Anoppi vastustaa avioehtoa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kenopää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kenopää

Vieras
Ei meidän avioliitossa siis, mutta tyttärensä eli minun kälyni on menossa naimisiin. On monta vuotta asunut yksin ja tehnyt töitä, ja on hankkinut esimerkiksi omistusasunnon. Tuleva aviopuoliso muuttaa siihen asuntoon häiden jälkeen myös.

Toinen käly oli kysynyt avioehdosta, niin anoppi oli suuttunut ihan täysin. Ei "anna lupaa" siihen, että tyttärensä sulkis oman asuntonsa avioehdolla pois.. tosin en kyllä tajua, että miten siihen hänellä mitään luvan antamista onkaan? Anoppi joka tapauksessa on nyt ihan pähinöissään, että kun sellaista kehdottiin edes kysellä ja on nyt aivan järkyttynyt.

Toisaalta mä kyllä ymmärrän sen, anopin näkökulmasta, kun sen mielestä avioero on väärin ja muutenkin sillä on sellainen asenne että miehen pitää olla perheen pää, ja tuollainen että asunto onkin naisen omistama ei ole oikein hälle mieleen. Mutta silti... :/

no kälys tekee ihan oikein jos avioehdon tekee. ei se mitään eron manaamista ole, se on ihan vaan tervettä järkeä. kun koskaan ei tosiaankaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan. valitettavasti.

meillä mies omistaa asunnot. enkä niitä itselleni edes haluaiskaan. toinen raatanut ja maksanut kaiken ja sitten minun pitäisi saada niistä osani jos joskus satutaan eroamaan. ei kiitos. en pystyis.

No ei se minustakaan ole anopin asia, mua alkoi vaan ärsyttää tää juttu, kun sen pitää aina puuttua asioihin. Ja anoppi on aika tiukassa nuorassa pitänyt tyttäriään, ja nyt vielä kun alkoi jotenkin saarnata siihen malliin että on vaan väärin tehdä sellainen, ettei seurakunta sellaista hyväksy yms. Siis suoraansanottuna kiristää, että jos käly tekee avioehdon niin seurakunta ei katso hyvällä. Ja tää naimisiin menossa oleva tytär on aika tossun alla anopin suhteen, että pelkään pahoin että se voi halutessaan kyllä vaikuttaa siihen....

Alkuperäinen kirjoittaja kenopää:
No ei se minustakaan ole anopin asia, mua alkoi vaan ärsyttää tää juttu, kun sen pitää aina puuttua asioihin. Ja anoppi on aika tiukassa nuorassa pitänyt tyttäriään, ja nyt vielä kun alkoi jotenkin saarnata siihen malliin että on vaan väärin tehdä sellainen, ettei seurakunta sellaista hyväksy yms. Siis suoraansanottuna kiristää, että jos käly tekee avioehdon niin seurakunta ei katso hyvällä. Ja tää naimisiin menossa oleva tytär on aika tossun alla anopin suhteen, että pelkään pahoin että se voi halutessaan kyllä vaikuttaa siihen....

No ompa outoa, kun on omasta tyttärestä kyse. Hänenhän tulevaisuuttaan sillä avioehdolla turvataan.

Se ei kuulu kenellekään muulle kuin parille itselleen. Minä en kysynyt keneltäkään meidän avioehdosta, vaan tehtiin se mikä meille sopii. Mitä se kuuluu!

mitäs mieltä tämä tuleva aviomies on asiasta? itse ainakin puolustan tällaisesakin asiassa omaa miestäni. eli haluan itse aviehdon jotta kukaan ei voi tulla minulle sanomaan että asun hänen siivellään tai nain rahaa.

Jaa, meillä oli niinpäin että anoppi ehdotti avioehtoa koska poikansa (mieheni) omistaa muutaman hehtaarin metsää ja haluavat sen pysyvän suvussa. Etten mä vaan eron satuessa halua just sitä metsäpalstaa.. Köyhä tyttörukka. Noh, mies ei sitten aviohetoa halunnut, mulle se olis ollut ja on ihan ok. Mulla nimittäin on nykyisin oma metsäpalstani (isompi kuin miehen) kun perin vanhempani jokunen vuosi sitten. Ei ole enää anoppi kysellyt avioehdosta..

En tiedä mitä mieltä tuleva siippa on asiasta, enkä oikeastaan halua siihen asiaan puuttua yhtään tän enempää. Anopilla vaan puhelinlinjat käy kuumana kun se vuorollaan soittaa kaikille lapsilleen, ja meuhkaa tätä asiaa :headwall: Ja mullekin soitti siis, että pitäis puhua "järkeä" kälylle, että ei vaan mene sellaista tekemään.

Kälyn kihlattu on opiskelija ja ilman varallisuutta, hyvä tyyppi se on mutta itse varmaan kyllä tuossa tilanteessa sulkisin omistusasunnon avioehdolla ulkopuolelle. Mutta mä en ole käly, mua vaan ärsyttää että anopin pitää yrittää vieläkin vaikuttaa siihen tyttäreen. Toivottavasti käly itse tajuaa katkaista napanuoran viimeistään avioituessaan.

Vaikka eihän sekään mulle kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja syystyttönen:
luin ehkä huonosti, mutta morsiammen eli enemmän omistavan äiti ei hyväksy avioehtoa? niinkö se meni?

Joo, just niin päin. Eli morsiamella on omaisuutta, sulhasella ei. Morsiamen äiti vastustaa vakaumuksellisista syistä avioehdon tekemistä, koska se on yksinkertaisesti väärin.

luin ehkä huonosti, mutta morsiammen eli enemmän omistavan äiti ei hyväksy avioehtoa? niinkö se meni?

Joo, just niin päin. Eli morsiamella on omaisuutta, sulhasella ei. Morsiamen äiti vastustaa vakaumuksellisista syistä avioehdon tekemistä, koska se on yksinkertaisesti väärin.

eli äiti periaatteineen huonontaa tyttärensä asemaa erotilanteessa. siis jos tytär kuuntelee äidin mielipidettä.
toivottavasti tytär kuitenkin kuuntelee lakimiehen tms. neuvoja, koska ero on enemmän kuin mahdollinen nykyaikana. valitettavasti näin.

Mikä on sellainen vakaumus?

Yhteistyössä