'kohtuudella' pitää vain itse omaa sairauttaan ns käynnissä, valppaana. Se jos mikä on alkoholistille vaarallista. Onko miehesi siis nyt juonut vielä ihan lähipäivinä? Vieroitusoireethan tulevat 3-4 päivän päästä viimeistään, kun alkoholi alkaa poistua, sitten tulee se henkinen krapula ts morkkis päälle.
A-klinikan kautta voisi päästä juttelemaan terapeutin kanssa, sinne saa lähetteen tk-lääkäriltä. Mutta se tietysti vaatii sen, että sinne menee ja myöntää omaavansa jonkunlaisen ongelman.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24277598:
Onko miehesi siis nyt juonut vielä ihan lähipäivinä? Vieroitusoireethan tulevat 3-4 päivän päästä viimeistään, kun alkoholi alkaa poistua, sitten tulee se henkinen krapula ts morkkis päälle.

Eilen meni vielä, katsotaan miten tänään asiat sujuvat... Ja tuo 3-4 raitista päivää kuulostaa juurikin siltä mitä tämäkin herra tekee. Harvoin nykyään voi olla raittiina edes sunnuntaista torstaihin, pakko se keskiviikko ellei muuta vetää pää täyteen.
Toki (puolustelua...) uskon että nuo muiden kavereiden kesälomat vaikuttavat pahasti asiaan, mutta sitte syksyllä ja talvella syynä ois taas että kun on niin masentavaa ja pimeetä ja blaablaablaa. Aina noita hel*etin tekosyitä, aaargh!

Ainoa konsti millä saat miehesi juomisen aisoihin on Antabuskapseli,muttase tarkoittaasitä,että ei si juo enään ollenkaan. No se olisi paras vaihtoehto hänellekkin.
Eihän se tarkoita sitä,että jos toinen ei voi/pysty juomaan paria kertaa kk ja joutuu laitattamaa kapselin, niin sinun tarvitsisi olla juomatta, koska sinä osaat juoda vain sen "kohtuuden" rajoissa vielä.
Minulla on entisen miesystävän kautta kokemusta noista pillereistä,et ne tuppaaunohtumaan ja viinalla on kovempi voima eli on aika turhia ja sitten tälle miehelle ei sopinut tai ei siis tehonnut kapseli.Pillerit tehosi, kapselit ei. Murto-osa ihmisistä on sellaisia kelle käy näin. Vaikka halua olisi raitistua niin se mahdollisuus periaatteessa viedään.

Eilen meni vielä, katsotaan miten tänään asiat sujuvat... Ja tuo 3-4 raitista päivää kuulostaa juurikin siltä mitä tämäkin herra tekee. Harvoin nykyään voi olla raittiina edes sunnuntaista torstaihin, pakko se keskiviikko ellei muuta vetää pää täyteen.
Toki (puolustelua...) uskon että nuo muiden kavereiden kesälomat vaikuttavat pahasti asiaan, mutta sitte syksyllä ja talvella syynä ois taas että kun on niin masentavaa ja pimeetä ja blaablaablaa. Aina noita hel*etin tekosyitä, aaargh!

Kuulostaa tosi tutulta, valittettavasti. Ongelmajuojalla on aina perustelut, miksi pitää tänään(kin) ottaa. Syyksi kelpaa ilo, hyvä mieli, suru, väsymys, vtutus ja millon mikäkin. Paras syy meillä taisi olla jano eli täytyyhän miehen saada töitä tehdessään juoda laatikko kaljaa janoonsa.

