ansiosidonnainen vs. kodinhoidontuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ollako vai ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ollako vai ei?

Vieras
ansiosidonnainen mulla lähes tuplaten parempi kuin kelan maksu, jolla tällä hetkellä oon.
onko miten suuri mahdollisuus töihin pääsystä,jos ilmoittautuu työttömäksi?
hoitorahaa saan 01/2010 asti mutta isommat rahat kiinnostaa.

onko kukaan kotona ansiosidonnaisella hoitamassa lapsiaan?

Aika pitkällehän tuo työhön joutuminen on alakohtaista. Karenssiahan sitä voi pätkähtää, mutta jos siihen on vara, niin mikäpä ettei. Itse en tuohon ryhtyisi.

Riippuuu ihan alasta. Kaikkia koulutuksia sun muita tyrkyttävät myös aktiivisesti ja niihin on pakko mennä tai joutuu karenssiin Joillakin aloilla onistuu paremmin.

Jos olet sellaisella alalla missä ei pelkoa töihin joutumisesta niin ilman muuta jäisin ansiosidonnaiselle. Mutta itse joudun kituuttelemaan pienellä kotihoidontuella, olen hoitoalalla ja eivät anna päivääkään olla työttömänä.

tuttuni oli kolmeen vuoteen asti ansiosidonnaisella kotona. Helposti onnistuu jos ei tosiaan ole joku lähihoitaja ja löytyy joku "terveydellinen" vika jonka vuoksi et voi tehdä raskasta työtä, seisomatyötä jne....
ansiosidonnaistahan saa 500 päivää...

Alkuperäinen kirjoittaja ollako vai ei?:
päiviä on jäljellä 490. hoitoalalla olen, mutta en tiedä kuopion työllistämistilannetta.
jos joku kuopiolainen tietää, laittakaa vinkkiä!

En ole kuopiosta, mutta en usko että antavat jäädä ansiosidonnaiselle, kuopiossakin kova pula hoitoalan ihmisistä.

Yleensähän hoitoalalla löytyy töitä lähes joka paikassa. Itse olen lähihoitaja (lapset ja nuoret) ja työtä tarjottiin vanhushuoltoon, mielenterveyspuolelle, päiväkotiin, laitoshoitajaksi sairaalaan.... Mulla vain on terveydellinen syy, etten voi tehdä omaa työtäni enää koskaan. Oonkohan tuon yhden edellisen tuttu ;)
Kursseja yleensä myös paljon tarjoavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-74:
päiviä on jäljellä 490. hoitoalalla olen, mutta en tiedä kuopion työllistämistilannetta.
jos joku kuopiolainen tietää, laittakaa vinkkiä!

En ole kuopiosta, mutta en usko että antavat jäädä ansiosidonnaiselle, kuopiossakin kova pula hoitoalan ihmisistä.

Hoitoalalla ei ole mitään saumaa olla kortistossa. Sen voi sanoa ihan suoriltaan!

Mä jäin elokuun alusta ansiosidonnaiselle. Vuosi olisi ollut jäljellä vielä kotihoidontukea. Rahallisista syistä tähän päädyin. Ajattelin että katsotaan miten käy. Työkkäriin sanoin että mulla on auto ja voin pidemmällekkin ajaa. Ei kannata tietenkään sanoa jos oikein haluaa pakoilla töitä...tänään mulle soitettiin kahden viikon sijaisuudesta. Eli reilu kaksi kuukautta tässä olin kotona. Työpaikka on toisessa kaupungissa ja ajomatkaa noin puolituntia. Olen alalla jolla ei täällä päin paljoa työpaikkoja. Kun jäin työttömäksi työkkäristä sanottiin että olen ainut sen alan työtön tässä lähikunnissa. Eli nyt olen menossa kahdeksi viikoksi töihin, jatkosta en tiedä.

oisko tänään ketään joka ois ollu kotona ansiosidonnaisella? siis hoitamassa lapsia.

Sulla pitää sit olla hoitopaikka tiedossa lapsille jos työn joudut ottamaan vastaan,työkkäri ei siinä jousta laisinkaan,niille ei kuulu se jos et ole hoitopaikkaa varannut lapsille.

oisko tänään ketään joka ois ollu kotona ansiosidonnaisella? siis hoitamassa lapsia.
Mä olen. Ei tulla tarjoamaan alani töitä, olen 100% varma siitä. Haen kyllä itse (kaikenlaisia) töitä koko ajan. Eli eipä näistä tiedoista ole sulle apua.

Muoks. Saan siis sekä kotihoidontukea että liiton kassasta "mitä rahaa se nyt onkaan" -tukea. Jos joutuisin karenssiin, niin kotihoidontuki tulisi silti toki.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Jos saa karenssia työkkäristä niin saako työkkäristä silloin yhtään mitään? Voiko siirtyä karenssin ajaksi kodinhoitotukeen =)
Kotihoidontukea saa aina kun lapset ei ole kunnallisessa hoitopaikassa. Myös jos olet itse kotona työttömänä/ansiosidonnaisella tms.

Mutta eikös kotihoidontuki vähennä ansiosidonnaista ainakin, eli tulos on plusmiinus nolla?

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Jos saa karenssia työkkäristä niin saako työkkäristä silloin yhtään mitään? Voiko siirtyä karenssin ajaksi kodinhoitotukeen =)
Kotihoidontukea saa aina kun lapset ei ole kunnallisessa hoitopaikassa. Myös jos olet itse kotona työttömänä/ansiosidonnaisella tms.

Mutta eikös kotihoidontuki vähennä ansiosidonnaista ainakin, eli tulos on plusmiinus nolla?
Joo, mutta jos tulee karenssi tms niin kh-tuki juoksee silti. Ja jos saa sisarlisää ja kuntalisää, niin niitä ei vähennetä. Eli niiden suhteen jää plussalle. Mutta jos tulee paljon työtarjouksia ym / ei edes halua töitä, niin en otaisi ansiosidonnaistakaan. Hankalaa ja hiukka moraalitontakin.

itsekkin lähihoitaja, ja ainakin täällä oulun kuppeessa ei ole pakko ottaa työtä vastaan joka ei vastaa koulutustasi. Itse sahuun suuntautunut ja aika nihkeesti ottavat esim. päiväkotiin kun ei ole suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Itsekkin aijon jäädä työttömäksi vuoden vaihteessa ja kun äitiysloma loppuu ja elättelen toivoa et saan olla ansiosidonnaisella mahdollisimman pitkään

Yhteistyössä