[QUOTE="hei";24277648]Kuulostaa tosi tutulta, valittettavasti. Ongelmajuojalla on aina perustelut, miksi pitää tänään(kin) ottaa. Syyksi kelpaa ilo, hyvä mieli, suru, väsymys, vtutus ja millon mikäkin. Paras syy meillä taisi olla jano eli täytyyhän miehen saada töitä tehdessään juoda laatikko kaljaa janoonsa.[/QUOTE]

No joo o. Kalja on janojuoma, tuo on sellanen inside"vitsi", joka v*tuttaa niin penteleesti...
Muttamutta, JOS hän nyt suostuu hankkimaan nuo lääkkeet, niin aion olla tukena. Eilen nimittäin oli niin kova riita että uskon että hän tosissaa aikoo yrittää. Muuten lähen kyllä kävelee, ei minusta ole enää tähän... Oikeasti hermot on ihan riekaleina!

Itselläni ei ole mitään muuta ongelmaa (tupakka, huumeet, alkoholi tms) kuin suklaa-addiktio, ja tuo sinun litania syistä sopii kyllä siihen aivan nappiin :D Joten sinäänsä jollain oudolla tavalla ymmärrän kyllä miten hankalaa se ongelmakäyttäjille on, mutta silti harmittaa jos alkkis-mies valitsee mieluummin viinan kuin oman naisensa/perheensä :(

Ehdota että miehesi ottaa yhteyttä oman alueen a-klinikkaan. Sieltä saa neuvoja ja apua tilanteeseen. Antabus-reseptinkin saa tarvittaessa sieltä. Ja maksa-arvojen mittuksen.

Antabus on monelle hyvä apu raitistumiseen. Aika moni kokeilee juoda myös antabusta syödessään, toisille siitä tulee pahemmat oireet kuin toisille. Ja jos ottaa antabusta itsenäisesti kotona, sitä saattaa helopsti jättää ottamatta ja ennen kuin huomaa juominen on taas alkanut! Siksi suosoittelen sitä a-klinikalla käyntiä antabuksen lisäksi.

En minäkään muuten usko, että ongelmajuoja voi alkaa juomaan kohtuudella. Moni sitä kokeilee ja huomaa itsekin saman asian.

Ainoa konsti millä saat miehesi juomisen aisoihin on Antabuskapseli,muttase tarkoittaasitä,että ei si juo enään ollenkaan. No se olisi paras vaihtoehto hänellekkin.
Eihän se tarkoita sitä,että jos toinen ei voi/pysty juomaan paria kertaa kk ja joutuu laitattamaa kapselin, niin sinun tarvitsisi olla juomatta, koska sinä osaat juoda vain sen "kohtuuden" rajoissa vielä.
Minulla on entisen miesystävän kautta kokemusta noista pillereistä,et ne tuppaaunohtumaan ja viinalla on kovempi voima eli on aika turhia ja sitten tälle miehelle ei sopinut tai ei siis tehonnut kapseli.Pillerit tehosi, kapselit ei. Murto-osa ihmisistä on sellaisia kelle käy näin. Vaikka halua olisi raitistua niin se mahdollisuus periaatteessa viedään.

Oma kokemukseni on se, että kapselit eivät ole tehokkaita. Antabus tablettimuodossa on parempi vaihtoehto, vaikka se vaatiikin sen että muistaa ja haluaa ottaa sen tabletin.

[QUOTE="vieras";24277700]Ehdota että miehesi ottaa yhteyttä oman alueen a-klinikkaan. Sieltä saa neuvoja ja apua tilanteeseen. Antabus-reseptinkin saa tarvittaessa sieltä. Ja maksa-arvojen mittuksen.[/QUOTE]

Näin olisi tänään tarkoitus tehdä (jos tekee...), eli tuolle meidän a-klinikalle pääsee ilman ajanvarausta. Toivon todellakin että hänellä on kanttia mennä sinne, ei tästä muuten mitään tule.
Maanantaina hänen toki oli tarkoitus soittaa terveyskeskukseen ja hankkia aika lääkärille, mutta eihän siitä luonnollisesti mitään tullut. Onneksi tuonne klinikalle pääsee ilman ajanvarausta. Ei tarvitse muuta kun ajaa sinne, hengittää syvään ja astua ovesta sisään. Ei mitään kellonaikoja tai muutakaan joka saisi jänistämään.

Mä olen täysin eri mieltä siitä ettei alkoholisti voisi oppia kohtuukäyttäjäksi! Mun oma äiti on entinen alkoholisti, ongelma meni jo niin pitkälle että saatto parikin viikkoa olla teillä tietämättömillä kunnon putki päällä ja me oltiin siskon kanssa isovanhemmilla hoidossa (oltiin n. 5 ja 6-vuotiaita) ja nekin kerrat kun oli kotona niin sillä viinalla piti läträtä. En oikein tiedä mitä siinä sitten kävi että äiti päätti ottaa itteensä niskasta kiinni (olin sen verta pieni etten koko tilannetta oikein käsittäny muutenkaan) ja nykyään kyllä juo mutta hyvin kohtuudella: viikolla ei juo ollenkaan, edes lasillista viiniä ruoan kanssa ja viikonloppusinkin jos ottaa, niin voi kyllä olla humalassa mutta ei ikinä missään änkyräkännissä vaan pienessä hiprakassa. Koskaan ei esim. krapulasta kärsi. Mutta mun äiti on henkisesti todella vahva ihminen että voi olla että kuuluu siihen todella pieneen prosenttiin jotka onnistuu alkoholismin viihdekäytöksi kääntämään, mutta mahdollista se on!

Alkoholistille ei tosiaankaan ole olemassa vaihtoehtoa "kohtuu juominen".
Mäkään en usko kohtuukäyttäjäksi oppineisiin alkoholisteihin, vaan uskon heidän olevan suurkuluttajia, jotka ovat valinneet toisen elämäntavan. Alkoholistin keho käsittelee alkoholia eritavalla kuin muiden ja pienikin määrä päihdettä laukaisee tarpeen saada sitä lisää.
Alkoholistilla voi sairauden eri vaiheissa olla erilaisia kausia. Aika moni pystyy esim. valitsemaan tissuttaako jokapäivä vai vetää ko 2x viikossa perseet. Toisinsanoen viikko anos on vakio, mutta miten se jaetaan, vaihtelee. Vasta sairauden edettyä pitkälle kyky hallita juomista poistuu täysin, eli keskimäärin alkoholistin kotona on olu helvetti irti 10 vuotta, kun ensimmäiset ongelmat töissä ilmaantuvat.
Mun kuulemien kokemusten mukaan antabuksen vaikutus on pelotusvaikutus. Jos ihminen todella on alkoholisti, hän juo antabuksen läpi, se kun ei vaadi kun vähän harjoitusta ja pienen hetkellisen epämukavan olon. Pitää vaan osatat tekniikka ja edetä varovasti. Alkoholistien keskuudessa antabusta pidetäänkin semmoisena perheen rauhoitus keinona, jolla ostetaan lisää aikaa ilman ratkaisuja.
Ainoa keino saavuttaa laadujkas elämä on löytää vapaus olla juomatta. Toisinsanoen raitis alkoholisti ei juo, koska hän saa jokapäivä valia juoko vai ei, hänen ei ole pako olla juomatta. Juovalla alkoholistillla taas tätä valinnan vapautta ei ole, hänen on pakko juoda.
Etusivu
Minnesota-hoitokeskus (molempien hoitolaitosten sivut on huonoa kieltä, suoraan ruotsista käännetty tarkistamatta kielipoppia)
Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea alkoholistien läheisille
Suomen AA - Nimett

ja sitten ihan vakavasti:
alkoholisti ei opi kohtuukäyttäjäksi.miehesi pystyy lopettamaan dokaamisen vasta kun itse tahtoo.eikä silloinkaan ole takeita kuin siitä hetkestä.

Mäkään en usko kohtuukäyttäjäksi oppineisiin alkoholisteihin, vaan uskon heidän olevan suurkuluttajia, jotka ovat valinneet toisen elämäntavan.

Eli jonkinlainen mahdollisuus on vielä olemassa? Itse olen oppinut että suurkuluttaja=alkoholisti. Mitä jos mies onkin "vain" suurkuluttaja? Sittenhän asiat ovat siis hyvin? Voiko kotikonstein jotenkin saada selville kumpaan kategoriaan kuuluu?
Ei hän tosiaan miltään puliukolta näytä/vaikuta, on kovin asiallinen selvinpäin. On paljon kavereita ja on muuten hyvä ihminen, mutta juo vain minusta aivan hitosti liikaa.

Ehkä se oikea luonne paljastuu jos väkisin joutuu olemaan ilman kaljaa. Itse olen ollut aika lepsu tuossa asiassa, aina sanonut että "sinä itse päätät. Jos tosiaan haluat mieluummin seurustella sen kaljapullon kanssa tänään niin terve menoa vain". En siis koskaan ole häntä kieltänyt, sanonut vain oman mielipiteeni. Ikävä kyllä hän aina on valinnut sen pullon, huoh :(

? Voiko kotikonstein jotenkin saada selville kumpaan kategoriaan kuuluu?

Hrelposti: suurkuluttaja juo, koska haluaa juoda, alkoholisti juo, koska on pako juoda. Alkoholistin kehon päivittäin/viikottain vaatima määrä voi olla vain murto-osa suurkuluttajan käyttämästä määrästä.
Parhaiten asia selviää sillä, mitä tapahtuu kun on ILMAN viinaa. Alkoholisti tulee kuivahumalaan: on äreä, haukkuu paskaksi kaikki jotka pakottavat hänet viinatta olemaan, on kriittinen vaativa ja syyttää muita. Suurkuluttaja tuumii että kas, nyt oli järkevää valita näin.
Siis teoriassa helppoa, mutta käytännössä ei sitten niinkään...
Alkoholisti juo just silloinkin kun ei pitäis, suurkuluttaja osaa valita tilanteet. Riippuu siitä kumpi vie, viina vai mies, ei juodun viinan määrästä, onko ihminen alkoholisti vai ei..
Jos väkisin joutuu olemaan ilman kaljaa, ei paljastu oikea luonne, vaan tulee esiin kaikkein pahin kuivahumalainen hirviö, valinnan on oltava oma ja alkoholisti aniharvoin ilman apua valintaa onnistuu tekemään.

Antabus ilman reseptiä - https://euhealth247.com/fi/drug/antabuse
Itse otin antabuskuurin noin 8kk sitten koska minulla meni alkoholin juominen aika paljon yli ja niin pois päin. Tällä hetkellä minulla on noita antabus kapseleita mahan sisällä joten se ainakin varmistaa että alkoholia ei enää oteta. Sivuvaikutuksia on muutamia esim. väsymystä ja yöllä paskominen housuun.

Viimeksi muokattu:
En usko, että ongelmajuoja voi oppia kohtuukäyttäjäksi.
Entinen mieheni oli alkoholisti, joka yritti raitistua yksin. Kerran kävi a- klinikalla, kun painostin. Pari kuukautta pystyi olemaan ilman alkoa, sitten alkoi kuvittelemaan, että voi ottaa kohtuudella. Mutta kohtuukäyttö johti aina takaisin joka päiväiseen juomiseen +viikonlopun 3vrk:n rajuun ryyppäämiseen. Yritti kyllä useita kertoja, kunnes käskin valita, joko minä ja lapsi tai viina. Ja mies valitsi viinan
Meillä oli huono suhde exän kanssa ja join päivittäinkin varmaan vuosia pikku hiprakkaan ainakin ja joskus koomaan asti
Mutta kun ero vihdoin tuli ja löysin uuden naisen niin opin ihan kohtuukäyttäjäksi

Yhteistyössä